آشپزخانه مخفی (مطبخ) چیست؟

آشپزخانه مخفی (مطبخ) چیست؟

آیا شما هم به تمیزی آشپزخانه خود اهمیت زیادی می‌دهید و از هرروز تمیزکردن آشپزخانه‌تان خسته شده‌اید؟ یا اینکه نگران چربی‌ها و کثیفی‌های پخت‌وپز هستید که چهره کابینت‌های آشپزخانه را زشت و کثیف نشان می‌دهند؟ اگر این موارد نگرانی‌های شما هم هستند و تلاش می‌کنید تا آشپزخانه شما همیشه تمیز به‌نظر برسد، بهتر است به فکر داشتن یک آشپزخانه مخفی یا آشپزخانه کثیف باشید. اما این آشپزخانه مخفی چیست؟ 

آشپزخانه مخفی

آشپزخانه مخفی چیست؟

به صورت کلی ما دو نوع آشپزخانه داریم: یکی آشپزخانه اصلی یا آشپزخانه تمیز و دیگری که به آن آشپزخانه مخفی، مطبخ یا دوم می‌گویند. آشپزخانه مخفی همان‌طور که از نامش پیداست پنهان است و دیگران نمی‌توانند درون آن را ببینند. در سال‌های اخیر و  با اپن شدن آشپزخانه‌ها، تمیزی آشپزخانه اهمیت دوچندانی برای خانم‌ها دارد چرا که آشپزخانه به‌طور مستقیم در تیررس دید مهمان‌ها قرار دارد. در نتیجه برای تمیز ماندن آشپزخانه اصلی در هنگام پخت‌وپز و در امان ماندن کابینت‌ها از لکه و چربی برخی افراد به آشپزخانه مخفی رو آوردند. 

کاربرد دیگر آشپزخانه مخفی، پنهان‌کردن ظروف و وسایل است. در سال‌های اخیر، طراحی‌های جدید آشپزخانه به سمت پنهان کردن وسایل از چشم دیگران رفته است و داشتن یک آشپزخانه مخفی می‌تواند در این راستا هم کمک‌کننده باشد. 

آشپزخانه مخفی چیست؟

تفاوت آشپزخانه مخفی با آشپزخانه اصلی

اصلی‌ترین تفاوت این دو آشپزخانه در تمیز و کثیف بودن آن‌هاست. از آن‌جا که آشپزخانه مخفی، در پشت دیوار یا کابینت پنهان شده است، می‌توانید با خیال راحت ریخت‌وپاش کنید و غذا بپزید اما آشپزخانه تمیز همان‌طور که از اسمش پیداست باید تمیز باشد تا جلوه آشپزخانه را زشت نشان ندهد. شما می‌توانید کارهای پخت‌وپز و حتی شست‌وشو را در آشپزخانه مخفی انجام دهید. به این صورت آشپزخانه اصلی مرتب و تمیز باقی می‌ماند و بوی موادغذایی نیز به اتاق‌ها و سالن نشیمن نمی‌رسد. از آن‌جا که طبخ غذا در آشپزخانه مخفی انجام می‌گیرد پس باید به فکر تهویه مناسب برای این آشپزخانه باشید. 

آشپزخانه مخفی می‌تواند به صورت جداگانه در پشت یا کنار آشپزخانه اصلی قرار بگیرد و یا قسمتی از آشپزخانه اصلی باشد که به وسیله کابینت یا دیوار از آن جدا می‌شود. 

از لحاظ کابینت‌، این دو آشپزخانه تفاوتی چندانی ندارند، هرچند معمولا کابینت‌هایی که در آشپزخانه اصلی استفاده می‌شوند شیک‌تر و گران‌قیمت‌تر هستند چرا که کابینت‌های آشپزخانه تمیز از گزند دما و حرارت بالا در امان هستند. 

 اجاق گاز، هود، آبگرمکن و ماشین لباسشویی در آشپزخانه مخفی قرار می‌‌گیرند اما وسایلی مثل یخچال و ماکروفر در آشپزخانه تمیز قرار می‎گیرد. البته شما می‌توانید یک اجاق رومیزی در آشپزخانه اصلی هم قرار دهید. 

جالب است بدانید آشپزخانه مخفی همان مطبخ است که در قدیم برای طبخ غذا از آن استفاده می‌کردند و فضایی جداگانه از آشپزخانه بوده است. 


طراحی آشپزخانه مخفی

آشپزخانه مخفی معمولا از لحاظ ابعاد، کوچک‌تر از آشپزخانه اصلی طراحی می‌شود و بسته به متراژ منزل می‌تواند در پشت یا کنار آشپزخانه اصلی، زیرپله، زیرزمین، بالکن یا حتی فضای بیرونی ساختمان قرار بگیرد. لازم به ذکر است که طراحی آشپزخانه مخفی در خانه‌های با متراژ 150 متر به بالا امکان‌پذیر است چرا که هرچه متراژ خانه بالاتر باشد، طراحی آشپزخانه بهتر و زیباتر می‌شود. البته در خانه‌های کوچک هم می‌‎توانید از بالکن یا فضای بیرون برای آشپزخانه کثیف استفاده کنید و یا با استفاده از کابینت و قفسه یک آشپزخانه مخفی درست کنید. 

طراحی آشپزخانه مخفی

نتیجه‌گیری

آشپزخانه مخفی یا کثیف که به‌تازگی طرفداران زیادی در بین خانم‌ها پیدا کرده است می‌تواند قسمتی از آشپزخانه شما باشد یا در کنار آن قرار بگیرد که به نظم و تمیزی آشپزخانه اصلی کمک شایانی می‌کند. اگر شما هم دوست دارید آشپزخانه‌تان که در دید مهمان‌ها قرار دارد همیشه تمیز و مرتب بماند، به فکر داشتن یک آشپزخانه مخفی، حتی در صورت نیاز در بالکن منزلتان باشید. 

آشپزخانه مخفی در بالکن