آشپزخانه حصیری

آشپزخانه حصیری چیست؟

حصیر خود یک نوعی از الیاف چوبی ست و بسیار منعطف است که به صورت دستی و یا ماشینی بافته می شود. در زمان های قدیم برای بیشتر کارها از حصیر استفاده می شد و بیشتر وسایل مورد نیاز آشپزخانه از حصیر به وجود می آمد. همچنین امروزه از آن علاوه بر تولید صنایع دستی و سبد بافی در طراحی دکوراسیون اشپزخانه استفاده می کنند. امروزه آشپزخانه های مدرن و کلاسیک از نظر طراحی و چیدمان تفاوت های بسیاری با آشپزخانه های قدیمی دارند که دلیل اصلی آن تنوع در طراحی کابینت هاست و عنصری که باعث ایجاد تنوع و زیبایی در طراحی و نمای ظاهری کابینت آشپزخانه می‌شود، درب و فضای بیرونی آن است. امروزه یکی از کابینت های پرطرفدار کابینت با درب طرح حصیری است که در معماری و طراحی داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در نوع های مختلف از کابینت های کلاسیک با چوب طبیعی از درب های حصیری استفاده می کنند و دلیل اصلی انتخاب کابینت حصیری فقط و فقط زیبایی و منحصر به فرد بودن آن است.

از آنجایی که آشپزخانه و کابینت های آن جز مهم ترین نقاط خانه هستند، پس باید از مدل و طرح های مناسبی استفاده کرد تا تضمین کننده ی زیبایی خانه خود باشیم.

کابینت های نئوکلاسیک با درب حصیری

در دکوراسیون و طراحی کابینت های نئوکلاسیک از درب های حصیری  بیشتر استفاده می کنند. اما یک سری نکات در خصوص انتخاب کابینت مدل حصیری وجود دارد که با رعایت آن ها میتوان انتخاب بهتری داشت.

اگر دقت کنیم قبلا خیلی کمتر از این نوع کابیت ها استفاده می شد، اما امروزه و در طراحی و معماری نوین این نوع از کابینت ها جایگاه ویژه و متفاوتی دارند.

حصیر با وجود زیبایی و منحصر به فرد بودن، کمی حساس و آسیب پذیر است پس استفاده از آن ها خصوصا در درب های کابینت ها مستلزم رعایت نکات مراقبتی می باشد.

نکته ی دیگری که در نوع از کابینت ها وجود دارد این است که اگر نمی خواهید زیاد هزینه کنید، این نوع کابینت ها گزینه ی مناسبی برای آشپزخانه شما هستند.

خصوصیات کابینت آشپزخانه حصیری

1. حصیر از ماندگاری بالایی برخوردار است در ضمن بسیار حساس است و جنبه‌ی تزئینی دارد، بنابراین در برابر فشار زیاد و ضربه محکم آسیب می بیند.

2. ترکیب حصیر و چوب بسیار جذاب است، استفاده هردوی آن کنار همدیگر انتخاب بسیار خوبی است.

3. کابینت های با درب حصیر از وزن کمی برخوردار است و لولای های در می توانند بخاطر وزن کم درب ها از عمر بیشتری برخوردار باشند و باعث گردش هوای آزاد در کابینت‌ها و جلوگیری از تجمع بوی نامطبوع MDF و چسب چوب و … در فضای داخلی کابینت شود.

4. در طراحی درب لابی چوبی برای نمای درب از طرح حصیر استفاده می کنند و تنها محدود به طراحی کابینت نیست.

کاربرد حصیر در کابینت

کابینت با درب حصیری به دو دسته مدرن و کلاسیک  تقسیم بندی می شوند.ولی از نظر نوع متریالی که به کار می بریم به دو دسته ام دی اف و چوبی دسته بندی می شوند که به معرفی آن ها می پردازیم:

کابینت حصیری

کابینت حصیری ام دی اف

از فراورده های چوبی در ساخت کابینت می توان به ام دی اف اشاره کرد که از چسب و ذرات ریز چوب در دمای بالا تولید می شود. ام دی اف در دو نوع خام و روکش دار در بازار وجود دارد.

نوع دیگری از ام دی اف می توان به ام دی اف حصیری اشاره کرد که با نام کابینت های حصیری در بازار به فروش می رسد و مانند ورقه های دیگر مانند ورقه طرح کتان ساده نیستند. همچنین ورقه های ام دی اف از نظر قیمت و تنوع نسبت به چوب و فلز بسیار ارزانتر و متنوع تر هستند.


مزایا  کابینت ام دی اف حصیری

1. به دلیل داشتن سطح صاف تمیز کردن آن بسیار راحت است.

