مطالب مرتبط

معرفی اجزا و قسمت های کابینت آشپزخانه

معرفی اجزا و قسمت های کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه دارای اجزا و عناصری متفاوتی هست که عموما با تعداد کمی از آنها آشنا هستیم.  در این مقاله به بررسی جامع تمامی اجزا و قسمتهای یک کابینت آشپزخانه خواهیم پرداخت. 


کابینت 

کابینت ها بیشترین کاربرد را در فضاهای مسکونی و حتی سایر فضاها دارند. کابینت به معنای قفسه است و از آن برای فضای ذخیره سازی، نگهداری و نظم دهی وسایل استفاده می شود.

یونیت

جعبه ای است که از پنچ طرف به وسیله عناصر ثابت ( چوب و ام دی اف ) محصور گردیده است و فقط از یک طرف که دارای درب بازشونده است به فضای داخلی آن امکان دسترسی وجود دارد. فضای داخلی یونیت می تواند به وسیله طبقات تقسیم بندی شود.

یونیت آشپزخانه

کابینت زمینی

کابینت زمینی به یونیتهای گفته می شوند که پایه های آن بر روی زمین قرار می گیرد و ارتفاع آن حداکثر 90 سانتیمتر خواهد بود. عمق کابینت زمینی حدودا 60 سانتی متر است

کابینت زمینی


کابینت هوایی

کابینت هوایی به یونیت های اطلاق می شود که مستقیما بر روی دیوار نصب شده و حداقل 90 سانتی متر از کف آشپزخانه بالاتر باشد. عمق کابینت هوایی حدودا 35 سانتی متر است و ارتفاع آن از حداقل 70 سانتیمتر شروع خواهد شد.

کابینت هوایی

کابینت ایستاده یا کمدی

کابینت ایستاده یا کمدی به یونیت های گفته میشود که بر روی کف آشپزخانه نصب شده اما ارتفاع آن بیشتر از 90 سانتیمتر است و گاها تا لبه انتهایی کابینت هوایی امتداد داده می شود.  عمق کابینت ایستاده معمولا برابر با عمق کابینت زمینی در نظر گرفته می شود. 

کابینت ایستاده

سوپرمارکت

سوپرمارکت نوعی طبقه بندی سبد مانند است که معمولا در داخل کابینت های ایستاده نصب می شود و برای نگهداری حبوبات و سایر مواد غذایی خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

کابینت سوپرمارکت

بین کابینتی

به فاصله بین کابینت زمینی و هوایی در کابیت آشپزخانه، بین کابینتی گفته می شود. حداقل این فاصله 60 سانتیمتر است.

بین کابینتی

شلف

شلف ها به طبقات دکوری باز یا کابینت های فاقد درب گفته می شوند که وسایل بر روی آن نمایان است.

پاخور

به پایین ترین قسمت کابینت که در تماس با کف آشپزخانه است پاخور می گویند. پاخور معمولا نسبت به عمق نهایی کابینت عقب تر نصب می شود تا هنگام استفاده توسط اشخاص پا در آن قسمت قرار گیرد.


تاج

تاج کابینت در بالاترین قسمت آن قرار می گیرد و معمولا جنبه تزئینی داشته و غیر قابل جابجایی است و استفاده کاربردی ندارد.


پاچراغی

در زیر لبه پایینی کابینت هوایی معمولا برای نصب چراغ های روشنایی جهت تامین نور در بین کابینتها فضایی را برای مخفی نگه داشتن منبع نوری در نظر می گیرند که پاچراغی گفته می شود.


کانتر یا اپن

کابینتی است که عموما مابین آشپزخانه و فضای پذیرایی قرار می گیرد و می توان از آن به عنوان فضای ذخیره سازی، فضای دکوری، میز صبحانه خوری و یا ترکیبی از هر سه مورد استفاده کرد.


جزیره

جزیره کابینتی است که با توجه به نامش در وسط آشپزخانه پیاده سازه می شود و به هیچ کدام از سایر کابینت ها متصل نیست و مستقل است. جزیره نیز می تواند عملکرد مشابه کانتر یا اپن را داشته باشد.