کابینت پولیشی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کابینت پولیشی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

یکی از جدیدترین مدل های متنوع کابینت آشپزخانه کابینت پولیشی است. کابینت پولیشی یا همان کابینت های طرح انزو نسبت به سایر انواع کابینت جدیدتر بوده و از تمام جنس های کابینت موجود در بازار گران تر اما زیباتر می باشد. کابینت پولیشی از نوع کابینت های مدرن اما در غالب کلاسیک بوده که به نئوکلاسیک معروف هستند. این کابینت ها دارای جنس بدنه ام دی اف بوده و روکش بدنه آن از رنگ پولیشی می باشد. جنس بدنه این نوع کابینت طول عمر و کیفیت و ماندگاری بالایی داشته و این عوامل به طور مستقیم بر روی نرخ قیمت آن تاثیرگذار است.

در صورتی که به دنبال کابینت‌های شیک و مدرن هستید، کابینت پولیشی نئوکلاسیک را نیز بررسی نمایید. همان طور که از نام آن مشخص است انتخاب این نوع کابینت‌ یک فضای ترکیبی و کلاسیک را برای فضای آشپزخانه شما خلق می نماید. اگر قصد تعویض کابینت های قدیمی خود را دارید و یا می خواهید برای منزل نوساز کابینت انتخاب کنید، یکی از گزینه ها می تواند کابینت پولیشی برای آشپزخانه باشد. در ادامه به مدل های متنوع طراحی شده آن و مزایا و معایب این نوع کابینت می پردازیم، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

کابینت آشپزخانه انزو

کابینت انزو یا پولیشی

انواع کابینت پولیشی در بازار با نام کابینت انزو نیز نامیده و شناخته می گردد. نام کابینت انزو به این جهت گذاشته شده که در ابتدا یک برند ایتالیایی با نام انزو تولید کننده این محصول بوده است. در حال حاضر با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تفاوت هایی بین کابینت های انزو و پولیشی وجود داشته و دیگر یکی نیستند. کابینت انزو دارای روکش وکیوم بوده و کابینت پولیشی دارای پوششی از جنس رنگ پولیش می باشد.

کابینت پولیشی چیست؟

کابينت پولیشی کابينتي است که از متریال چوب ام دي اف ساخته شده و جنس رنگ بدنه آن رنگی از نوع پوليش بوده که آن را پوشش می دهد. پولیش نوعی از رنگ بوده که بر روی سطوح و متریال های مختلفی مانند چوب، شیشه، پلاستیک و ... قابل اسپری شدن است. رنگ پوليش به به سه شکل مايع، خمير و اسپري وجود دارد. لايه ای از رنگ پوليشی با ضخامت سه ميل متر بر روی بستر چوب اصلی اسپري مي شود. رنگی که به شکل خمير پوليشی برای رنگ آمیزی در ساخت اين کابينت ها به کار می رود، بعد از سفت شدن مثل يک چسب مانع از ضربه و فشار درنتيجه آسيب به کابینت مي شود. در واقع ضخامتي که بعد از اسپری رنگ پوليشی ايجاد مي شود منجر به استحکام هر چه بيشتر ورق های چوبی کابينت ها خواهد شد.

کابینت پولیشی چیست؟

برش تخصصی کابینت پولیشی

ضخامت ورق در هر کابينت پولیشی 25 ميل بوده که برش آن با دستگاه هاي جدید سی ان سی CNC صورت مي گیرد. با توجه به سختی و نیاز به دقت بالای برش چوب پولیشی، دانش و تکنولوژی به کمک صنعت آمده است. با ورود این نوع تولیدات و ورود ماشین آلات کاملا مجهز و تمام اتوماتیک زیباترین و ظریف ترین کابینت ها ساخته می شود. این رنگ پولیشی توسط دستگاه ساینده ای که مشابه سمباده بوده صاف، صیقلی و براق می شود. اين نوع از کابينت های نئوکلاسیک اغلب در رنگ های سفيد و به شکل براق موجود می باشند. رنگ پولیشی به عنوان خاص ترین پوشش و رنگ برای کابینت های ام دی اف آشپزخانه شناخته می شود.

کابینت پولیشی نوعی کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

کابینت پولیشی بیشتر در طرح های کابینت کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک طراحی و استفاده می گردد. درب بیرونی و نمای این کابینت ها طرح برجسته بوده و نمای کلاسیک، لوکس، سلطنتی و منحصر به فردی را برای آشپزخانه به وجود می آورد.

