استاندارد طراحی کابینت آشپزخانه

ابعاد و استانداردهای کابینت آشپزخانه | استانداردهای لازم برای طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه

در طراحی دکوراسیون داخلی حتما باید به اندازه ها و تناسب بین المان ها دقت کنیم تا هماهنگی و کاربری بهتری داشته باشند. کابینت آشپزخانه نیز باید طبق ابعاد و استاندارد خاص خود طراحی شود، زیرا کابینت از مهم ترین اجزای آشپزخانه است و ساخت آن ها طبق استانداردهای درست در دکوراسیون و نظم و سازماندهی آشپزخانه بسیار تاثیر گذار است. اگر شما قصد دارید برای آشپزخانه خود کابینت های جدیدی طراحی کنید حتما با ربوطرح همراه باشید. زیرا ما در این مقاله با جمع آوری مطالبی در مورد اندازه ها و ابعاد ایده ال به شما در داشتن آشپزخانه ای زیبا و منظم کمک می کنیم که امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شود.

مفهوم کابینت

کابینت کمد یا قفسه ای ست که در آشپزخانه نصب می شود و جنس آن می تواند فلزt چوب ام دی اف یا پی وی سی باشد. از کابینت آشپزخانه برای نگهداری لوازم پخت و پز ظروف و وسایل آشپزخانه و موادغذایی استفاده می کنند. کابینت ها فضای بین سینک ظرفشویی اجاق گاز و یخچال را اشغال می کنند و سایز و ابعاد استاندارد آن ها به فضای آشپزخانه و سبک و مدل کابینت بستگی دارد. شما می توانید بر اساس سلیقه خود نیز سایز کابینت ها را مشخص کنیدt اما طراحان کابینت بیشتر توصیه می کنند که از قواعد استاندارد استفاده کنید. زیرا این قواعد در زیبایی و کاربردی بودن و مصرف بهینه متریال و راحتی استفاده از تمامی امکانات آشپزخانه تاثیرگذار است. البته ناگفته نماند در مواردی که فضای آشپزخانه شما محدود و یا پرت است می توانید ابعاد دلخواه و سفارشی برای کابینت خود در نظر بگیرید.


معرفی اجزای کابینت

کابینت آشپزخانه علاوه بر متراژ و ابعاد و اندازه و جنس و رنگ از 9 جز اصلی تشکیل شده است که در ادامه برای آشنایی بیشتر هر کدام از این اجزا را جداگانه معرفی می کنیم: 

1. یونیت: جعبه ای به شکل مکعب است که یا درب ندارد یا درب تکی و دوقلو دارد. یونیت از کوچک ترین و مهم ترین اجزا کابینت است که ظروف و لوازم جانبی آشپزخانه را در آن قرار می دهند. اندازه یونیت در هر نوع از طراحی کابینت متفاوت است.

اجزای کابینت

2. کابینت ردیف بالایی: این کابینت از یونیت تشکیل شده است که آن را به دیوار آشپزخانه نصب می کنند. از این نوع کابینت های هوایی (یونیت های هوایی) می توان به باکس هود باکس آبچک و باکس یخچال که در بالای یخچال نصب می شود، اشاره کرد.

کابینت یخچال

3. کابینت ردیف پایینی: این نوع از کابینت بر روی پایه های قابل تنظیم در کف آشپزخانه و روی زمین  نصب می شود و صفحه کابینت روی آن قرار می گیرد. سینک ظرفشویی اجاق گاز ماشین ظرفشویی و لباسشویی و کشوها را در درون یا روی این نوع از کابینت ها نصب می کنند.

کابینت ماشین ظرفشویی

4. یونیت کانتر (اپن): در ورودی آشپزخانه روی زمین یونیت کانتر (اپن) را نصب می کنند که جداکننده ی فضای آشپزخانه با فضای منزل است. طراحی یک یونیت کانتر با ابعاد و استاندارد مناسب در مقایسه با دیگر اجزا جلوه ی زیباتری را به آشپزخانه می دهد.

کانتر آشپزخانه

5. ویترین: طراحی باکس ویترینی به سبک و شکل کابینت بستگی دارد و می توان آن را در بالا یا دو طرف اپن یا در بین یونیت های هوایی قرار داد.

ویترین آشپزخانه

6. باکس پکیج: برای اینکه آشپزخانه ای منظم داشته باشیم وسیله هایی مانند پکیج یا آبگرمکن بهتر است در معرض دید نباشند که در این مورد استفاده از باکس پکیج برای پوشاندن آن ها بهترین انتخاب است.

کابینت پکیج دیواری

7. صفحه کابینت: این صفحه ها دارای رنگ و ضخامت و جنس های متنوعی هستند که شما می توانید بر اساس سلیقه و سبک کابینت خود صفحه ی مناسب را انتخاب کنید و آن را بر روی کابینت های زمینی و اپن آشپزخانه قرار دهید.

صفحه کابینت

8. تاج پاخور زیرچراغی: نوارهایی هستند که در زیبایی کابینت تاثیر زیادی دارند و به راحتی می توانند پایه های کابینت قسمت بالای کابینت هوایی و ... را مخفی کنند.

