مطالب مرتبط

مثلث کار در آشپزخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

مثلث کار در آشپزخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید اسم مثلث کار در آشپزخانه یا مثلث طلایی را زیاد شنیده باشید و ندانید چیست و به چه دردی می‌خورد. مثلث کار در آشپزخانه از اساسی‌ترین قوانینی است که در هنگام طراحی آشپزخانه باید رعایت شود. طراحان همواره تلاش کرده‌اند تا در طراحی آشپزخانه هم زیبایی را حفظ کنند و هم کارایی آشپزخانه را بالا ببرند. برای تحقق این اهداف قوانینی وجود دارند که پیروی از آن‌ها باعث می‌شود تا آشپزخانه بهترین چیدمان را داشته باشد و دسترسی به ابزارهای ضروری راحت‌تر باشد. یکی از این قوانین که به مثلث کار در آشپزخانه مشهور است، تناسب فاصلۀ بین سه عنصر اساسی آشپزخانه را تعیین می‌کند. عناصر اصلی آشپزخانه سینک ظرف‌شویی، اجاق گاز و یخچال هستند که بیش‌ترین کاربرد را در آشپزخانه دارند. . تصور کنید زمانی را که برای انجام کارهای خود باید فاصلۀ زیادی را برای رسیدن به یخچال یا اجاق‌گاز طی کنید و یا فاصله بین این‌ها انقد کم باشد که فضای کافی برای کار کردن نداشته باشید. وقتی این اتفاق می‌افتد یعنی مثلث کار در آشپزخانه شما رعایت نشده است. 

با به‌کارگیری مثلث کار در آشپزخانه، فعالیت‌های روزانه مثل آشپزی و شستشو سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌پذیرند. اگر می‌خواهید با این مثلث طلایی و کاربردهایش بیش‌تر آشنا شوید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. 

مثلث کار در آشپزخانه

مثلث کار در آشپزخانه چیست؟

یخچال، سینک ظرف‌شویی و اجاق‌گاز ضروری‌ترین وسایل هر آشپزخانه هستند که فعالیت‌های اصلی شما حول آن‌ها می‌گردد. این سه عنصر اصلی آشپزخانه راس‌های یک مثلث هستند که ابعاد این مثلث نقش مهمی را در راحتی شما هنگام انجام فعالیت‌ها ایفا می‌کند. هر ضلع این مثلث باید حداقل 120 سانتی‌متر و حداکثر 275سانتی‌متر باشد و محیط آن بیش از 792 سانتی‌متر نباشد. به عبارت دیگر مجموع قدم‌های شما نباید کمتر از 10 قدم و بیش‌تر از 25 قدم باشد. مثلث کار آشپزخانه جوری طراحی می‌شود که فاصله‎ها نه کم باشند و نه زیاد و تعادل بین اجزا حفظ شود. اگر هر ضلع مثلث کمتر از مقادیر ذکر شده باشد، در حین کار فضای کافی در اختیار ندارید و اگر هم بیش‌تر باشد مسافت زیادی را باید طی کنید که باعث خستگی شما می‌شود. رعایت قوانین مثلث کار در آشپزخانه از اتلاف وقت، انرژی و رفت‌وآمدهای مکرر در آشپزخانه جلوگیری می‌کند. 

مثلث کار در آشپزخانه

حالا بیایید این مثلث طلایی را در آشپزخانه‌های مختلف و با چیدمان‌های متفاوت بررسی کنیم. در نگاه نخست می‌بینید چیزی که بین تمامی این چیدمان‌ها مشترک است این است که سینک بین اجاق گاز و یخچال قرار گرفته است تا دسترسی به سینک هم از سمت یخچال و هم از سمت اجاق‌‎گاز راحت باشد. 

انواع مثلث کار

چیدمان راهرویی یا موازی

در چیدمان راهرویی آشپزخانه، کابینت‌ها روبه‌روی هم و به صورت موازی قرار می‌گیرند. این مدل چیدمان مخصوص آشپزخانه‌های کوچک است و طبیعتا فضای آزاد کمی هم در اختیار است. در این آشپزخانه رعایت مثلث کار آشپزخانه اهمیت زیادی دارد تا فضای کافی برای کار وجود داشته باشد اما ممکن است مثلث کمی کوچک شود. در این‌جا دوتا از عناصر در یک خط قرار می‌گیرند و با سومی موازی می‌شوند. 

   بهتر است بخوانید: آشپزخانه راهرویی یا گالی | مزایا، معایب و نکات

چیدمان خطی 

در چیدمان خطی برای داشتن فضای بیش‌تر، تمامی عناصر و کابینت‌های آشپزخانه به‌صورت خطی و روی یک دیوار قرار می‌گیرند، بنابراین نمی‌توان مثلث کار آشپزخانه را ایجاد کرد اما توصیه می‌شود سینک ظرف‌شویی در وسط قرار بگیرد. 

