مطالب مرتبط

جزیره آشپزخانه

همه چیز درباره جزیره آشپزخانه و کاربرد آن | 15 طرح جذاب استفاده از جزیره در آشپزخانه

جزیره آشپزخانه چیست؟

پیشخوانی که در مرکز آشپزخانه به شکل مستقل قرار می گیرد و کاملا از کابینت ها و پیشخوان های دیگر جداست به عنوان جزیره شناخته می شود. جزیره کاربرد های زیادی دارد که به کارایی آشپزخانه ما می افزاید و علاوه بر اینکه یک عنصر پر کاربرد محسوب می شود، زیبایی آشپزخانه را نیز چند برابر می کند. به همین دلیل امروزه در طراحی دکوراسیون هر آشپزخانه ای جزیره تبدیل به یک نیاز ضروری شده است، مخصوصا اینکه در نحوه کار هر خانمی در امر آشپزی در کنار تغییرات ظاهری کمک های زیادی می کند. هم چنین با وجود جزیره نحوه ی کار در آشپزخانه تغییر و تحول پیدا می کند و اگر گاز و سینک ظرفشویی و صندلی نیز به آن اضافه شود اکثر فعالیت های آشپزخانه توسط این پیشخوان انجام می شود؛ به همین دلیل کسانی که می خواهند آشپزخانه خود را توسعه دهند طراحان بی شک استفاده از جزیره را به آن ها توصیه می کنند. ناگفته نماند که جزیره همیشه در وسط آشپزخانه قرار می گیرد و این نکته به این منظور نیست که سبب جاگیر شدن آشپزخانه می شود، بلکه یک پیشخوان اضافی فضای بیشتری را برای وسایل آشپزخانه به وجود می آورد؛ اما اگر فضای داخلی آشپزخانه تان به قدری کوچک است که در رفت و آمد دچار مشکل می شوید، می توانید جزیره را بین اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار دهید و حتما فاصله آن از دیوار ها و کابینت ها را رعایت کنید.

 در این محتوا از وب سایت ربوطرح قصد داریم صفر تا صد جزیره آشپزخانه همراه با 25 ایده جذاب را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه در کدام نوع چیدمان آشپزخانه بیشترین استفاده و کارایی را دارد؟

در طراحی آشپزخانه 6 مدل چیدمان وجود دارد که با ذکر توضیح مختصری از آن ها بهترین و خاص ترین چیدمان هایی که مناسب طراحی جزیره است را به شما معرفی می کنیم.

1) آشپزخانه یوشکل (U شکل): این نوع از طراحی برای آشپزخانه های بزرگ مناسب است و وسیله های آشپزخانه را می توان در سه دیوار و سه گوشه قرار داد و هنوز هم مرکز آشپزخانه برای قرار دادن دیگر وسیله های شما مهیا می باشد. با این شرایط طراحی جزیره آشپزخانه در این نوع از چیدمان بهترین و مناسب ترین کارایی را دارد؛ چرا که فضای کافی برای طراحی پیشخوان بیشتری وجود دارد.

آشپزخانه یو شکل

2) آشپزخانه ال شکل (L شکل): همانطور که از شکل حرف ال و یو پیداست در طراحی آشپزخانه ال شکل نسبت به یو شکل یک دیوار و یک گوشه را از دست می دهیم و دو دیوار مجاور که عمود بر کابینت هاست برای ما باقی می ماند. این نوع از چیدمان برای آشپزخانه های کوچک که از فضای داخلی آن بیشترین استفاده را می کنند مناسب است، بنابراین طراحی جزیره برای آشپزخانه های ال شکل گزینه مناسبی نخواهد بود.

آشپزخانه ال شکل

3) آشپزخانه گالی یا چیدمان کابینت دو دیواره: گالی اسم کشتی می باشد و این آشپزخانه ها را همانند راهروی کشتی دراز و خطی طراحی می کنند. در این نوع از چیدمان کابینت ها به صورت موازی به دو قسمت تقسیم می شوند که در یک طرف سینک و اجاق گاز و درطرف دیگر وسیله های آشپزخانه بر روی کانتر قرار می گیرد و فضای مرکزی آشپزخانه برای رفت و آمد مناسب است؛ بنابراین طراحی جزیره در وسط آشپزخانه چندان جالب به نظر نمی رسد. علاوه بر این چیدمان کابینت دو دیواره در سال های اخیر از مد افتاده و طراحی جزیره با این نوع چیدمان تطابق خاصی ندارد.

آشپزخانه گالی شکل

4) آشپزخانه جزیره ای: این نوع آشپزخانه ترکیبی از آشپزخانه مستقیم و ال شکل می باشد که مناسب خانه های با متراژ بالاست. همانطور که از نام آن پیداست در این چیدمان جزیره بیشترین استفاده و کارایی را دارد و کابینت ها به صورت ردیفی در وسط آشپزخانه قرار می گیرند. بخش اصلی آشپزخانه همان جزیره می باشد که به تنهایی بسیاری از فعالیت های آشپزخانه را انجام می دهد.

آشپزخانه بزرگ

5) آشپزخانه های خطی یا تک دیواری: دراین نوع چیدمان که مناسب خانه های کوچک است بیشتر تمرکز بر روی این است که فضای کار برای کاربر وجود داشته باشد که در صورت امکان و فضا می توان یک جزیره را به آشپزخانه اضافه کرد، زیرا در آشپزخانه های خطی بیشتر فضا متعلق به کابینت هاست و کابینت ها به صورت قدی تا نزدیکی سقف ادامه دار هستند.

