7 نکته که باید قبل از اقدام به ساخت کابینت‌های آشپزخانه به آن توجه کرد

7 نکته که باید قبل از اقدام به طراحی و ساخت کابینت‌های آشپزخانه به آن توجه کرد

قبل از اقدام به طراحی و ساختن کابینت آشپزخانه و یا تغییر آن، سؤالات و جزئیات وجود دارد که باید آن‌ها را پاسخ داد و جزئیات مربوط را مشخص کرد در زیر به بررسی دقیق این موارد خواهیم پرداخت.


1. فعالیت‌های را که می‌خواهید در آشپزخانه انجام دهید، مشخص کنید

قبل از هر کاری مشخص کنید که از آشپزخانه برای چه نوع فعالیت‌های استفاده می‌کنید. آیا فقط برای انجام خدمات اصلی مثل نگهداری مواد غذایی و فعالیت‌های پخت‌وپز استفاده می‌کنید یا علاوه بر انجام فعالیت‌های اصلی، کاربری‌های دیگری ازجمله استفاده به‌عنوان فضای غذاخوری و صبحانه خوری خواهد داشت؟

کانتر آشپزخانه به همراه میز غذاخوری

2. ثابت یا متحرک بودن عناصر آشپزخانه خود را تعین کنید

در صورت استفاده از فضای غذاخوری در آشپزخانه، آیا از میز و صندلی متحرک استفاده می‌کنید یا به فکر استفاده از یک جزیره یا شبه‌جزیره (کانتر یا اپن نیز گفته می‌شود) که از طرح و رنگ کابینت‌ها و جزء عناصر ثابت آشپزخانه است، هستید؟

جزیره آشپزخانه

البته به این نکته توجه کنید که نوع چیدمان آشپزخانه شما در تعین این حالت بسیار تأثیرگذار خواهد بود. در مقاله زیر انواع حالت‌های چیدمان آشپزخانه معرفی شده است با مطالعه آن می‌توان تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشید.

   حتما بخوانید: معرفی بهترین چیدمان های طراحی آشپزخانه
3. نحوه قرارگیری سه عنصر اصلی را مشخص کنید

آیا می‌خواهد قسمت آماده‌سازی و پخت‌وپز آشپزخانه به دور از چشم مهمانان و در یک فضای مجزا به نام مطبخ تعبیه گردد یا در فضای آشپزخانه در کنار سایر تجهیزات و عناصر و مستقیماً در مقابل دید جاگذاری شود؟

جانمایی عناصر آشپزخانه

4. نوع سبک آشپزخانه خود را انتخاب کنید

سبک‌های متفاوتی مثل کلاسیک، مدرن، معاصر، سنتی، مدیترانه‌ای، روستیک و غیره  برای آشپزخانه وجود دارد ولی در ایران معمولاً سبک‌های کلاسیک، مدرن و معاصر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید در نظر داشت که عموماً مردم سبک معاصر را نیز با نام سبک مدرن می‌شناسند هرچند که اختلاف این دو سبک جزئی است اما در واقعیت این دو سبک، متفاوت از یکدیگرند.

کابینت کلاسیک و کابینت مدرن

5. جزئیات لوازم و تجهیزات خود را مشخص کنید

از مواردی که در اجرای کامل و دقیق طرح اولیه کابینت‌های آشپزخانه مؤثر است، مطابقت جزئیات لوازم و تجهیزات استفاده‌شده در طراحی با لوازم و تجهیزات واقعی کارفرما است. جزئیاتی که عموماً طراحان کمتر به آن توجه خواهند کرد و بعد از اتمام طراحی و شروع مرحله اجرا با مشکل عدم هماهنگی طراحی با اجرا مواجهه خواهند شد که به ناچار مجریان مجبور به تغیر طرح در حین اجرا می‌شوند که این مشکل می‌تواند منجر به تغیر کلی طرح و کاهش شدید جذابیت و زیبایی آشپزخانه طراحی شده شود.

جزئیاتی که در طراحی مهم‌اند، عبارت‌اند از:

اجاق گاز

نوع اجاق گازی که در آشپزخانه استفاده می‌کنید فر دار است یا از نوع اجاق‌های رومیزی است. در اجاق‌های رومیزی امکان استفاده از فضای زیر آن به‌عنوان کابینت وجود دارد به همین دلیل در بودن یا نبودن این کابینت در طراحی اثرگذار خواهد بود. به این نکته باید توجه کرد که در صورت استفاده از اجاق رومیزی آیا به فر مجزا نیز احتیاج پیدا خواهید کرد یا نه. و اگر احتیاج دارید نوع آن توکار است یا نه. پس باید در استفاده، نوع آن از قبل مشخص شده باشد.

اجاق گاز صفحه ای و اجاق گاز ایستاده

سینک ظرفشویی

نوع سینک ظرف‌شویی خود را بر اساس تعداد لگن‌های آن انتخاب کنید زیرا سایز آن با تعداد لگن آن رابطه مستقیمی دارد به‌طور مثال سینک دو لگنه دارای سینی، طول بیشتری به نسبت سینک تک لگنه خواهد داشت بدین ترتیب باید در طراحی به این نکته توجه کرد زیرا عدم توجه ممکن است باعث تداخل تجهیزات در حین اجرا شود (به تصاویر زیر توجه کنید).

