چگونه برای آشپزخانه خود یک جزیره مناسب در نظر بگیریم؟

چگونه برای آشپزخانه خود یک جزیره مناسب در نظر بگیریم؟

نصب یک جزیره می‌تواند به روش‌های زیادی به عملکرد آشپزخانه شما کمک کند و کارایی آن را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد. جزیره‌ها صرفاً در آشپزخانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه با کمی بررسی بیشتر و هوشمندانه ، می‌توان از آن در آشپزخانه‌های کوچک‌تر نیز بهره برد. 

یک جزیره مناسب و منطبق شده با ابعاد و فضای محیط می‌تواند عملکرد مناسبی ایجاد کند و فضای راحت برای آماده کردن و پخت‌وپز فراهم آورد و می‌تواند بسیار لذت بخش باشد این در حالی است که یک چیدمان جزیره ای نامناسب می‌تواند دردسر ساز باشد.اگر در حال بررسی شرایط برای انتخاب و اضافه کردن یک جزیره به آشپزخانه خود هستید، این نکات را دنبال کنید تا به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند و نشان دهد که آیا فضای کافی برای تعبیه یک جزیره در آشپزخانه شما وجود دارد یا نه.و اگر شرایط اضافه کردن یک جزیره ثابت وجود نداشت راه حل های دیگری را برای شما پیشنهاد دهد تا بتوان از عنصر کاربردی در آشپزخانه خود استفاده کنید. 

استفاده مناسب از جزیره آشپزخانه

جزیره ها همیشه یکسان و یک اندازه نیستند 

اگر تصمیم گرفته‌اید که از جزیره در آشپزخانه استفاده کنید، به این فکر نکنید که فضای کمی در آشپزخانه خود دارید و امکان استفاده از جزیره وجود ندارد. حالت های زیادی برای ایجاد و قرار دادن یک جزیره‌ وجود دارد، حتی در جایی که فضا محدود است. یکی از روش‌های اضافه کردن جزیره در آشپزخانه‌های کوچک در صورت کمبود فضا این است که عمق کابینت‌های زمینی را کاهش داده و به جای آن ارتفاع کابینت‌های هوایی را اضافه کرده تا بتوانیم مقداری فضا را در طول  و عرض به آشپزخانه خود اضافه کنیم.برای درک بهتر این موضوع ویدیو مربوط به این موضوع در لینک زیر را مشاهده نمایید.

   حتما ببینید: راهنمای تصویری اضافه کردن جزیره در آشپزخانه‌های کوچک

منطقه تملک جزیره را مشخص کنید 

زمانی که مشتریان می‌پرسند که آیا برای یک جزیره جایی دارند، طراحان باید فاکتورهایی مانند این‌که تعداد افراد در خانه و نحوه استفاده آن‌ها از فضا چگونه است را مدنظر قرار دهند.اما ابتدا و در درجه اول باید اندازه اتاق را بدانیم. 

در یک اتاق مستطیلی که ۵ متر عرض و ۶ متر طول دارد، مانند تصویر زیر، جهت اصلی قفسه‌ها در امتداد یکی از دیوارها قرار می‌گیرد.عمق قفسه‌ها از دیوار عقبی به جلوی قفسه‌ها حدود ۶۵ سانتی‌متر خواهد بود.در طراحی، شما باید یک شکاف و فضای خالی بین لبه صفحه کابینت و لبه صفحه جزیره در نظر بگیرید.این فاصله بین دو منطقه کاری بخشی از محیط و منطقه تملک جزیره آشپزخانه را تشکیل می‌دهد. فاصله ایده آل برای منطقه تملک و فضای اطراف جزیره، حدود ۱ متر از اطراف جزیره است. این بهترین راه برای ایجاد حرکت آزاد و ایمن در اطراف جزیره و سراسر آشپزخانه است. 

منطقه تملک و فضای عبوری اطراف جزیره آشپزخانه

ایمنی را در نظر بگیرید 

فاصله ایمن برای جزیره آشپزخانه شامل مقدار فاصله کافی بین جزیره و قفسه‌های مقابل و لوازم است، به‌طوری که تمام درها، کشوها، اجاق‌گاز و ماشین ظرف‌شویی را بتوان بدون تداخل باز کرد. درب ماشین ظرف‌شویی چون به سمت پایین باز می‌شود پس نیاز است که فضای بیشتری را تا جزیره در نظر گرفت. حداقل فاصله بین دو کابینت که در مقابل هم قرارگرفته‌اند حدوداً 90 سانتی‌متر است.

آیا جزیره آشپزخانه شما سفارشی ساخته شده است؟

این جزیره آشپزخانه ترکیبی از صبحانه خوری و کابینت ذخیره‌سازی است. نیاز به وجود فضای خالی در دو طرف جزیره به‌واسطه کابینت‌ها سبب شده که حداکثر عرض جزیره 90 سانتی‌متر باقی  بماند.

