نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه | ایده ها و انواع آن

مهم ترین قسمت یک خانه، آشپزخانه آن است که به علت نوع عملکرد و فعالیت هایی که در آن انجام می شود نورپردازی آن باید طبق اصول و با دقت انجام شود. سیستم نورپردازی مناسب می تواند ظاهری خیره‌کننده و زیبا به آشپزخانه دهد و از سویی دیگر می تواند به انجام سریع تر کارها در این محیط کمک کند؛ ولی اگر نور کافی در آشپزخانه وجود نداشته باشد چیدمان و دکوراسیون آن هر چقدر هم زیبا باشد به چشم نمی آید. شما می توانید با نورپردازی مناسب بدون صرف هزینه بالا و با امکانات کم به طور کلی ظاهر آشپزخانه خود را تغییر دهید. مخصوصا در فضاهایی که کم نور هستند و نورطبیعی ندارند اجرای نورپردازی الزامی ست که در ادامه شما را با همه ی جزییات یک نورپردازی اصولی و متفاوت و ایده هایی زیبا و جذاب برای آشپزخانه مدرن آشنا می کنیم پس با ربوطرح همراه باشید. 

نورپردازی آشپزخانه


نکاتی مهم که باید در اجرای نورپردازی آشپزخانه مدنظر داشته باشیم

ما باید در اولین گام طراحی آشپزخانه محل مناسب نصب انواع لامپ ها را مشخص کنیم و اندازه و طرح فضای آشپزخانه خود را در نظر داشته باشیم، هم چنین به میزان نور طبیعی که به آشپزخانه وارد می شود نیز دقت کنیم. نور طبیعی یکی از موارد مهم در طراحی آشپزخانه است و می توانید در نورپردازی آشپزخانه از آن استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در دکوراسیون خود دیوارها و کابینت هایی به رنگ روشن و شیشه های شفاف و غیرمات و پرده هایی با رنگ و جنس مناسب داشته باشید تا حدود زیادی نور را به فضای آشپزخانه خود روانه می کنید و هم چنین پنجره های بزرگ نیز تاثیر بسزایی در روشنایی محیط دارد. در آخر اگر تمایل دارید نورپردازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید هیچوخت کل فضای آشپزخانه را با یک نور واحد از سقف اصلی روشن نکنید و ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی را با هم داشته باشید و در قسمت های مختلف آشپزخانه بر اساس نیاز از همه ی روش های نورپردازی استفاده کنید که در ادامه با آن ها آشنا می شویم. 

3 روش اجرای  نورپردازی

اگر از این سه روش نورپردازی درست استفاده کنید و در انتخاب لوستر های آشپزخانه و دیمرها دقت کنید نورپردازی آشپزخانه تان به بهترین نحو ممکن اجرا می شود.

کاربردی (تاکیدی): نخستین  اجرای نورپردازی در آشپزخانه نورپردازی کاربردی ست که برای قسمت هایی که بیشتر به نور پردازی احتیاج دارند ضروری می باشد. باید آشپزخانه خود را در ذهن تان مجسم کنید و قسمت هایی از آن مانند کابینت ها کشو ها کانتر و سینک ظرفشویی که در طول روز بیشترین استفاده را دارند و روشنایی برای آن ها الزامی ست نورپردازی کاربردی را بر روی آن ها اجرا کنید.

دکوراتیو (تمرکزی): این روش نورپردازی جزییات معماری و یا جزییات وسایل دکوری و تابلوهای نقاشی آشپزخانه را به راحتی مشخص می کند و در مناطقی که به تمرکز بیشتری برای انجام برخی از ریزه کاری ها نیازاست می بایست این نورپردازی اجرا شود و به کمک این نور، سطح کار بر روی کابینت به میزان قابل توجهی روشن می‌شود. برای روشنایی تمرکزی می توان به چراغ های استریپ (نواری) و چراغ زیر کابینتی اشاره کرد. شدت نورپردازی دکوراتیو به نسبت نورپردازی عمومی سه برابر بیشتر است و تا پنج برابر نیزمی تواند شدت آن افزایش پیدا کند.

عمومی (پیرامونی): این نورپردازی منبع اصلی نور شماست، امکان دارد نور طبیعی در محیط باشد یا نباشد. نور عمومی می تواند به اندازه مساوی در سقف قرار گرفته و تمام محیط آشپزخانه را پوشش دهد. شما می‌توانید این کار را با ترکیبی از لوسترها یا چراغ های آویز مخصوص آشپزخانه، یا چراغ های مخفی (هالوژن) ترکیب کنید، البته اگر نورپردازی دکوراتیو و کاربردی طبق اصول و با دقت انجام شود به نورپردازی عمومی نیازی نخواهید داشت.

