روکش کابینت

انواع روکش کابینت

روکش کابینت به دو نوع طبیعی و مصنوعی دسته بندی می شوند که به دلیل بالا بودن هزینه روکش های طبیعی، اکثر کابینت سازان به سمت روکش های مصنوعی روی آورده اند. با خواندن این مقاله شما می توانید ظاهر و نمای کابینت خود را با توجه به دکوراسیون آشپزخانه و سلیقه خود جذاب کنید.

روکش طبیعی با چوب 

این نوع از روکش ها به صورت لایه های نازک چوب بر روی سطح کابینت ام دی اف قرار می گیرد و همانطور که از نامش پیداست رنگ بندی و طرح آن کاملا طبیعی ست و از چوب درختانی همچون گردو و بلوط ساخته می شود.از معایب این روکش ها می توان به مقاوم نبودن در برابر رطوبت نام برد و همچنین قرار گرفتن آن در برابر اشعه خورشید باعث تغییر رنگ روکش طبیعی می شود در صورت استفاده از این نوع روکش ها باید در نگهداری و مرقبت از آن کوشا باشید.


انواع روکش مصنوعی درب کابینت

روکش اکریلیک

این نوع از روکش ها به نام روکش ترموپلاستیک شناخته می شود که بسیار منعطف و متنوع هستند و در برابر خراشیدگی استحکام بالایی دارند .از ویژگی های بارز این نوع از روکش مقاومت بالا در برابر رطوبت با سطحی براق و صاف و قابلیت ترمیم پذیر بودن آن است .روکش اکریلیک به راحتی رنگ آن تغییر نمی کند و پوسته پوسته نمی شود به همین دلیل طول عمر بالایی دارد و نظافت آن به آسانی با یک دستمال مرطوب امکان پذیر است.


روکش HPL

روکشی از نوع لمینت است که مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دارد. خاصیت انعطاف پذیری و استحکام آن در برابر رطوبت حرارت  نفوذ آب آلودگی و مواد قلیایی باعث شده تا از محبوبیت قابل توجهی در میان روکش ها برخوردار شود.روکش اچ پی ال با فشار بالایی ساخته می شود و متشکل از چند لایه همچون کاغذ رنگی کاغذ کرافت رزین فنلیک و رزین ملامین است و هیچ خط و خشی بر روی آن ایجاد نمی شود رنگ آن نیز در برابر نور خورشید تغییر پیدا نمی کند. 

روکش یو وی

تولید این نوع روکش در دراز مدت باعث شده تا قیمت آن به نسبت گرانتر باشد.روکش یو وی از جدیدترین نوع روکش هاست سطحی براق و شفاف دارد و مقاوم در برابر اشعه فرابنفش است.از دیگر ویژگی این روکش ها مقاومت در برابر خراشیدگی حرارت رطوبت وتغییر رنگ است.

روکش ملامینه

این نوع روکش برای کابینت ام دی اف کاربرد دارد و نیازی به چسب برای چسباندن آن به برروی صفحه ام دی اف نیست زیرا خود دارای چسب ملامین فرم آلدئید است .روکش ملامینه مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت، خراشیدگی و سایش دارد و دارای قیمت مناسبی ست و همچنین رنگ بندی زیادی دارد و به راحتی میتوان آن را شست.

روکش آلومینیومی

نوعی از روکش که در خانه های مدرن و موسسات تجاری استفاده می شود و از ورقه های نازک آلومینیوم در ابعاد مختلف و با مقاومت های متفاوت تولید می شوند. روکش های آلومینیومی ماندگاری بالا و طول عمر زیادی دارند.

روکش پی وی سی

این روکش که با نام وینیل هم میتوان از آن نام برد از نوع پلاستیک است و پوسیده نمی شود و بسیار مقاوم در برابر آب است و به عنوان روکش ضدآب شناخته می شود.

این روکش از نظر قیمت مقرون بصرفه و انعطاف پذیری بالایی دارد که در ضخامت های متنوع تولید می شوند و برای ساخت نوار لبه ها و روکش کاری درب کابینت هم مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این نوع روکش در برابر حرارت و خراشیدگی هم استحکام بالایی دارد.

روکش هایگلاس

پرطرفدارترین روکش های موجود در بازار روکش هایگلاس می باشد که بسیار براق و شفاف هستند و منعکس کننده خوبی برای نور هستند که برای آشپزخانه های کم نور گزینه مناسبی است. 

روکش کابینت های گلاس

جنس روکش کابینت های گلاس از یک نوع پلاستیک به نام پلی کربنات و پلی گلاس می باشد که تنوع رنگی زیادی دارد که برای هر نوع سلیقه ای مناسب است.

روکش لترون

لترون یا فویل های کاغذی نیز از روکش های کابینت ام دی اف می باشد که به صورت مات، ساده، براق و طرح دار تولید می شود و به دلیل تنوع بالای رنگ برای هر نوع دکوراسیونی مناسب است.

یکی از معایب روکش لترون این است که مقاومت آن در برابر حرارت، نم، سایش و خراشیدگی در مقایسه با سایر روکش ها پایین تر است و یکی از ارزان ترین روکش های دکوراتیو می باشد.