معرفی انواع سینک ظرفشویی در آشپزخانه های ایرانی

معرفی انواع سینک ظرفشویی در آشپزخانه های ایرانی

سینک ظرفشویی به عنوان یکی از سه ضلع مثلث کار در آشپزخانه  شناخته می شود. ضلعی که بیشترین استفاده را توسط ساکنین در طول روز خواهد داشت. به همین دلیل توجه به کیفیت و کارایی این عنصر در آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. سینک ظرفشویی مانند هر وسیله و تجهیزات دیگری دارای انواع متنوعی چه به لحاظ جنس و چه به لحاظ ابعاد هست. در زیر به بررسی دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت.


انواع سینک ظرفشویی از لحاظ جنس

  • سینک ساخته شده از استیل ضد زنگ

این سینک همانطور که از نام آن مشخص است از استیل مقاوم در برابر زنگ زدگی ساخته شده است توجه داشته باشید که نوع آلیاژ به کار رفته در این نوع سینک و همچنین میزان ضخامت ورق استفاده شده در آن، از عوامل مهم در تعین کیفیت و همچنین تعین قیمت آن خواهند بود. از دیگر نکات مهم در مورد این نوع سینک این است که دارای دو نوع براق و مات اند و همچنین جنس روکش این سینک می تواند از نوع ساده یا ضد خش باشد. 

سینک ساخته شده از استیل ضد زنگ


  • سینک ساخته شده از شیشه

شیشه مورد استفاده در این سینک از نوع شیشه سکوریت ضد خش بوده که از کیفیت و مقاوت بسیار بالای برخوردار است. در این نوع سینک از استیل ضد زنگ در جنس لگن ها استفاده شده است و باید بدانید که فقط در صفحه رویه سینک از شیشه استفاده شده است.

سینک ساخته شده از شیشه

  • سینک ساخته شده از سنگ مصنوعی

سینک ساخته شده از سنگ مصنوعی که با نام های سینک گرانیتی و سینک کورین در بازار شناخته می شوند به دلیل استفاده از مواد پلیمری و اکرولیک در آنها دارای تنوع رنگ متفاوتی هستند. این نوع سینک نسبت به خط و خش مقاومت نسبتا خوبی دارند. این نوع سینک نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی نسبت به سینک استیل دارند و از ماندن لکه ها به خصوص چای یا آبمیوه بروی آن باید پرهیز کرد زیرا در صورت جذب لکه توسط سطح سنگ امکان پاک شدن آن وجود نخواهد داشت.

سینک ساخته شده از سنگ مصنوعی

طراحی آنلاین کابینت

سینک ظرف شویی از لحاظ نوع قرارگیری

  • سینک روکار

لبه های این نوع سینک بر روی صفحه کابینت قرار خواهد گرفت و در این حالت فقط محدوده اطراف لگن های سینک از صفحه کابینت برش خواهد خورد. لبه بیرونی سینک بروی صفحه با چسب آکواریوم آب بندی خواهد شد که مانع از جذب آب توسط صفحه کابینت و خراب شدن آن می شود.

سینک روکار

  • سینک توکار

در این نوع سینک، لبه آن زیر صفحه کابینت قرار خواهد گرفت. معمولا از سینک توکار در مواردی استفاده می شود که جنس صفحه کابینت از نوع سنگ طبیعی باشد.

سینک توکار


سینک ظرفشویی از لحاظ حالت و ابعاد

سینک ظرفشویی دارای ابعاد و سایزهای متفاوتی بر اساس نیاز استفاده کنندگان است. از ابعاد حدودا 60 سانتی متر تا 140 سانتی متر طول در بازار وجود دارد. شایع ترین نوع سینک ها که در آشپزخانه های ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر هستند:

  • سینک یک لگنه

همانطور که از اسم آن پیداست داری یک لگن برای شستوشو هست و در دو حالت راست و چپ از نظر قرار گیری لگن ها در بازار یافت می شود. حداقل ابعاد تقریبی آن در حدود 50 سانتی متر عرض و 80 سانتی متر طول می باشد.

سینک یک لگنه

  • سینک یک و نیم لگنه

این نوع سینک علاوه بر یک لگن نسبتا بزرگ دارای یک لگن کوچکتر نیز است که به سینک ظرفشویی یک و نیم لگنه معروف هستند. این نوع سینک نیز در دو نوع راست و چپ عرضه می شوند. حداقل ابعاد این نوع نیز برابر با 50 در 100 سانتی متر است.

سینک یک و نیم لگنه

  • سینک دو لگنه

این نوع سینک دارای دو لگن بزرگ به همراه سینی و یا بدون سینی تولید می شوند. ابعاد تقریبی آن در حالت سینی دار حدودا 50 در 120 سانتی متر می باشد.

سینک دو لگنه

طراحی آنلاین کابینت