نورپردازی آشپزخانه

نمونه هایی از نور پردازی کاربردی آشپزخانه مدرن

نورپردازی داخل کابینت آشپزخانه

وجود روشنایی در هر فضایی در آشپزخانه اهمیت دارد. برای نورپردازی داخل کابینت، می توان از چراغ های مخصوص، در داخل و زیر سقف هر کابینت و ریسه های ال ای دی استفاده کرد؛ همچنین برای کابینت هایی که درب شیشه ای دارند و داخل آن ها وسایل تزیینی چیده می شود در قسمت عقبی کابینت چراغ مناسبی نصب کرد.

نورپردازی داخل کشوهای آشپزخانه

برای بهتر دیده شدن داخل کشوها مخصوصا شب ها، بهتر است از چراغ هایی استفاده کرد که با باز شدن درب کشو روشن و با بستن آن خاموش شود.

نورپردازی کانتر آشپزخانه

برای روشن سازی کانتر، چراغ های زیر کابینتی نصب کنید و از منبع نوری استفاده نمایید که نور را در سطح کانتر آشپزخانه منتشر کند تا از بازتاب نور جلوگیری به عمل آید؛ زیرا بیشتر کانتر ها سطح شان درخشش دارد چون برای طراحی آن ها از سنگ مرمر و گرانیت استفاده می کنند و هم چنین اکثریت کارها در آشپزخانه در این قسمت انجام می شود و نورپردازی آن بسیار حائز اهمیت است.

نورپردازی  جزیره آشپزخانه

برای نورپردازی قسمت جزیره می توان از نورهای پایین تاب، چراغ های آویز دکوراتیو و یا با آویختن یک قفسه ی معلق بالای جزیره و تعبیه نورهای نقطه ای داخل آن نمای زیبایی همراه با نور کافی برای آشپزخانه خود مهیا کنید.

نورپردازی بالای سینک ظرفشویی

برای نورپردازی قسمت سینک ظرفشویی می توان چراغ های مناسبی را در قسمت بالای سینک ظرفشویی نصب کرد تا از درست شستن ظروف مطمن شویم.

نورپردازی قسمت بالای کابینت

 برای دکوراتیو آشپزخانه خود می توانید از منبع روشنایی در قسمت بالای کابینت استفاده نمایید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در موردجزییاتی که کابینت آشپرخانه را زیبا می کند پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید

   بهتر است بخوانید: چگونه با کمک جزییات زیبا، کابینت آشپرخانه ای جذاب داشته باشیم


نمونه هایی از نورپردازی دکوراتیو آشپزخانه مدرن

نورپردازی در اطراف آشپزخانه

برای بهتر دیده شدن فضا در شب از این روش استفاده می کنند و شما می توانید قسمت زیرین جزیره و زیر کابینت ها را دور تا دور نورپردازی کنید و اگر کف آشپزخانه تان انعکاس نور دارد باید از وسایل روشنایی که نور را در کل فضا منتشر می کنند استفاده کنید و برای کنترل روشنایی هر قسمت کلید برق جداگانه بگذارید.

نورپردازی در قسمت داخلی کابینت های شیشه ای

از آنجایی که وسایل تزیینی در کابینت شیشه ای قرار داده می شود این نورپردازی نمای زیبایی به آن ها می دهد .

نمونه هایی از نورپردازی عمومی آشپزخانه مدرن

استفاده از لامپ توکار سقفی

این لامپ ها داخل سقف نصب می شوند و کارایی بالایی دارند و در انواع سبک ها می توان از آن ها استفاده کرد.

استفاده از لامپ های متحرک

این لامپ ها به صورت متوالی و پشت سرهم طراحی می شوند و می توانند بسته به سلیقه شما جا به جا کم و یا زیاد شوند، به همین دلیل بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است.

استفاده از لامپ های سقفی

لامپ های سقفی کل فضای آشپزخانه را روشن می کند و بسیار پرطرفدار است. 

استفاده از لوسترهای آویز

معمولا یک لوستر آویز در وسط آشپزخانه علاوه بر روشنایی نمای زیبایی ایجاد می کند و بیشتر از یک لوستر آشپزخانه شما را شلوغ می کند.این نوع از لوسترها عمود هستند و ارتفاع آن ها سلیقه ای می باشد.

در ادامه با هم چند ایده زیبا و جذاب از نورپردازی آشپزخانه ببینیم.

نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه

نتیجه گیری

آنچه که ما در این مقاله به آن پرداختیم نکاتی در مورد استفاده از وسایل روشنایی مناسب برای هر قسمت از آشپزخانه و تصاویری جذاب از نورپردازی بود که امیدواریم برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد و طبق گفته های ما نورپردازی مناسبی برای آشپزخانه خود اجرا کنید درضمن به یاد داشته باشید که در زمان نصب کلیدهای برق مکان هایی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید به آن ها دسترسی داشته باشید و از هر سه نوع روش نورپردازی استفاده کنید تا اثربخشی آن را بهتر ببینید.