کابینت پولیشی نئوکلاسیک

کابینت پولیشی کلاسیک

تفاوت کابینت پولیشی با کابینت ممبران

تفاوت کابینت پولیشی با کابینت ممبران در سه مقوله می باشد. یک مورد تفاوت در نوع پوشش سطحی است. تفاوت دیگر کابینت پولیشی با کابینت ممبران در ضخامت درب این دو نوع متریال برای ساخت کابینت می باشد. علاوه بر آن تفاوت دیگر این بوده که کابینت ممبران سطحی مات داشته، در حالی ‌که کابینت پولیشی به دلیل نوع رنگ پوششی سطحی براق و شاین دارد.

تفاوت در قطر روکش: قطر روکش و رنگ پولیشی به کار رفته در کابینت پولیشی بیشتر از قطر روکش کابینت ممبران می باشد.

تفاوت در قطر ورق درب: زاویه های مختلف در هر چهار طرف از درب کابینت پولیشی به وسیله دستگاه های مدرن و پیشرفته سی ان سی تراش می خورد. به همین دلیل؛ قطر لبه در کابینت پولیشی تا حدود هشت میلی متر کمتر از قطر لبه در کابینت های جنس ممبران می باشد. این ظرافت موجب زیبایی و منحنی شکل شدن نمای خارجی کابینت های پولیشی می شود.

تفاوت در هزینه اولیه تولید : هزینه کابینت پولیشی بیشتر از کابینت ممبران طرح کلاسیک تمام می شود. با این وجود باید این نکته را هم در نظر داشت که کابینت های کلاسیک تماما چوب، همچنان بیشترین قیمت را در میان انواع کابینت ها داشته و از کابینت پولیشی هم گران تر تمام خواهد شد. در واقع کابینت پولیشی از کابینت کلاسیک تمام چوب قیمت نهایی کمتری دارد.

انواع مدل های متنوع کابینت های پولیشی

همان گونه که می دانیم و انواع مختلفی متریال برای ساخت کابینت وجود دارد. این متریال های مختلف شامل کابینت های ام دی اف، کابینت های ممبران، کابینت های هایگلاس و ... می باشند. در متریال چوب پولیشی نیز مدل ها به صورت کابینت پوليشي براق و کابینت پوليشي مات وجود دارد.

کابینت پوليشی براق

کابينت هاي براق چند سالي است که بسيار متوجه قرار گرفته اند. به دليل تغيير ساختار طراحی آشپزخانه ها و کوچک شدن متراژ آن ها، استفاده از انواع کابينت براق رواج یافته است. استفاده از کابينت پوليشی براق موجب مي شود تا نور طبیعی روز و نور لوستر بازتاب یافته و آشپزخانه بزرگتر و دلبازتر دیده شود. به خصوص با انتخاب کابينت پوليشی براق در رنگ بندی روشن مانند سفيد يا کرم اين بازتاب نور بهتر اتفاق مي افتد. اگر آشپزخانه مورد نظر شما نيز ابعاد کمی دارد، سفارش کابينت پوليشی براق گزينه مناسبي براي فضای شما خواهد بود.

کابینت پوليشی براق

کابينت پوليشی مات

انواع مختلف کابينت به رنگ مات به دلیل سبک کلاسیکی که داشته، هميشه روی بورس بوده و تابع مد نمي باشند. اگر جزو آن دسته از افرادی نیستید که به طور منظم دکوراسیون خانه را تغییر داده و یا کابينت هاي آشپزخانه را تعويض نمایید، انتخاب کابينت پوليشی مات بهترین گزینه می باشد. کابينت پوليشی مات در رنگ بندی های تيره و کلاسیک شامل طوسي، قهوه اي، خاکستری و … بيشتر دیده مي شوند.

کابينت پوليشی مات

دکوراسیون داخلی آشپزخانه شیک با کابینت پولیشی

اگر شما هم بعد از خواندن این مطلب از آن دسته افرادی هستید که با کابینت پولیشی آشنا شدید. همچنین به فکر یک دکوراسیون متفاوت برای آشپزخانه خود هستید. پیشنهاد می کنیم که نگاهی به تصاویر خلاقانه و بی نظیر دکوراسیون آشپزخانه با کابینت های پولیشی در ادامه بیاندازید. تا بتوانید مدل و طراحی متناسب با سلیقه خود انتخاب نمایید.

ویژگی ها و مزایای انتخاب کابینت پولیشی

کابینت های پولیشی ویژگی ها و مزایای قابل توجهی داردند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. مجموع این ویژگی ها در کنار هم موجب شده تا قیمت بالاتری به لحاظ اقتصادی نسبت به چوب کابینت ممبران داشته باشند که به هر یک پرداخته خواهد شد.