در این جزیره، حدود 60 سانتی‌متر به‌عنوان کابینت و 30 سانتی‌متر دیگر، برای فضای خالی جهت قرار گرفتن زانوها در زیر آن در هنگام استفاده از میز صبحانه خوری اختصاص داده است که درمجموع عمق جزیره 90 سانتی‌متر خواهد شد.

ایجاد فاصله مناسب بین تجهیزات آشپزخانه و جزیره

اضافه کردن جزیره به یک آشپزخانه کوچک‌تر 

جزیره‌ها می‌تواند به اندازه و شکل‌های متفاوتی باشند، اما حداقل اندازه توصیه‌شده برای  یک جزیره آشپزخانه ثابت ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر است، همان‌طور که در پایین می بینید، اگرچه این ابعاد کوچک است اما می‌تواند عملکرد یک جزیره خوب را برای ما فراهم کند.

جزیره‌ای با این اندازه به محدوده کمتری (حدوداً 80 سانتی‌متر ) فضا در اطراف خود جهت منطقه تملک خود نیاز دارد. این کم‌ترین فاصله ممکن برای استفاده و عبور کردن امن و  بدون مانع است.این محدوده برای استفاده و کار کردن یک نفر در آشپزخانه مناسب است اما برای استفاده دو نفر ایده ال نیست چون فضا احساس تنگی می‌کند و تداخل عملکردی نیز ایجاد خواهد کرد.

استفاده از جزیره مربعی شکل کوچک در آشپزخانه

یک جزیره چند منظوره طراحی کنید

یک جزیره آشپزخانه در یک فضای کوچک می‌تواند بسیار کارآمد باشد اگر از ابتدا به‌عنوان یک ایستگاه کاری چند منظوره برنامه‌ریزی شده باشد. برای مثال این جزیره خاکستری کوچک شامل میز صبحانه خوری، کابینت ذخیره‌سازی کشوی ، یک یخچال توکار کوچک، میز کار و یک اجاق‌گاز برقی است.چیدمان به‌خوبی برای تطبیق نیازهای مالک در نظر گرفته شده است، درحالی‌که از فضای محدود حداکثر بهره را برده است. 

جزیره ای با ابعاد کوچک مناسب آشپزخانه های کوچک

باهم قسمت ها در ارتباط باشید

متوسط اندازه یک جزیره آشپزخانه در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر است. که شامل حدوداً 100 سانتی‌متر فضای اطراف جزیره نیز می‌شود.اما اندازه جزیره معمولاً با فواصل دور آن مشخص می‌شود، بنابراین اگر آشپزخانه بزرگ‌تر باشد می‌توان جزیره را بزرگ‌تر در نظر گرفت. در تصویر زیر جزیره بزرگ آشپزخانه را می‌بینید که به زیبایی طراحی شده است و به‌خوبی با آشپزخانه تلفیق‌شده است. اما این نکته را باید توجه کرد که جزیره بیش‌ازحد بزرگ می‌تواند زیبایی آشپزخانه شما را خراب کند پس اندازه مناسب یک جزیره در یک آشپزخانه بسیار مهم است. یک طراح آشپزخانه خوب به شما کمک می‌کند تا جزیره‌ای با ابعاد مناسب برای آشپزخانه شما طراحی کند.

طراحی مناسب جزیره در آشپزخانه بزرگ

در صورت ساختن جزیره بزرگ و همچنین رعایت نکردن فضای کافی در اطراف آن، محیط تنگی در آشپزخانه ایجاد می‌کند که موجب ناکارآمدی و عدم استفاده راحت و مناسب خواهد شد. اگر حتی فضای کافی نیز اطراف جزیره داشته باشیم بازهم دور زدن و کار کردن در اطراف جزیره بزرگ کاری سخت و در طول زمان طاقت‌فرسا خواهد شد. در یک آشپزخانه بزرگ بهتر است که فاصله بین جزیره و کابینت‌ها را برای راحتی بیشتر در استفاده تا 120 سانتی‌متر افزایش دهیم، فاصله بیشتر از مقدار گفته‌شده نیز سبب کاهش راحتی در استفاده می‌شود و کاربرپسند نخواهد بود.

با استفاده از جزیره، چیدمان راهرویی را برای آشپزخانه خود ایجاد کنید

آشپزها معمولاً چیدمان راهرویی را به دلیل راحتی در استفاده برای آشپزخانه خود ترجیح می‌دهند. این چیدمان را می‌توان با استفاده از جزیره به آشپزخانه خود اضافه کرد.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید اضافه کردن جزیره به‌عنوان بخشی از چیدمان راهرویی آشپزخانه، به شما این امکان را می‌دهد که بدون آنکه مسیری را طی کنید فقط با یک چرخش 180 درجه‌ای مسیر خود را از سینک ظرف‌شویی به سمت اجاق‌گاز تغییر دهید. البته همان‌طور که در بالا اشاره کردیم فاصله جزیره و کابینت نباید بیش از 120 سانتی‌متر باشد زیرا  این امر باعث قطع رابطه بین دو فضا می‌شود و می‌تواند آشپزخانه را برای استفاده پرزحمت کند.  در چیدمان آشپزخانه دیواری نیز این جزیره کمکی فراوانی به استفاده‌کنندگان به‌خصوص در زمان آشپزی کردن خواهد کرد.

