آشپزخانه راهرویی یا گالی | مزایا، معایب و نکات

آشپزخانه راهرویی یا گالی | مزایا، معایب و نکات

آشپزخانه‌ راهرویی که آن‌ را آشپزخانه گالی نیز می‌نامند از معروف‌ترین مدل چیدمان‌های آشپزخانه به‌خصوص برای آشپزخانه‌های کوچک است. اگر شما هم فضای کوچکی برای آشپزخانه در اختیار دارید و به فکر طراحی مناسب برای آن هستید، چیدمان آشپزخانه به سبک راهرویی یکی از گزینه‌های مناسبی است که در اختیار شماست. 


   بهتر است بخوانید: معرفی بهترین چیدمان های طراحی آشپزخانه

آشپزخانه راهرویی یا گالی چیست؟ 

در ابتدا بیایید بررسی کنیم که اصلا آشپزخانه راهرویی چیست و به چه مدل آشپزخانه‌ای راهرویی می‌گویند. خب همان‌طور که از اسمش هم مشخص است آشپزخانه راهرویی یک راهروی طولانی و باریک است که در آن کابینت‌ها به موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند و از فاصلۀ بین دو دیوار هم برای رفت‌وآمد استفاده می‌شود. 

آشپزخانه راهرویی

 در واقع کلیۀ کابینت‌ها، کانترها و وسایل آشپزخانه هم در بین این دو دیوار قرار می‌گیرد که همین دلیل به این مدل، آشپزخانه دو دیواره‌ هم می‌گویند. معمولا آشپزخانه راهرویی مناسب مکان‌های کوچک است اما محدودیتی در ابعاد آن نیست و می‌توان در آشپزخانه‌های بزرگ هم آن را اجرا کرد. در آشپزخانه راهرویی فاصله بین کابینت‌ها کم است اما باید استاندارد باشد، مثلا 7-12 فوت (2-3.5 متر) فاصله مناسبی است.

در آشپزخانه‌های راهرویی به‌خاطر باریک‌بودن آشپزخانه، نظم و مرتب‌بودن اجزای آشپزخانه اهمیت زیادی دارد و در حد امکان از وسایل غیرضروری پرهیز می‌شود. 

مزایای آشپزخانه راهرویی یا گالی

حالا چرا باید آشپزخانه راهرویی یا گالی را انتخاب کنیم؟

متناسب با فضاهای کوچک 

بهترین گزینه برای فضاهای تنگ و باریک، طراحی آشپزخانه به سبک راهرویی است.

هزینۀ کمتر

از آن‌جایی که آشپزخانه راهرویی معمولا کوچک هستند و در طراحی آن‌ها از وسایل غیرضروری استفاده نمی‌شود، هزینۀ طراحی آشپزخانه راهرویی کمتر از بقیه مدل‌هاست. همچنین به‌خاطر کوچکی این مدل آشپزخانه‌ها، کابینت‌های کمتری هم استفاده می‌شود که هزینه کابینت را کمتر می‌کند. 

ایجاد فضای بیشتر

همان‌طور که گفتیم آشپزخانه راهرویی بیشتر مخصوص خانه‌های کوچک است. اگر آشپزخانه خود را راهرویی انتخاب کنید، آشپزخانه فضای کمتری می‌گیرد و می‌توانید فضای بیشتری برای سایر اتاق‌ها ایجاد کنید. 

دسترسی آسان

در آشپزخانه راهرویی، همه وسایل و ابزارهای مورد نیاز در کنار هم قرار گرفته‌اند، بنابراین دسترسی به آن‌ها مخصوصا هنگام آشپزی راحت است.

ابعاد قابل‌ تغییر

طراحی آشپزخانه راهرویی به شما این امکان را می‌دهد تا طول آن را کم یا زیاد کنید. 

استفاده هوشمندانه از فضا

با طراحی آشپزخانه به سبک راهرویی، از فضای کمی که در اختیار دارید به بهترین شکل استفاده می‌کنید، چون معمولا دو طرف راهرو کابینت قرار می‌گیرد و البته هرچه تعداد کابینت‌ها بیشتر شود، جای بیشتری هم برای قراردادن ابزار و وسایل آشپزخانه دارید. 

معایب آشپزخانه راهرویی یا گالی

مسلما هر مدل چیدمان آشپزخانه در کنار مزایایی که دارد، یک‌سری معایب هم دارد که آشپزخانه راهرویی هم از آن مستثنی نیست. از جمله معایب آشپزخانه راهرویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فضای تنگ و باریک

در آشپزخانه راهرویی فقط فضای بین کابینت‌ها برای رفت‌وآمد استفاده می‌شود، در نتیجه شاید برای یک نفر مناسب باشد اما وقتی تعداد آشپزهای داخل آشپزخانه بیشتر از یک یا دونفر شود دیگر فضای کافی وجود ندارد.

نور ناکافی 

از جمله معایب آشپزخانه‌های راهرویی می‌توان به کم‌بودن نور طبیعی اشاره کرد. از آنجایی که دور تا دور آشپزخانه را دیوارها محاصره کردند معمولا جایی برای نفوذ نور به داخل باقی نمی‌ماند، مگر اینکه امکان قراردادن پنجره وجود داشته باشد.

 استفاده وسایل با استاندارد

از آن‌جایی که فضای کافی برای رفت‌وآمد وجود ندارد، احتمالا مجبور باشید از وسایل آشپزخانه با ابعاد کوچک یا استاندارد استفاده کنید و قید برخی از وسایل مثل یخچال‌‌‌‌‌های بزرگ را بزنید. 


نکاتی که در طراحی آشپزخانه راهرویی باید در نظر داشته باشید

1. در طراحی آشپزخانه راهرویی از جزیره، میز ناهارخوری و امثال این‌ها استفاده نکنید چون فضای زیادی اشغال می‌کنند. بیشتر به اجزای ضروری آشپزخانه مثل اجاق‌گاز، یخچال و سینک توجه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از جزیره‌های متحرک استفاده کنید. 


2. از استفاده از رنگ‌های روشن غافل نشوید. به این دلیل که آشپزخانه‌های راهرویی تنگ و باریک هستند شاید حس دلگیری زیادی را به شما منتقل کنند. برای رفع این مشکل می‌توانید در طراحی آشپزخانه خود از رنگ‌های روشن و طبیعی استفاده کنید.

3. از فضای آشپزخانه بهینه استفاده کنید. اگر داشتن فضای زیاد برای قراردادن وسایل درون آن‌ها برای شما اهمیت زیادی دارد، می‌توانید از پایین تا بالای دیوارها را کابینت قرار دهید. 




4. به نورپردازی آشپزخانه اهمیت دهید و مطمئن شوید که آشپزخانه نورکافی دارد. در کنار نور کافی می‌توانید از کابینت‌های براق هم استفاده کنید تا به درخشندگی آشپزخانه شما کمک کند.  این کار باعث می‌شود آشپزخانه راهرویی کمی بزرگ‌تر به‌نظر برسد.

نتیجه‌گیری

آشپزخانه‌های راهرویی یا گالی یا دو دیواره، مناسب آشپزخانه‌های کوچک  هستند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. آشپزخانه راهرویی شاید باریک و کوچک باشد اما مزایای قابل توجهی هم دارد که آن را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مدل‌های طراحی آشپزخانه کرده‌ است. 

اگر  شما هم فضای کوچکی برای آشپزخانه در اختیار دارید و می‌خواهید بهترین آشپزخانه ممکن را طراحی کنید، می‌توانید طراحی آن را با اطمینان کامل به‌دست ربوطرح بسپارید. 

طراحی آنلاین کابینت