2. مقاوم و محکم است.

3. در اثر گذشت زمان ام دی اف برخلاف چوب ترک بر نمی دارد.

کابینت حصیری چوبی 

گزینه بهتر برای انتخاب کابینت حصیری دومین مورد یعنی کابینت حصیری چوبی است. زیرا کابینت ام دی اف حصیری همانطور که گفتیم از خرده چوب و چسب تهیه می شود و بوی نامطبوعی می گیرد که البته درب حصیر باعث گردش هوا می شود، ولی در مجموع کابینت حصیری چوبی به دلیل زیبایی و ماندگاری بیشتر انتخاب بهتری می توان باشد، اما کسانی که نمی خواهند زیاد هزینه کنند این مورد به دلیل قیمت بالایی که دارد شاید انتخاب خوبی نباشد. 

کابینت حصیری

نمونه های دیگر استفاده از حصیر در دکوراسیون آشپزخانه

نمونه دیگر استفاده از سبدهای حصیری است که در موارد گوناگون به عنوان ظرف میوه و شکلات استفاده می شود، همچنین برای منظم نگه داشتن کابینت و کتاب های آشپزی و ظرف قاشق و چنگال حوله و دستمال های آشپزخانه می توان از این سبد ها و باکس های حصیری  استفاده کرد و فضایی منظم و زیبا را در آشپزخانه فراهم نمود.

همچنین استفاده از سفره های حصیری در آشپزخانه به دلیل منحصر به فرد بودن آن و بافت خوبی که دارند، علاوه بر زیبایی دکوراسیون آشپزخانه شما بسیار راحت تر تمیز می شوند و می توان در طرح ها و مدل های مختلف با توجه به فضای داخلی آشپزخانه خود آن را از بازار تهیه نمود و جایگزین بسیار خوبی برای سفره های پلاستیکی می باشد.

از دیگر موارد استفاده از حصیر در آشپزخانه پرده های حصیری است که به دلیل بافت آن از ورود هرگونه حشره ای جلوگیری می کند و هم چنین می توان فرش آشپزخانه خود را حصیری انتخاب کرد که هر کدام از این موارد بنا بر سلیقه ی شما متفاوت است، ولی در کل برای کسانی که می خواهند یک آشپزخانه حصیری و زیبا داشته باشند کاربردی است.

در دکوراسیون آشپزخانه حصیری تنوع زیادی وجود دارد و از متریال حصیر می توان در کابینت ها، صندلی ها، لوستر و بسیاری دیگر از جزئیات و قسمت های دیگر آشپزخانه استفاده کرد.

کاربرد حصیر در لوستر

لوستر ها یکی از قسمت های مهم و تاثیر گذار در دکوراسیون خانه، خصوصا آشپزخانه هستند. تنوع در جنس و اشکال و رنگ لوستر ها بسیار زیاد است اما لوستر حصیری که امروزه بیشتر استفاده می شود چیزی متفاوت با سایر لوستر ها است.

لوستر حصیری

استفاده از لوستر حصیری مخصوصا اگر قسمت دیگری از دکوراسیون آشپزخانه از این جنس باشد، آشپزخانه را بسیار ساده و دلپسند می سازد.

میز ناهارخوری حصیری

استفاده از حصیر خصوصا در صندلی های آن، آشپزخانه را به یک آشپزخانه مدرن تبدیل می سازد. ایجاد چنین فضایی باعث ایجاد آرامش و گذراندن اوقات بیشتری از اعضای خانواده در این مکان می شود.

استفاده از میز ناهار خوری حصیری علاوه بر آشپزخانه در حیاط و مکان های رو باز بسیار دلچسب و رویایی است و فضایی فوق العاده شیک را به ارمغان می آورد.

صندلی حصیری

بسیاری از مردم هنوز هم، عقیده دارند که آشپزخانه باید فقط کاربردی باشد، از این رو هرگز به خود زحمت تزئین آشپزخانه خود را نمی دهند و به جذابیت آن فکر نمی کنند. اما استفاده از حصیر در دکوراسیون آشپزخانه این طرز تفکر را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و باعث جذب افراد به انجام تغییر می شود. باید آن را امتحان کنید و ببینید که یک حصیر چقدر جلوه زیبایی در آشپزخانه شما ایجاد می کند.

سخن پایانی

سبد های حصیری را نباید مدام بشوییم و در هنگام شست و شو باید از مسواک و آب و صابون استفاده کنیم و از بکارگیری مواد شیمیایی خودداری کنیم، زیرا به مرور زمان بافت آن ها از بین خواهد رفت.