پوشش رنگ پوليشی بر روی ورق های این نوع کابینت در زمان ساخت سبب می شود که ضخامت هر ورق دو تا سه میلی متر افزوده شود. همین مسئله به خودی خود منجر به افزایش مقاومت چوب های پولیشی نیز می شود و استحکام بیشتری را در برابر فشار به آن ها خواهد داد.

این کابینت های پولیشی حالت طبیعی خود را دیرتر از دست داده و نسبت به تمامی مدل های موجود در بازار مقاوم تر هستند.

اگر یکی از درب‌های کابینت پولیشی دچار مشکلی شد، جای نگرانی وجود ندارد. به‌ راحتی می‌ توان یک درب دیگر سفارش داده و درب آسیب ‌دیده را تعویض و جایگزین نمود.

رنگ پولیشی بر سطح ورق کابینت مثل یک محافظ در برابر ضربه عمل کرده و موجب خواهد شد تا سطح کابینت در اثر ضربه خط و خش و فرو رفتگی پیدا نکند. حتی در صورت بروز خط و خش به راحتي قابل تعمير و برطرف شدن مشکل نواقص ظاهری مي باشند.

کابینت های پولیشی به دلیل وجود پوشش پولیشی هیچ نوع درز و راه نفوذ آب و رطوبت در بطن خود ندارد. در نتیجه نسبت به رطوبت مقاومت دارند. به همین دلیل گزینه ایده آل و مناسبی آن برای مناطق مرطوب محسوب می شوند.

مقاومت در برابر نور و حرارت نيز از ديگر خصوصيات بارز اين نوع کابينت ها است.

ام دی اف خام دچار تاب خواهد شد اما ورق رنگ پولیشی قرار گرفته بر روی ام دی اف موجب می شود که این کابینت ‌ها به هیچ عنوان تاب پیدا نکند.

تعمیر و نگهداری این کابینت‌ها بسیار آسان و راحت می باشد.

اين کابينت ها اغلب به رنگ سفيد موجود بوده و بیشترین طراحی آن ها به صورت آشپزخانه های تمام سفید می باشد. همين مسئله باعث تفاوت آن ها با ديگر کابينت ها مي باشد و با تمامی اجزای آشپزخانه هماهنگ می شود.

رنگ سفيد و براق کابينت پولیشی باعث بازتاب نور و همچنين بزرگتر نشان دادن آشپزخانه مي شود. به همين خاطر بهترین انتخاب براي خانه های کوچک بوده و گزينه اي ايده آل می باشد.

به طور کلی ظاهر براق و درخشان این نوع از کابینت‌ ها باعث افزایش جذابیت، زیبایی و لوکس بودن آشپزخانه خواهد شد.

معايب کابينت پوليشی

همان طور که در باالاتر در مورد مزایای کابینت های پولیشی صحبت شد. این نوع از کابینت در کنار مزایایی که برای آن عنوان شد، معایبی نیز دارد که در ادامه به شرح هر یک از معایب آن اشاره می شود:

بالا بودن قیمت کابینت پولیشی یکی از معایب آن می باشد. اگر چه این موضوع از سوی دیگر می تواند مزیت نیز حساب شود. چرا که میزان قیمت آن موجب شده تا این نوع کابینت در هر خانه ای وجود نداشته باشد. در نتیجه به یک گزینه خاص و لوکس مخصوص خانه های لاکچری و قیمت بالا تبدیل می شود.

به دلیل استفاده از رنگ پولیشی در پوشش این نوع کابینت ها، زحمت نظافت و نگهداری آن نیز بیشتر است. در زمان استفاده از انواع پاک کننده های سطوح برای نظافت کابینت باید حداکثر صورت گیرد.

یکی دیگر از مواردی که هم به عنوان معایب و هم مزیت کابینت های پولیشی محسوب می گردد، به کار رفتن از ورق های ۲۵ میل در ساخت درب این کابینت ها است. این ضخامت ورق منجر به سنگین تر شدن وزن درب ها می شود. به کار رفتن درب های سنگین در بلند مدت زمینه خرابی لولاها و اتصالات کابینت را به وجود می آورند.

طولانی بودن فرایند ساخت، رنگ کاری و نصب کابینت های پولیشی از توان بسیاری از تولید کننده ها و سازندگان خارج است.

حساسيت بالا در هنگام اجرا قيمت اين کابينت ها را بالا می برد. به اين دليل که به هنگام رنگ آميزي هر ورق با اسپري پوليش ضرورت نياز به يک محيط ايزوله جهت جلوگيري از قرار گرفتن هر نوع گرد و غباری بر روی ورق کابينت تازه رنگ شده وجود دارد. فراهم کردن و ایجاد چنين محيط ايزوله ای دشوار و هزینه بر می باشد.

