کابینت آشپزخانه فلزی | هر آنچه که باید در مورد کابینت فلزی بدانید

کابینت آشپزخانه فلزی | هر آنچه که باید در مورد کابینت فلزی بدانید

کابینت فلزی از قدیمی‌ترین انواع کابینت آشپزخانه است که قبل از این‌که سروکلۀ کابینت‌ ام‌دی‌اف پیدا شود کاربرد فراوانی داشت. شاید حالا به‌دلیل وجود انواع و اقسام کابینت‌های جدید و متنوع کمتر کسی به سراغ کابینت فلزی برود اما قیمت مناسب و برخی دیگر از مزایای این مدل کابینت باعث شده است هنوز هم طرفداران مخصوص خودش را داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با کابینت فلزی آشپزخانه و مزایا و معایب آن تا پایان همراه ما باشید. 

کابینت فلزی

 انواع کابینت فلزی

کابینت‌های فلزی براساس نوع ورق فلزی که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1. کابینت فلزی با ورق سیاه ( فولاد خام)

2. کابینت فلزی گالوانیزه

3. کابینت فلزی استیل

این کابینت‌ها ویژگی‌ها و تفاوت‌های زیادی دارند که به ترتیب به بررسی هرکدام می‌پردازیم. 

کابینت فلزی با ورق سیاه و همچنین کابینت گالوانیزه همان کابینت‌های فلزی قدیمی هستند که در گذشته زیاد به‌کار می‌رفتند. چارچوب و درب‌های این کابینت‌های فلزی از ورق فولادی و ورق گالوانیزه ساخته می‌شود. ورق‌های فولادی با جوش‌های به‌هم متصل می‌شوند. سپس رنگ می‌شوند تا ظاهر زیباتری داشته باشند. ورق‌های فولادی که قبلا استفاده می‌شدند سنگین بودند اما حالا از ورق‌های نازک‌تری برای ساخت کابینت استفاده می‌شود که سبک‌تر هستند اما کیفیت قبل را ندارند.

این دو مدل کابینت در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند، تعمیر آن‌ها آسان است و قیمت پایین‌تری نسبت به کابینت‌های ام‌دی‌اف و چوبی دارند. از طرف دیگر در برابر آب و رطوبت مقاوم نیستندو تنوع رنگ و طرح پایینی دارند. به دلیل معایب این کابینت‌ها، در حال حاضر کابینت با ورق سیاه و کابینت فلزی گالوانیزه کاربرد چندانی ندارند و بیش‌تر از کابینت فلزی استیل استفاده می‌شود. 

ورق سیاه چیست؟

 ورق سیاه که به آن ورق نورد گرم هم گفته می‌شود، نوعی ورق آهنی مسطح است با استفاده از فولاد و تحت عملیات نورد فشاری ساخته می‌شود. به این دلیل که سطح خارجی این محصول در اثر وجود آثاری از اکسیداسیون به حالت ماده درآمده و مثل ورق‌های گالوانیزه براق نیست به ورق سیاه معروف شده است. 

ورق گالوانیزه چیست؟

از آنجایی که آهن و فولاد دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند، از راه‌های مختلفی مثل گالوانیزه کردن برای رفع این مشکل استفاده می‌شود. وقتی ورق فولادی با روی پوشانده شود ورق گالوانیزه به‌دست می‌آید که در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاوم است و کارایی و عمر بالاتری دارد. به همین دلیل کابینت فلزی گالوانیزه نسبت به کابینت فولادی قیمت بیش‌تری دارد و در برابر زنگ‌زدگی مقاوم‌‌تر است. اما باز هم باید توجه داشت که در صورتی که خط و خراشی به ورق گالوانیزه بیفتد، ممکن است باعث زنگ‌زدگی و پوسیدگی آن قسمت شود.

رنگ‌آمیزی کابینت فلزی

کابینت‌های فلزی فولادی و گالوانیزه جهت مقاومت بیش‌تر و زیبایی باید رنگ‌آمیزی شوند. این رنگ‌آمیزی به دو شیوه صورت می‌گیرد. معمولا رنگ‌آمیزی چارچوب کابینت فلزی به‌صورت دستی و با پیستوله انجام می‌گیرد. برای رنگ کردن درب‌های کابینت بهتر است از رنگ‌های کوره‌ای و استاتیک استفاده شود تا کیفیت و دوام بیش‌تری داشته باشد. 

در صورتی که رنگ داخل کوره قرار گرفته شود و پخته شود به آن رنگ کوره‌ای می‌گویند. در این مدل رنگ‌آمیزی رنگ پودری یا مایع روی کابینت پاشیده می‌شود و بعد در کوره قرار می‌گیرد. رنگ کوره‌ای بسیار باکیفیت و مقاوم است و در برابر خوردگی و زنگ‌زدن مقاوم است. 

کابینت فلزی

کابینت فلزی استیل

کابینت استیل بهترین نوع کابینت فلزی است که قیمت بالاتری دارد و بر خلاف دو نوع قبلی هنوز هم کاربردهای فراوانی دارد. کابینت استیل بیش‌تر در محل‌های بهداشتی مثل آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شوند. کابینت‌های استیل ساده و مدرن هستند و در آشپزخانه‌های مدرن هم به‌کار گرفته می‌شوند. کابینت استیل نیاز به رنگ ندارد و زیبایی آن به رنگ سادگی و درخشندگی آن است. سطح کابینت‌های استیل صاف و صیقلی و درخشان است که باعث زیبایی و درخشندگی آشپزخانه می‌شود. 

کابینت فلزی

مزایای کابینت فلزی استیل

عدم نیاز به رنگ 

مقاوم در برابر رطوبت

استکام و عمر بالا

بهداشتی است و در برابر شرایط محیطی نامناسب و میکروب‌ها مقاوم است

به راحتی تمیز می‌شود

قابل شستشو است و زنگ نمی‌زند

معایب کابینت فلزی استیل

قیمت بالا

تنوع طرح و رنگ پایین

نکات استفاده از کابینت فلزی

از رنگ‌های محافظتی و روکش‌های مقاوم استفاده کنید تا دچار زنگ‌زدگی و پوشیدگی نشود.

از اسفنج و پارچه برای تمیزکردن کابینت فلزی استفاده کنید. از استفاده از سیم‌ظرفشویی برای پاک کردن کابینت فلزی بپرهیزید چون رنگ کابین را خراش می‌دهد و باعث آسیب‌ رساندن به آن می‌شود. 

از مواد شوینده قوی برای پاک کردن کابینت استفاده نکنید. اسپری‌های پاک‌کننده کافی هستند. 

هر چند وقت یک‌بار از روغن‌های صنعتی برای روان کردن و حفظ لولاها استفاده کنید. 


جمع‌بندی

کابینت فلزی روزگاری جزء اساسی آشپزخانه‌های ایرانی بوده است که حالا با روی کار آمدن کابینت‌های ام‌دی‌اف و نسل جدید از محبوبیت آن کمتر شده است. با این حال کابینت فلزی در برخی موارد هنوز هم استفاده می‌شود. البته کابینت‌های فلزی در صورتی که به خوبی ساخته و رنگ‌آمیزی شوند اصلا قابل تشخیص نیستند که فلزی هستند. بنابراین باتوجه به قیمت مناسب آن‌ می‌تواند گزینه خوبی برای آشپزخانه‌های مدرن باشد.