9. تجهیزات کابینت: این تجهیزات شامل جک، لولا، پایه کابینت، دستگیره و یراق الات و ... هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اصول طراحی کابینت آشپزخانه پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید

   بهتر است بخوانید:اصول طراحی کابینت آشپزخانه | 6 اصل مهم در طراحی کابینت آشپزخانه


حداقل ابعاد مناسب برای آشپزخانه 

از آن جایی که آشپزخانه مهم ترین عنصر خانه به شمار می رود و در طول روز فعالیت های گوناگونی در آن جا صورت می گیرد، در طراحی آن باید دقت و حساسیت لازم را به خرج دهیم. در طراحی یک آشپزخانه کاربردی باید حداقل عرض راهروی آشپزخانه 1.8متر و حداقل مساحت راهروی آشپزخانه 5.5 متر مربع باشد.

ابعاد و استاندارد کابینت زمینی

کابینت های زمینی بدون در نظر گرفتن صفحه ای که روی آن قرار می گیرد، باید ارتفاع آن از سطح زمین 90 سانتی متر باشد؛ ولی عمق آن به متراژ آشپزخانه بستگی دارد که در آشپزخانه های با فضای بیشتر عمق آن 60 سانتی متر است، ولی در آشپزخانه های با فضای کم برای جلوگیری از اشغال شدن فضا عمق آن را 55 یا 50 در نظر می گیرند.

فاصله استاندارد کابینت زمینی و هوایی 

فاصله استاندارد بین کابینت زمینی و هوایی 60_55 سانتی متر است، ولی اگر مایلید که فضای بیشتری داشته باشید می توانید کابینت های هوایی را بالاتر ببرید بدین گونه که فاصله بین طبقات داخل کابینت را کم کنید در این صورت به راحتی  می توانید به طبقات بالا دسترسی داشته باشید.

ابعاد و استاندارد کابینت هوایی

نصب کابینت های هوایی با ابعاد و استاندارد مناسب بر کارایی کابینت بسیار تاثیر گذار است. در آشپزخانه های متنوع طول کابینت های هوایی را از 30 تا 120 سانتی متر در نظر می گیرند، اما عمق آن ها به عمق کابینت های زمینی بستگی دارد و باید عمق آن ها خیلی کوچک نباشد؛ زیرا کار کردن در سطح پیشخوان سخت می شود. عمق مناسب و استاندارد اینگونه از کابینت ها 30 تا 40 سانتی متر است و ارتفاع آن از 50 تا 90 سانتی متر با توجه به ارتفاع سقف و نوع آشپزخانه متغیر است.


از طریق راه های زیر می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

ارتباط با پشتیبانی در واتساپ ربوطرح ارتباط با پشتیبانی در تلگرام ربوطرح


ابعاد و استاندارد کابینت قدی یا ایستاده 

کابینت های قدی با ابعاد و استاندارد نامناسب و غلط باعث می شود کاربران به راحتی نتوانند به همه ی قسمت های کابینت دسترسی داشته باشند، بنابراین دقت و حساسیت بالا در طراحی این نوع از کابینت ها الزامی ست. کابینت های ایستاده ظاهری یکسره دارند و میان طبقات آن هیچ فاصله ای وجود ندارد به همین دلیل باید ارتفاع آن ها در مقایسه با دیگر کابینت ها بسیار بیشتر باشد؛ اما نحوه طراحی کابینت ها و فاصله کابینت های قدی از سقف نیز در انتخاب ارتفاع آن تاثیرگذار است که در کل با توجه به این شرایط ارتفاع آن ها را از 210 تا 250 سانتی متر در نظر می گیرند. عرض این کابینت ها به دلیل تک درب بودن آن 20 تا 90 سانتی متر است و عمق آن نیز دقیقا با عمق کابینت های زمینی برابر است .

ابعاد و استاندارد جزیره آشپزخانه

یک جزیره با ابعاد و استاندارد مناسب علاوه بر اینکه جزیره را زیباتر نشان می دهد، بلکه در کاربردی بودن آن نیز تاثیرگذار است. در هنگام طراحی یک جزیره ایده ال نباید ابعاد آن را بزرگ در نظر بگیرید؛ زیرا یک جزیره بزرگ فضای آشپزخانه را اشغال می کند و در رفت و امد مشکل ایجاد می کند و هم چنین جزیره ای با ابعاد کوچک نیز یک جزیره بدون کاربرد و نامناسب خواهد بود. بنابراین با در نظرگرفتن فضای آشپزخانه خود باید ابعاد جزیره را طوری انتخاب کنید که از چهارطرف فاصله ای قابل قبول داشته باشد و در رفت و امد اعضای خانواده مشکلی ایجاد نکند. یک جزیره کاربردی و جذاب حداقل 1 متر پهنا و 1.5 متر طول دارد که این ابعاد بسته به فضای آشپزخانه شما می تواند تغیر کند. ارتفاع جزیره باید 90 سانتی متر یا 1 متر باشد که ارتفاع 90 سانتی متر برای  قرار دادن صندلی های معمولی مناسب است، ولی جزیره با ارتفاع یک متر مناسب صندلی های با ارتفاع بلند است. البته ناگفته نماند اگر از میز جزیره به عنوان میز نهارخوری استفاده می کنید باید از ارتفاع 106 سانتی متر استفاده کنید و فضای کافی برای قرارگرفتن پای افراد در نظر بگیرید.

