مطالب مرتبط

مزایا و معایب استفاده از سنگ طبیعی در کابینت آشپزخانه

مزایا و معایب استفاده از سنگ طبیعی در کابینت آشپزخانه

مصالح مختلفی در کابینت آشپزخانه به‌خصوص صفحه آن مورد استفاده قرار می گیرد که انتخاب نوع آن بستگی به سلیقه و همچنین مقدار بودجه شما دارد. در این مقاله سعی خواهیم کرد که نکات خوب و بد در مورد استفاده از سنگ طبیعی در آشپزخانه را بررسی کنیم.

کابینت آشپزخانه با صفحه ی از جنس سنگ طبیعی

سنگ انتخاب شده به‌عنوان صفحه کابینت باید در مقابل مواد شوینده و اسیدی، سایش، خط و خش، ضربه و رطوبت مقاومت لازم را داشته و همچنین فاقد خلل و فرج در سطح آن بوده و سطحی صاف و صیقلی داشته باشند که به‌راحتی تمیز شوند و کیفیت خود را به‌مرور زمان از دست ندهند.

سنگ انتخابی باید فاقد خلل و فرج باشد

از پرطرفدارترین سنگ‌های طبیعی مورد استفاده می توان سنگ‌های گرانیتی و مرمری را نام برد. سنگ مرمر از نوع سنگ‌های آهکی هستند که قابلیت صیقل پذیری بالایی دارند و سطحی شفاف و آینه‌ای را خواهند داشت. وزن آن به نسبت سنگ گرانیت سبک‌تر بوده و همچنین مقاومت کمتری هم در مقابل خواهد داشت. رنگ مرمر خالص سفید رنگ است اما به واسطه وجود سایر املاح مثل آهن، آلومینیوم، منیزیم و .... به رنگ‌های سبز، قهوه‌ای، زرد، صورتی و حتی خاکستری نیز نمایان خواهند شد. بیشتر طرح این نوع سنگ به صورت راه راه و رگه‌ی مانند است.

بافت رگه ی مانند سنگ مرمر

سنگ گرانیت که به سنگ خارا نیز معروف اند دارای بافتی دانه‌دانه که به‌صورت ریز و درشت در سطح سنگ وجود دارند. رنگ سنگ گرانیت بستگی به مواد تشکیل‌دهنده آن دارد. به‌طورکلی این سنگ در رنگ‌های سفید، خاکستری، صورتی و سیاه در بازار موجود هستند. این سنگ از محکم ترین و سخت ترین نوع سنگ ها می باشد، مقاوم زیادی در برابر فرسایش، سایش و خط و خش دارند. این خصوصیات سبب شده هزینه صاب دهی و برش آن افزایش یابد که در نتیجه به افزایش قیمت آن به نسبت سنگ های مرمری منجر می شود.اکنون با توجه به مطالب گفته شده، باید ها و نباید های استفاده از این دو سنگ در آشپزخانه را بررسی می کنیم.

سنگ گرانیت با بافت دانه دانه ی آن

مزایا سنگ گرانیت

مورد استفاده ترین قسمت آشپزخانه که از سنگ می‌توان در آن استفاده کرد صفحه کابینت‌ها و قسمت اپن آن می‌باشد، این قسمت بیشترین تداخل را با کار روزانه ما خواهد داشت چراکه ظرف های زیادی هرروز بر روی آن‌ها جابجا می شوند بنابراین کیفیت نوع سنگ مصرفی در این مکان بسیار حائز اهمیت است. سنگ گرانیتی که کاملاً صاب خورده و صیقلی باشد مقاومت زیادی در برابر ساییدگی، خط و خش، خوردگی، حرارت و قابلیت تحمل وزن بالای دارند. سنگ گرانیت تنوع رنگ نسبتاً بالای دارد که به‌راحتی می‌توانید بر اساس سلیقه خود، رنگ مناسب را انتخاب کنید.

استفاده از سنگ گرانیت در صفحه کابینت آشپزخانه

معایب سنگ گرانیت 

در کنار مزایایی سنگ‌های گرانیت ، معایب نیز به آن‌ها وارد است. یکی از معایب آن می‌توان به هزینه نسبتاً بالای آن مخصوصاً در نوع‌های باکیفیت آن اشاره کرد. از دیگر معایب آن، قدرت جذب آب در تعدادی از این نوع سنگ است که موجب می‌شود لکه‌های مواد غذایی سریع‌تر در آن نفوذ کرده و زیبایی خود را از دست دهد.

سنگ گرانیت در آشپزخانه

مزایا سنگ مرمر

از مزایای این سنگ می‌توان به رنگ‌بندی آن اشاره کرد، تنوع رنگی سنگ مرمر نسبتاً خوب هست و می‌توان بر اساس سلیقه خود رنگ مناسب را انتخاب کرد. به واسطه روشن و شفاف بودن این سنگ، در صورت استفاده در صفحه کابینت‌های آشپزخانه، سطحی درخشان را ایجاد خواهد کرد.

سطح صاف و درخشان سنگ مرمر بر روی کابینت آشپزخانه

معایب سنگ مرمر

از اصلی‌ترین معایب سنگ مرمر، مقاومت کافی در برابر مواد اسیدی مثل آبلیمو یا سس‌ها یا سایر مواد غذایی دارای مواد اسیدی هستند را ندارند و در صورت پاک نکردن به‌موقع این مواد، سطح آن لکه خواهد گرفت و شفافیت خود را از دست خواهد داد.

پاک کردن لکه ها از روی سنگ های طبیعی


یکی از معایبی که در همه سنگ‌های طبیعی وجود دارد وزن بسیار بالای آن‌ها نسبت به سایز نوع صفحات کابینت‌ها است که در صورت اجرایی نامناسب زیرسازی این صفحات، به مرور زمان کابینت‌ها فرم و حالت خود را بر اثر وزن زیاد از دست داده و سبب از بین رفتن کابینت‌ها شود.

سنگ مرمر بر روی صفحه کابینت ها


طراحی آنلاین کابینت