آشپزخانه تک دیواری

6) آشپزخانه های جی شکل(G شکل): این نوع چیدمان همانند چیدمان آشپزخانه یوشکل است با این تفاوت که یک جزیره یا کانتر به آن اضافه شده است که این جزیره کارایی زیادی دارد و باعث می شود فضا برای نگهداری وسایل و تجهیزات آشپزخانه  بیشتر شود.

آشپزخانه جی شکل

با توجه به مواردی که ذکر شد جزیره آشپزخانه برای آشپزخانه های ال شکل و گالی مناسب نیست، ولی در بقیه چیدمان های آشپزخانه استفاده می شود و کارایی موثری دارد . همیشه باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که درست است جزیره امروزه خواهان زیادی دارد و بیشتر افراد حتی با وجود اینکه فضای کافی وچیدمان مناسب در آشپزخانه برای طراحی جزیره ندارند ولی باز تقاضای این را دارند که در آشپزخانه شان یک جزیره جذاب و زیبا داشته باشند، اما جزیره علاوه بر زیبایی باید در آشپزخانه هایی طراحی شود که کارایی خود را عملی کند و مناسب فضای ما باشد.

انواع جزیره آشپزخانه از لحاظ عملکرد

مخصوص کار: این نوع جزیره دارای قفسه های باز و جای زیاد برای قرار دادن وسیله ی کارمی باشد.

مخصوص انبار کردن وسایل مختلف: این جزیره بیشتر شبیه به کمد است و هیچ تجهیزاتی در آن تعبیه نمی شود. در واقع کابینتی ثابت است که درب دارد و وسایل مختف در آن جایگذاری می شود.

مخصوص آماده کردن مواد غذایی سینک یا شست و شو: این نوع از جزیره به عنوان سینک ظرفشویی طراحی می شود و فضایی بر روی پیشخوان آن وجود دارد که برای آماده کردن مواد غذایی و یا حتی سلف سرویس مناسب است.

مخصوص میز غذا خوری: جزیره ای که از آن به عنوان میز غذا خوری استفاده می کنیم حتما باید فضای کافی برای قرار گرفتن زانوها در زیر آن وجود داشته باشد و لبه های آن باید به اندازه 60 سانتی متر در سمت صندلی ها از جزیره بیرون زده باشد.این نوع از جزیره برای خانه های با فضای کمتر که نمی توانند از میز غذا خوری مجزا استفاده کنند بسیار مناسب است.

مخصوص آشپزی: نوعی از جزیره که اجاق گاز روی آن نصب می شود و آشپز کارهای آشپزی خود را در مرکز آشپزخانه انجام می دهد و به محیط اطراف خود کاملا مسلط است.

مخصوص آشپزی و غذا خوری:  این نوع از جزیره هم اجاق گاز روی آن نصب می شود و هم به عنوان میز غذا خوری استفاده می شود. در این نوع از طراحی برای برقراری امنیت بیشتر باید سطح غذا خوری از سطح آشپزی بالاتر باشد. 

   بهتر است بخوانید: راهنمای تصویری اضافه کردن جزیره در آشپزخانه های کوچک

انواع جزیره آشپزخانه از لحاظ  شکل و مدل

1. ال شکل: 

میز جزیره مدل ال مناسب آشپزخانه های بزرگ و ال شکل می باشد. این میز جزیره باعث می شود فضای بیشتری برای جاسازی وسیله های آشپزخانه به وجود بیاید و آشپزخانه را پر نشان می دهد.

جزیره آشپزخانه ال شکل

2. مستطیلی ساده: 

یکی از پر طرفدارترین مدل میز جزیره محسوب می شود و مناسب هر نوع چیدمان آشپزخانه می باشد.

جزیره آشپزخانه مستطیل

3. گرد یا هلالی: 

این جزیره ها می توانند گرد کامل و یا هلالی باشند و بیشتر در آشپزخانه هایی که می خواهند متفاوت و خاص دیده شود طراحی می شود. 

جزیره آشپزخانه گرد

4. میز جزیره خالی:

 این مدل از میز جزیره بسیار کم هزینه است و ظاهری همانند میز دارد و بر اساس سلیقه می توان کابینت و کشو نیز به آن اضافه کرد. 

مدل میز جزیره

5. یو شکل: 

یکی از جزیره هایی که بیشترین فضای ذخیره سازی در آشپزخانه را فراهم می کنند مدل یو شکل است.

جزیره آشپزخانه

6. جزیره متحرک: 

این نوع جزیره مناسب آشپزخانه های کوچک است زیرا در صورتی که به آن نیاز نداشته باشیم به راحتی جا به جا می شود و رفت و آمد در آشپزخانه راحت تر می شود.

جزیره آشپزخانه متحرک

15 طرح جذاب از جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

ایده جزیره آشپزخانه

سخن پایانی

در ادامه توضیحاتی که در خصوص جزیره آشپزخانه خدمت شما عزیزان عرض کردیم این نکته را حتما باید در نظر داشته باشید که از جزیزه طبق نیاز خود استفاده کنید تا آشپزخانه تان فضای کافی برای رفت و آمد داشته باشد و ظاهر زیبا و مرتب خود را از دست ندهد. امیدواریم توانسته باشیم با ارایه ی این مطالب به شما در انتخاب جزیره ی مناسب آشپزخانه کمکی کرده و به سوالات تان پاسخ داده باشیم.