فرایند طراحی کابینت

فرایند طراحی کابینت به چه صورت است؟

نیاز فراوان ما به کابینت باعث شده است که در طراحی آن دقت لازم را به عمل آوریم و بخواهیم آشپزخانه ای کاربردی داشته باشیم. برای اینکه از فضای آشپزخانه خود به بهترین نحو استفاده کنید باید با همه ی مراحل طراحی کابینت آشنا باشید و طبق آن پیش بروید که ما در این مقاله به طور کامل فرایند طراحی کابینت ها را خدمت شما عزیزان عرض می کنیم و امیدواریم با استفاده از این مطالب بتوانید به راحتی کابینتی کاربردی و زیبا را برای آشپزخانه خود طراحی کنید و از آن لذت ببرید. پس با ربوطرح همراه باشید.  

طراحی کابینت آشپزخانه

فرایند طراحی کابینت 

فرایند طراحی کابینت ها دارای 10 مرحله می باشد که در ادامه به معرفی هرکدام از آن ها می پردازیم: 

1) طراحی اولیه: منظور از طرح اولیه ایجاد منظره ای از طرح نهایی در ذهن خریدار است به نحوی که بتوان توضیحاتی را از روی آن برای خریدار بیان نمود و سلیقه و خواست او را در طراحی اصلی پیاده کرد، برای مثال انتخاب سبک و طرح کابینت ها باید در طراحی اولیه برای طراح مشخص باشد.

فرایند طراحی کابینت

2) اندازه گیری قسمت های مختلف آشپزخانه: در این مرحله طراح به محلی که قرار است کابینت ها در آن جا نصب شود می رود و تمامی اندازه هایی که برای طراحی لازم است را یادداشت می کند. این اندازه گیری شامل قسمت های مختلفی ست که هر کدام را جداگانه توضیح می دهیم:

قسمت های مختلف آشپزخانه

اجاق گاز: محل قرارگیری اجاق گاز باید مشخص باشد و اینکه شما از چه اجاقی استفاده می کنید بسیار مهم است، زیرا هنگام طراحی کابینت باید یک متر را برای اجاق گازهای معمولی جای خالی بگذارید؛ ولی اگر از گاز رومیزی استفاده می کنید باید صفحه کابینت برش داده شود و نسبت به اندازه گاز شما جای خالی در نظر گرفته شود.

هود: هنگام طراحی کابینت محل قرارگرفتن هود نوع و اندازه آن برای طراح باید مشخص شود تا به راحتی بتواند اندازه گیری دقیق را برای کابینت ها انجام دهد.

لباسشویی: معمولا در هنگام طراحی کابینت به اندازه 60 سانتی متر جای خالی برای لباسشویی در نظر می گیرند.

ظرفشویی: برای خانه هایی که از ماشین ظرفشویی استفاده می کنند همانند ماشین لباسشویی 60 سانتی متر دیگر فضای خالی برای  آن در نظر می گیرند.

یخچال: برای یخچال های توکار یا درون کابینتی به اندازه سایز یخچال فضای خالی در نظر می گیرند و دور تا دور آن را کابینت می سازند، ولی برای یخچال های معمولی فقط کافی ست به اندازه سایز یخچال فضای خالی در نظر گرفته شود.

سینک ظرفشویی: طراح باید محل قرارگیری سینک را با توجه به انشعاب لوله آب و اندازه سینک در نظر بگیرد. 

   بهتر است بخوانید: هر آنچه در مورد طراحی کابینت باید بدانید | قیمت طراحی و نمایش بهترین نمونه کارهای طراحی آشپزخانه


3) طراحی کلی: بعد از اینکه شما طبق خواسته و سلیقه خود یک طرح اولیه از کابینت ها را در اختیار طراح گذاشتید و تمامی تجهیزاتی که در آشپزخانه از آن استفاده می کنید اندازه گیری شد، طراحی کلی صورت می گیرد که بعضی از طراحان این کار را به صورت دستی انجام می دهند و بعضی دیگر از نرم افزارهای طراحی کابینت استفاده می کنند. طرح دستی اجرای طرح مهندسی برروی کاغذ ترسیم است و طرح کامپیوتری به کمک نرم افزارهای طراحی مانند 3Dmax ،Catia، و ... صورت می گیرد. در طراحی کلی به جزییات بیشتری دقت می شود و مواردی همچون محل قرار گیری پنجره، میزنهارخوری، صندلی، رنگ کابینت ها، گل و گیاه و ... مشخص می شود.