مثلث کار در آشپزخانه با چیدمان خطی

چیدمان L  شکل

در این مدل چیدمان می‌توان مثلث طلایی را اجرا کرد اما عناصر آشپزخانه خیلی نزیک به‌هم قرار می‌گیرند و محیط مثلث کوچک می‌شود. مزیت این مدل این است که در وسط آشپزخانه می‌توان میز ناهارخوری قرار داد.

مثلث کار در آشپزخانه با چیدمان ال

چیدمان U شکل 

چیدمان U شکل ایده‌آل‌ترین مدل برای قرارگیری مثلث کار در آشپزخانه است. در این چیدمان تمامی عناصر اصلی آشپزخانه روی شکل حرف  U قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را با مناسب‌ترین فاصله  از هم قرار داد.  بهترین حالت این است که اجاق گاز را در راس U قرار دهید تا رفت‌وآمدها به حداقل برسد. تنها مشکل آشپزخانه U شکل این است که رفت‌وآمدها به یک طرف محدود می‌شود. 

مثلث کار در آشپزخانه با چیدمان یو

چیدمان G شکل 

چیدمان G شکل نوعی چیدمان U شکل است که در شرایطی که قراردادن جزیره میسر نبوده است، یک کاتر در ادامه ضلع سوم قرار گرفته است. این چیدمان مخصوص آشپزخانه‌های کوچک است. 

مثلث کار در آشپزخانه با چیدمان جی

چیدمان جزیره‌ای

این چیدمان ترکیبی از چیدمان‌های L و U است که یک جزیره جدای از کابینت‌ها در وسط آشپزخانه قرار دارد.  چیدمان جزیره‌ای مدرن و شیک است اما باعث می‌شود تردد داخل آشپزخانه بیش‌تر شود. در این چیدمان، جزیره نباید بیش از 30 سانتی‌متر وارد یکی از اضلاع مثلث کار شود. 

مثلث کار در آشپزخانه با چیدمان جزیره ای


   بهتر است بخوانید: همه چیز درباره جزیره آشپزخانه | انواع جزیره و کاربرهای آن

برای این‌که آشپزخانه‌ای ایده‌آل و بدون نقص داشته باشید به غیر از رعایت مثلث کار در آشپزخانه، باید محل مناسب عناصر اصلی آشپزخانه را هم بدانید تا آن‌ها را در جای درست قرار دهید. 

جای سینک ظرف‌شویی در آشپزخانه 

معمولا سینک جایی قرار می‌گیرد که نزدیک به لوله‌کشی آشپزخانه باشد. ماشین ظرف‌شویی هم در مجاورت سینک قرار می‌گیرد تا دسترسی به ظروف آسان باشد. از قراردادن وسایل برقی درکنار سینک خودداری کنید که ممکن است خطرناک باشد. همچنین فاصلۀ بین اجاق تا سینک ظرف‌شویی باید 1.5 تا 2 متر باشد تا ظروف شسته‌شده از چربی‌ها و قطرات هنگام آشپزی در امان بمانند. 

جای مناسب یخچال در آشپزخانه 

یخچال باید از گرما و رطوبت دور باشد. بهترین مکان قرارگیری یخچال در آشپزخانه با فاصلۀ حداقل یک متر از سینک و اجاق‌گاز است. فضای مقابل یخچال هم باید به‌حدی باشد که درب آن به‌راحتی باز و بسته شود. از آن‌جایی که از یخچال زیاد استفاده می‌شود، بهتر است در ورودی آشپزخانه قرار بگیرد تا دسترسی به آن راحت باشد. 

محل اجاق گاز در آشپزخانه

بهترین محل اجاق گاز در آشپزخانه جایی است که در هنگام آشپزی دسترسی خوبی به یخچال و سینک ظرف‌شویی داشته باشید. بهتر است در دو طرف اجاق یک فضای کافی حداقل 40 سانتی‌متری را در نظر بگیرید تا هم فضای کار کافی داشته باشید و هم از پاشیدن قطرات روغن روی وسایل جلوگیری شود. مراقب باشید اجاق‌گاز را در نزدیکی پنجره قرار ندهید چون ممکن است وزش باد باعث آتش‌سوزی شود. 

جمع‌بندی

مثلث کار در آشپزخانه که آن را مثلث طلایی هم می‌شناسند، از اتلاف وقت و انرژی هنگام انجام فعالیت‌ها در آشپزخانه جلوگیری می‌کند. مثلث کار در آشپزخانه مکان مناسب سینک، یخچال و اجاق‌گاز را تعیین می‌کند تا دسترسی شما به آن‌ها راحت باشد. پس فرقی نمی‌کند آشپزخانۀ شما بزرگ باشد یا کوچک یا چه مدل چیدمانی داشته باشد، در هر صورت رعایت این مثلث برای بالابردن کارایی آشپزخانه بسیار ضروری است.