کابینت های پولیشی بعد از نیاز به تولید در شرایط خاص و ویژه، نیاز به مهارت و تخصص افراد دارند. همچنین تنها تخصص افراد کارگاه کافی نبوده و دستگاه‌ های مجهز، پيشرفته و گران قيمت براي ساخت و برای تولید این ورق ها باید فراهم باشد. در نتیجه هزینه‌ های تولید ورق پولیشی نیز بالا می باشد که این خود موجب کاهش تقاضا تقاضا و بعد از آن کاهش تولید می باشد.

از معایب دیگر کابینت پولیشی، محدودیت رنگ در این کابینت ها و نداشتن انتخاب زیاد در طرح و رنگ آن می باشد. این یک نقطه ضعف در این کابینت ها برای طراحی های خاص و دکوراسیون های خلاقانه محسوب می ‌شود.

جزییات مراحل ساخت کابینت پولیشی

جنس پایه برای تمامی کابینت ها یکسان و از جنس چوب ام دی اف با روکش روکش است. کابینت پولیشی نیز دارای مغزی از جنس ورق ام دی اف خام می باشد. این ورق ها در دو سایز بیست و پنج میلی‌ متری و چهل میلی‌ متری وجود دارند. پس از انتخاب ضخامت، ورق ها توسط دستگاه ‌های برش و سی ان سی طبق سلیقه‌ سفارش دهنده و دیزاین خانه مشتری برش می خورند. این برش می تواند به شکل ساده یا ابزار خورده، حکاکی شده و ... باشد.

در مرحله بعد چند لایه رنگ پولیشی براق بر روی سطح ورق قرار گرفته و سمباده کاری می شود. پس از چند بار تکرار ۳ تا ۴ مرحله ای رنگ پاشی، حدود ۳ میلی متر رنگ روی کار را خواهد پوشاند. مرحله بعدی نوبت به پولیش کاری خواهد رسید و پولیش بر روی کار ساییده می شود. این کار تا زمانی تکرار شده که حباب های رنگ از بین رفته و کار سطحی صاف و براق پیدا کند. مرحله پولیش کاری زمان زیادی نیاز دارد به همین خاطر قیمت این نوع کابینت ‌ها بالاتر می باشد.

قیمت کابینت پولیشی 

قیمت کابینت پولیشی نسبت به سایر زیرمجموعه های این گروه از کابینت ها کمی گران تر بوده و عوامل متعددی در این افزایش نرخ تاثیرگذار هستند. کابینت های پولیشی دارای بدنه ام دی اف بوده و روکش درب های آن از نوع رنگ پولیش می باشد. 

قیمت این کابینت‌ ها بنا به دلیل های مختلی بالاتر است. از جمله استفاده از رنگ پولیش و نیاز به محیطی تمیز در مقایسه با دیگر نوع کابینت‌ ها بیشتر است. 

این کابینت‌ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مقاومت بالایی در برابر هر گونه ضربه و خراش داشته، در نتیجه طول عمر بالاتری نیز دارد.

ماده اولیه این کابینت پولیشی ورق ام دی اف بیست و پنج میل می باشد. این مقدار بیشتر از قطر ام دی اف دیگر کابینت ها است. این مسئله خود به خود دلیل افزایش قیمت آن می باشد.

استفاده از رنگ پولیشی سفید براق در این نوع کابینت؛ دلیل بعدی افزایش قیمت آن است.

کلام آخر

حال با توجه به مطالبی که ارائه شد به این موضوع که کابینت پولیشی چیست و در دسته بندی کابینت های نئوکلاسیک قرار می گیرد، پرداختیم. کابینت پولیشی برای آشپزخانه های لاکچری، یک انتخاب پرطرفدار است. این کابینت، ترکیبی بین کابینت مدرن و کلاسیک است که براق بودن این کابینت ها، آن را شبیه کابینت هایگلاس کرده و طرح درب ها شبیه کابینت ممبران می باشد.

تلاش شد تا در این مطلب به تمام نکات مربوط به کابینت پولیشی اشاره شود. اجرای کابینت پولیشی با پیچیدگی و دقت بسیاری همراه بوده و انتخاب تیم اجرایی و سازنده حرفه ای برای این کار بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. درنهایت افراد می ‌توانند متناسب با سلیقه و بودجه مورد نظر خود تصمیم بگیرند که کابینت پولیشی را انتخاب نمایند.