کابینت مات یا براق

کابینت آشپزخانه مات یا براق| مزایا و معایب کابینت مات و براق

کابینت آشپزخانه مات یا براق | مزایا و معایب کابینت مات و براق

صرف نظر از نوع مواد مورد استفاده در درب های چوبی و کابینت های آشپزخانه، در زمان بازسازی آشپزخانه برای دستیابی به ظاهری مناسب، انتخاب نوع و رنگ کابینت ها، یکی از مواردی است که نیازمند مشاوره گرفتن از طراحان داخلی ساختمان است.

کابینت های براق

کابینت براق

نقاط قوت کابینت براق

این نوع از کابینت ها، بدلیل اینکه امکان انعکاس نور را فراهم می نمایند، سبب می شوند فضای آشپزخانه بزرگتر و بازتر از حد واقعی جلوه نماید که این موضوع سبب شده تا از کابینت های براق سفید در آشپزخانه های کوچک بیشتر استفاده شود. بعلاوه، بدلیل مقاومتی که در برابر رطوبت دارند برای فضاهایی که بخار زیادی دارند مناسب است. بعلاوه تمیز کردن آن آسان تر است و با کمک یک پارچه میکروفیبری می توان به سهولت غبار نشسته بر روی سطوح آن ها را پاک کرد. از این رو اگر بر روی استفاده از کابینت های براق تاکید دارید می توانید در سطوح بالایی کابینت ها از رنگ های تیره و در سطوح پایین از رنگ های روشن تر که جای کثیفی و اثر انگشت بر روی آن کمتر نمایان است، استفاده نمایید.

نقاط ضعف کابینت براق

به سیب براق بودن سطح کابینت ها، خراش، اثرانگشت و کثیفی روی آن ها به خوبی قابل نمایش است که این امر در کابینت های براق تیره بیشتر از کابینت های روشن تیره می باشد. با این حال اگر همچنان روی انتخاب کابینت های براق برای آشپزخانه خود تاکید دارید می توانید در بخش های بالایی کابینت، از طرح براق و برای بخش های پایینی از سطح مات یا نیمه براق برای کابینت استفاده کنید. به این ترتیب، از ان جایی که خراشیدگی و لکه های روی کابینت های براق به سهولت نمایان می گردد، خانواده هایی که دارای فرزندان خردسال هستند و یا زمان و توان بالا برای تمیز کردن سطوح کابینت ها را ندارند، کابینت های مات را بر می گزینند.


   بهتر است بخوانید: با کابینت‌های کلاسیک و انواع آن آشنا شوید

کابینت های مات

کابینت مات

نقاط قوت کابینت مات

نکته ای که در این نوع از کابینت ها به چشم می خورد این است که بدلیل انعکاس کمتر نور، خراش و اثر انگشت بر روی آن ها کمتر نمایان است و بدلیل عدم انعکاس نور در این نوع از کابینت ها، سازگاری آن ها با محیط آشپزخانه و دیگر وسایل براق قرمز یا سیاه رنگ موجود در آشپزخانه بیشتر است. روکش مات برای کابینت ها به سبک های سنتی تر نزدیک است و استفاده از این نوع  کابینت ها، امروزه در کشورهای اروپایی محبوبیت بالایی دارد.

نقاط ضعف کابینت مات

تمیز کردن سطوح این نوع از کابینت ها در مقایسه با کابینت های شفاف، دشوارتر است و برداشتن خراش و غبار و چربی بر روی سطوح آن ها کار زمان بری می باشد، مخصوصا اگر از کابینت های دارای لمینت های مات با پوشش بافت استفاده نمایید این موضوع دوچندان خواهد شد. بعلاوه، از آن جایی که انعکاس نور در کابینت های مات کم است، استفاده از این نوع کابینت برای آشپزخانه های کوچک مناسب نیست. با این حال استفاده از درب هایی با روفیل ساده، سایه های زیبایی را ایجاد می کند و با خلق یک ترکیب دورنگه، تضاد و کنتراست زیبا و قابل توجهی را در آشپزخانه ایجاد می نماید. همچنین می توانید از کابینت های نیمه براق استفاده کنید تا از بازتاب مناسبی از نور برخوردار شوید و کمتر نگران نمایان شدن غبار و اثر انگشت بر روی سطوح کابینت باشید.

نتیجه گیری

استفاده از کابینت های براق که قابلیت انعکاس نور را دارند بیشتر مناسب آشپزخانه های نوین و با سبک معاصر است؛ این در حالی است که بهره گیری از کابینت های مات که در آن سطوح صاف به نظر می رسند، مناسب آشپزخانه های سبک سنتی تر است. با این حال قبل از انتخاب هر نوع کابینت باید در مورد سبک زندگی خود و میزان اهمیتی که به تمیز کردن و نگهداری کابینت های آشپزخانه می دهید، اطلاعات کافی داشته باشید.

در آشپزخانه های بزرگی که وسایل براق زیادی برای آشپزخانه بکار رفته شده است، استفاده از بافت مات برای کابینت ها می تواند ضمن ایجاد تفاوت در ترکیب آشپزخانه، درخشش و براقیت زیبایی به آشپزخانه ببخشد و این امر می تواند ظاهر خیره کننده ای برای آشپزخانه ایجاد نماید. با این حال باید توجه داشت با پیداشدن خراش و لکه روی کابینت های مات، از بین بردن آن ها دشوارتر است و از این رو برخی از افرادی که از این نوع کابینت ها در آشپزخانه خود استفاده کرده اند، معتقدند تمیز کردن کابینت های مات بیشتر از گذشته برای آن ها چالش بوجود آورده است. در هر حال اگر انتخاب کابینت مات برای آشپزخانه، انتخاب نهایی شماست باید به این امر توجه کنید که استفاده از برش و طراحی های فضایی و ترکیب دو رنگ، می تواند به ایجاد عمق در کابینت ها بینجامد که کنتراست زیبایی در فضای آشپزخانه شما ایجاد می کند. بعلاوه برای تمیز کردن سطح کابینت های مات از پارچه های میکروفیبر می توانید استفاده کنید که نه تنها در سطح کابینت ها خراش ایجاد نمی کند، سبب می شود تا سطح کابینت ها زیباتر به نظر برسند.