   حتما بخوانید: معرفی انواع سینک ظرفشویی در آشپزخانه های ایرانی

یخچال

یخچال نیز مانند دو گزینه قبلی دارای نوع‌های متفاوتی با ابعاد متفاوتی است به‌طور مثال یخچال‌های دوقلو به فضای حدوداً 150 سانتی‌متر در عرض برای جانمایی نیاز دارند درحالی‌که این مقدار فضا برای قرارگیری یخچال ساید بای ساید حدوداً 90 تا 100 سانتی‌متر خواهد بود و برای سایر نوع‌ها هم به همین ترتیب. بنابراین این اختلافات جزئی در ابعاد، در طراحی آشپزخانه‌های نسبتاً محدود و کوچک بسیار تأثیرگذار خواهد بود و بعضاً عدم توجه به این جزئیات سبب شود که طرح پیشنهادی برای آشپزخانه قابلیت اجرا را نداشته باشد.

هود

همانطور که اطلاع دارید هود آشپزخانه شامل دو نوع رو کار و توکار می باشد، هود های روکار مثل هود شیشه ای، هود مورب، هود شومینه ای و مواردی هستند که مستقیما در بر روی دیوار بالای اجاق گاز نصب می شوند اما هود توکار همانطور که از اسمش پیداست در داخل کابینت قرار خواهد گرفت و بخش عمده ای از آن از دید مخفی است.

دستگیره

انوع دستگیره‌های انتخابی برای کابینت‌ها نیز از موارد مهم و تأثیرگذاری در طراحی خواهند بود. در زیر به بررسی چند مورد از عوامل تأثیرگذار دستگیره‌ها خواهیم پرداخت.

دستگیره کابینت آشپزخانه

  • تناسب ظاهری دستگیره انتخابی با سبک طراحی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم سبک‌های متفاوتی در کابینت آشپزخانه وجود دارد که هرکدام خصوصیات و جزئیات‌های مربوط به خود را دارند. انتخاب دستگیره نیازمند تناسب ظاهری با سبک طراحی شده کابینت‌ها است به‌عنوان مثال در صورت استفاده از سبک کلاسیک (سبک ممبران)، از دستگیره‌های نوع کلاسیک و یا نوع سرامیکی انتخاب کنید و همچنین برای سبک مدرن می‌توان از دستگیره‌های مخفی، فشاری یا مگنتی، شاخه‌ای و مدرن استفاده کرد.

  • تناسب مقیاس دستگیره انتخابی با مقیاس آشپزخانه

اگر آشپزخانه شما کوچک است به‌هیچ‌وجه که از دستگیره‌های بزرگ در کابینت‌ها استفاده نکنید زیرا عدم تناسب مقیاس دستگیره و آشپزخانه سبب خواهد شد که آشپزخانه شما به لحاظ بصری و دیداری کوچک‌تر از حد خود به نظر برسد.

   حتما بخوانید: معرفی انواع دستگیره در کابینت آشپزخانه

6.     یکدست بودن طرح را مشخص کنید

در صورت استفاده از ماشین ظرف‌شویی و لباس‌شویی در آشپزخانه می‌توان با افزایش عمق کابینت‌ها از 60 سانتی‌متر به 70 سانتی‌متر آن‌ها را داخل کابینت‌ها تعبیه کرد و نمای آن را با درب کابینت‌ها پوشاند تا از دید مستقیم و نمایان بودن در آشپزخانه خارج کرد و نما و طرح یکدست و زیباتری ایجاد کرد.

نحوه قرارگیری ماشین ظرفشویی

هود نیز از دیگر مواردی هست که می‌توان با انتخاب نوع توکار آن به یکدست‌تر بودن آشپزخانه کمک کرد.

7. به جزئیات در آشپزخانه توجه کنید

جزئیاتی در آشپزخانه وجود دارد که استفاده کردن یا نکردن از آن می‌تواند بر روی طرح تأثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال استفاده از تاج و پاچراغی در طراحی سنگینی و شاید هم زیبایی بیشتری ازلحاظ بصری به نسبت طرح بدون آن به وجود می‌آورد.شاید آن‌چنان در چشم بیننده نمایان نباشد اما قطعاً نبودن آن نوعی کمبود را در بعضی از سبک‌ها ایجاد می‌کند.

تاج کابینت

در صورتی که نیاز به طراحی اصولی و مناسب برای کابینت های آشپزخانه خود دارید می توانید سفارش خود را از طریق پنل ثبت سفارش طراحی ربوطرح به همراه تمام جزئیات مورد نیاز به راحتی و با کمترین هزینه ثبت کرده تا در سریع ترین زمان طراحی شما انجام گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی بنر زیر کلیک نمایید

طراحی آنلاین کابینت