ایجاد چیدمان راهرویی با استفاده از جزیره آشپزخانه

مطمئن شوید که صفحه جزیره به‌صورت یک‌تکه استفاده خواهد شد

علاوه بر این‌که بفهمید آیا جزیره برای فضای آشپزخانه شما مناسب خواهد بود یا نه، باید به‌اندازه صفحه روی آن نیز توجه کنید. چون سایز تعدادی از صفحات کابینت‌ها محدود است و اگر جزیره شما بزرگ باشد و عرض صفحه انتخابی کوچک‌تر از عرض جزیره باشد عملاً امکان ساخت به‌صورت یک‌تکه وجود نخواهد داشت و اینکه در صورت ساخت به‌صورت دوتکه زیبایی خود را از دست خواهد داد.

اگر برای رسیدن به آشپزخانه‌تان باید از راه‌پله یا راهروهای باریک پرپیچ و خم عبور کرد که قبل از سفارش صفحه کابینت با سایز بزرگ باید به این نکته توجه کرد که آیا امکان آوردن آن به‌صورت یک‌تکه در این مسیر وجود دارد یا نه.

مطمئن شوید که صفحه جزیره به‌صورت یک‌تکه استفاده خواهد شد

حالت‌های دیگر جزیره را بررسی کنید

اگر شما به دنبال قرار دادن یک جزیره آشپزخانه هستید اما فضای شما بسیار کوچک است، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. مهم‌ترین چیز این است که چیدمان خود را تغییر دهید و فضای باز  بیشتری را در مرکز آشپزخانه ایجاد کنید.این ممکن است به معنای تغییر برخی از ساختار داخلی مانند برداشتن یک دیوار باشد.البته این روش برای هر آشپزخانه امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین گزینه‌های دیگر مثل استفاده از جزیره‌های دارای چرخ متحرک یا میز کوچک ایده مناسب و کم دردسرتری برای آشپزخانه شما باشد.این جزیره کوچک می‌توانند بسیار مفید باشند و فضای ذخیره اضافی و سطح کاری مناسبی را به استفاده کننده ارائه دهند. همچنین هزینه بسیار کمتری نسبت به یک جزیره آشپزخانه ثابت دارند. 

حالت‌های دیگر جزیره را بررسی کنید

بیشتر از یک جزیره انتخاب کنید

وقتی‌که به فکر تهیه جزیره آشپزخانه هستید، تعداد زیادی از طرح‌ها، اشکال و اندازه‌های ممکن برای انتخاب وجود دارد. شما ممکن است یک جزیره کوچک با یک فضای صبحانه خوری با ارتفاع بلندتر از سطح میز کار انتخاب کنید یا طرحی مثل طرح زیر با سطحی منحنی و کرو انتخاب کنید.

بیشتر از یک جزیره انتخاب کنید

یک شبه‌جزیره برای آشپزخانه در نظر بگیرید 

درنهایت، گزینه یک شبه‌جزیره آشپزخانه به جای یک جزیره کامل وجود دارد. واژه شبه‌جزیره از لاتین عبارت "تقریباً یک جزیره" می‌آید، و یک شبه‌جزیره آشپزخانه نیز به‌عنوان یک "جزیره آشپزخانه" دارای همان ویژگی‌های خوشایند است، اما ازیک‌طرف به دیوار یا کابینت محدود می‌شود. شبه‌جزیره‌ها  یک انتخاب مناسب و کاربردی برای آشپزخانه‌های کوچک است زیرا فضای کمتری را اشغال می‌کند. به‌عنوان مثال اگر یک جزیره به طول 240 سانتی‌متر داشته باشیم ما به فضای حداقل 100 سانتی‌متری از هر طرف برای مسیر عبوری نیاز داریم که درمجموع طول جزیره به همراه فضای عبوری به 440 سانتی‌متر فضا نیاز خواهد بود اما اگر از شبه‌جزیره‌ای به طول 240 سانتی‌متر استفاده شود به فضای عبوری 100 سانتی‌متری ازیک‌طرف نیاز خواهیم داشت که درمجموع طول فضای شبه‌جزیره با فضای عبوری آن 340 سانتی‌متر خواهد شد که به نسبت جزیره 100 سانتی‌متر کمتر فضا نیاز است.

یک شبه‌جزیره برای آشپزخانه در نظر بگیرید