ابعاد و استاندارد اپن آشپزخانه

ارتفاع اپن آشپزخانه به نحوه استفاده از آن بستگی دارد، به عنوان مثال اگر شما از اپن آشپزخانه به عنوان میز کار استفاده می کنید باید ارتفاع آن را 90 تا 95 سانتی متر در نظر بگیرید که باز هم  این ارتفاع با توجه به قد کاربر و صندلی های آن نیز قابل تغییر است. ولی اگر از اپن آشپزخانه به عنوان میز نهار خوری استفاده کردید باید ارتفاع آن را 75 سانتی متر در نظر بگیرید. عمق اپن آشپزخانه معمولا 45 تا 55 سانتی متر می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت طراحی کابینت آشپزخانه پیشنهاد می کنیم به مقاله زیر سر بزنید

   بهتر است بخوانید: هر آنچه در مورد طراحی کابینت باید بدانید | قیمت طراحی و نمایش بهترین نمونه کارهای طراحی آشپزخانه


ابعاد و استاندارد تجهیزات آشپزخانه

در این مقاله به ابعاد استاندارد 6 مورد از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات آشپزخانه می پردازیم:

ابعاد و استاندارد یخچال، سینک ظرفشویی، اجاق گاز ، هود، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی

1) سینک ظرفشویی: امروزه با توجه به تولید سینک های متنوع و گوناگون با ابعاد مختلفی روبرو هستیم و باید برای هر کدام از انواع سینک ها ابعاد استاندارد را در نظر بگیریم. به طور کلی سینک ظرفشویی به دو دسته سینک توکار و سینک روکار تقسیم می شود . 

سینک روکار: این نوع از سینک ها روی کابینت قرار می گیرند و اندازه آن ها بر اساس سلیقه مشتری و فضای موجود در کابینت آن ها مشخص می شود. سینک های روکار استاندارد عرض آن ها 60 سانتی متر و طول آن ها 80 100 120  150 سانتی متر می باشد.

سینک توکار:  داخل صفحه کابینت را به اندازه سینک برش می دهند و سینک در آن قرار می گیرد که به آن سینک های توکار می گویند. ابعاد استاندارد سینک های توکار 100 تا 120 سانتی متر است.

2) یخچال:  اگر شما در آشپزخانه خود از یخچال تکی که دو درب آن روی هم قرار دارد، استفاده می کنید عرض 83 و ارتفاع 186 سانتی متر را باید در نظر بگیرید؛ اما ابعاد استاندارد یخچال های ساید برای کابینت عرض 92 و ارتفاع 187سانتی متر دارد.

3) ماشین لباسشویی: عرض استاندارد برای ماشین لباسشویی 60 تا 74 سانتی متر و ارتفاع آن 84 تا 105 سانتی متر است و باید عمق ماشین لباسشویی را 51 تا87 سانتی متر در نظر گرفت.

4) ماشین ظرفشویی: ارتفاع ماشین ظرفشویی 79 تا 87 سانتی متر و عرض آن 45 تا 60 سانتی متر است و عمق آن 53 تا64 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

5) اجاق گاز:  برای گازهای چهارشعله کوچک عرض 60 سانتی متر و برای  چهارشعله های بزرگ عرض 70 تا 80 سانتی متر  را درنظر می گیرند. برای پنج تا شش شعله هم عرض 90 سانتی متر مناسب است.

6) هود: امروزه از هود های جدیدی به نام هود های شومینه ای استفاده می کنند که برای طراحی کابینت آن ها نیازی نیست کابینتی داشته باشید که هود را به آن متصل کنید و کابینت ها فقط دورتا دور آن را پوشش  می دهند که به ظاهر این قسمت را زیبا کنند. عرض هود ها را 89 تا 90 سانتی متر در نظر می گیرند و چون کابینتی در این قسمت ساخته نمی شود عمق آن ها محدودیتی ندارد.

حرف آخر

در هنگام طراحی کابینت همه ی سعی و تلاش طراحان بر این است که ابعاد استاندارد را در همه ی زمینه ها لحاظ کنند، اما در بعضی مواقع سایز و مساحت آشپزخانه به گونه ای ست که در ابعاد استاندارد کابینت ها تغییراتی ایجاد می شود و برای طراحان مشکل ساز می شود. هرچه طراحی کابینت های شما به ابعاد و سایز استاندارد نزدیک تر باشد در آشپزخانه شما راحتی و رفاه بیشتری فراهم می شود و بی شک فضایی زیباتر و جذاب تر خواهید داشت. از اینکه شما عزیزان تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سودمند بوده باشد.