4) انتخاب نوع مصالح: در این مرحله مشخص می کنید که می خواهید کابینت شما از چه نوع چوبی باشد. چوب ها انواع مختلفی دارند که شما بر اساس سلیقه و طرح موردنظر خود می توانید از چوب ام دی اف، هایگلاس، لترون، ملامینه، فرمیکا و ... استفاده کنید. در قسمت هایی از آشپزخانه که کابینت در معرض حرارت آب و ساییدگی قرار دارد. باید از چوب هایی با قطر و ضخامت 36 تا 40 میلی متر استفاده کنید. در طراحی کابینت ها علاوه بر انتخاب نوع چوب از وسایلی مانند چسب، ریل، کشو ها، دستگیره ها، نوار پی وی سی و ... استفاده می کنند.

5) برش کاری: در این قسمت طراح تمامی اندازه گیری های دقیقی که از آشپزخانه شما تهیه کرده است را بر روی چوب درخواستی پیاده سازی می کند. بدین ترتیب ورقه های چوب را بر اساس ابعاد استاندارد و متناسب با آشپزخانه به صورت درست و صحیح برش می دهد. 

6) لبه چسبانی: برای هرچه زیباتر شدن آشپزخانه و برای جلوگیری از خراب شدن کابینت ها به دلیل حرارت و رطوبت طراح نوارهایی از جنس چوب یا پی وی سی را به لبه های کابینت می چسباند و جلوه ای بسیار زیبا و فوق العاده به کابینت های شما می بخشد. این کار هم به صورت دستی انجام می شود و هم به صورت ماشینی که مسلما استفاده از روش ماشینی دقت و سرعت و زیبایی کار را افزایش می دهد. بعد از اتمام لبه چسبانی امکان بیرون زدگی مقدار کمی چسب از کنار لبه ها وجوددارد که باید به تمیزکاری آن بپردازیم، البته دستگاه های مدرن امروزی این عمل را به صورت اتوماتیک انجام می دهند. 

7) شیارزنی: شیار زدن مختص بدنه های کابینت زمینی و دیواری می باشد. شیار را به منظور قرارگرفتن فیبر پشت بند کار ایجاد می کنند. باید دقت کرد شیار از پشتی بدنه 17 میلی متر فاصله داشته باشد؛ این فاصله به منظور ایجاد فضا برای نصب چوب های اتصال در پشت کابینت می باشد.

8) سوراخ زنی: در این مرحله طراح اقدام به خط کشی و مشخص نمودن سوراخ های اتصال بدنه و سوراخ های ریل کشو ها و سوراخ های زیرطبقه ها می کند. یکی از مواردی که در هنگام  سوراخ زنی باید به آن دقت کرد این است که سوراخ های ایجادشده حتما عمود بر سطح تخته باشد. سوراخ زنی باعث سرعت بخشیدن به مونتاژ کاری، افزایش دقت و زیبایی کار می شود.

9) مونتاژ کاری: بعد از تمامی مراحلی که در بالا توضیح داده شد نوبت به این می رسد که تمامی کابینت ها را به یکدیگر متصل کنید و در واقع آن ها را مونتاژ کنید که این مرحله آخرین مرحله از فرایند طراحی کابینت به حساب می آید. نکته ای که در این مرحله پر اهمیت است نحوه بسته بندی ست به طوری که در زمان حمل و نقل هیچ گونه آسیبی به کابینت ها وارد نشود.

10) حمل و نقل کار: در این مرحله باید تمامی کابینت ها سالم و بدون نقص به خریدار تحویل و در آشپزخانه نصب شود به نحوی که با رضایت کامل خریدار همراه باشد.

جمع بندی 

ما در این مقاله سعی کردیم  با استفاده از آگاهی و تخصص خود تمامی مراحلی که در طراحی کابینت ها پشت سر گذاشته می شود را بیان کنیم تا شما با آشنایی بیشتر اقدام به طراحی کابینت هایتان بکنید و با دانستن این موارد طراحی کابینت هایتان را به دست افراد غیر متخصص نسپارید، زیرا تک تک این مراحل به تجربه و مهارت نیاز دارد و باید طی فرایندی درست و صحیح انجام پذیرد.