رنگ آبی در دکوراسیون آشپزخانه و بررسی 10 کابینت با ترکیب رنگ آبی

رنگ آبی در دکوراسیون آشپزخانه و بررسی 10 کابینت با ترکیب رنگ آبی

تا چند سال گذشته، رنگ کابینت آشپزخانه های ایرانی فقط شامل طیف رنگی قهوای و یا کرم قهوه ای بوده است. امروزه انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه به سمت رنگ های جسورانه رفته است. یکی از رنگ های خلاقانه برای کابیت آشپزخانه آبی می باشد. رنگ آبی سرشار از انرژی و انتقال دهنده آرامش است. آشپزخانه با رنگ آبی منعکس کننده حس اقیانوس و دریا در داخل خانه می باشد. دکوراسیون و کابینت آشپزخانه آبی را در ترکیب با رنگ دیوارها، رنگ میز نهار خوری، رنگ کاشی دیوار، رنگ کف پوش، لوازم آشپزخانه به کار برده شده و  هماهنگ کرد. ترکیب رنگ کابینت آبی با سایر جزییات آشپزخانه می تواند تاثیر زیادی به لحاظ زیبایی و متفاوت بودن از خود به جای بگذارد.

اگر از طرفداران و علاقمندان به رنگ زیبای آبی و طیف های مختلف آن هستید و قصد دارید برای طراحی دکوراسیون کابینت آشپزخانه خود از رنگ آبی استفاده کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید. در ادامه این مطلب به چگونگی ترکیب چیدمان وسایل مختلف در کنار کابینت آشپزخانه آبی رنگ و طیف های متنوع آن می پردازیم.

رنگ آبی در کابینت آشپزخانه

رنگ آبی در دکوراسیون آشپزخانه 

یکی از وسایل مهم در داخل آشپزخانه، کابینت می باشد. به دلیل اپن بودن آشپزخانه های جدید، طرح و رنگ کابینت بر روی دکوراسیون آشپزخانه و در نتیجه کل خانه تاثیر گذار است. کابینت بخش زیادی از فضای آشپزخانه را می پوشاند و بزرگترین وسیله ای است که در زمان ورود به داخل آشپزخانه دیده می شود. در نتیجه باید در زمان انتخاب رنگ و طرح کابینت بیشترین دقت و سلیقه به کار برده شود. بعد از روی کار آمدن کابینت های ام دی اف و های گلس بیشترین رنگ های انتخابی کرم، قهوه ای، ترکیب سفید مشکی و  بوده است. امروزه طراحان، مشتریان را به سمت انتخاب رنگ های شاد و جسورانه مانند آبی سوق می دهند.

رنگ آبی در دکوراسیون آشپزخانه

در بین کابینت های رنگی، در طی سال های اخیر کابینت آشپزخانه آبی به جهت ایجاد نمودن آرامش و همچنین خلق زیبایی ظاهری طرفداران زیادی پیدا کرده است. نکته مهم در انتخاب و استفاده از کابینت آشپزخانه آبی در دکوراسیون این بوده که ممکن است بعد از گذشت مدتی علی رغم زیبایی، کسل کننده شود. برای جلوگیری از خسته کنندگی رنگ آبی بهتر است از طیف های متنوع این رنگ در کنار رنگ های دیگر استقاده شود. رنگ های مکمل برای آبی می تواند رنگ سفید، طلایی، خاکستری، سبز، مشکی و ... باشد. طیف وسیع رنگ آبی در دکوراسیون آشپزخانه می تواند به سهولت با اکثر سطوح مانند استیل یا چوب و  ترکیب شود. در ادامه به طیف های رنگ آبی، ترکیبات و کاربردهای هر یک در دکوراسیون آشپزخانه بیشتر خواهیم پرداخت.

استفاده از طیف رنگی آبی در طراحی آشپزخانه

همان طور که گفته شد طیف گسترده ای از انواع رنگ آبی برای آشپزخانه قابل استفاده است. بهتر بوده با رنگ آبی در کنار سایر رنگ ها بازی شود. به این صورت که هر رنگ از طیف آبی که انتخاب شده در کنار رنگ های دیگر قرار گیرد تا جلوه‌ بیشتری به وجود آورد. استفاده از ترکیب رنگ به آشپزخانه بعد داده و از یکنواختی دید و کسل کنندگی فضا جلوگیری می نماید. طیف رنگی گسترده آبی شامل رنگ های زیر می باشد.

آبی نفتی

آبی سرمه ای

آبی کمرنگ

آبی طوسی

آبی کاربنی

آبی فیروزه ای

آبی پاستلی

آبی درباری

آبی لاجوردی

آبی کبود

آبی یخی

سبزآبی و …

کابینت آشپزخانه آبی فیروزه ای

آبی فیروزه ای، از جمله رنگ های محبوب ایرانی است معماری تمام دوران از گذشته تا معاصر دیده می شود. با این وجود کابینت آشپزخانه آبی فیروزه ای رنگی غیر معمول و جدید شناخته می شود. این رنگ برای تناسب با ساختار محیط نیاز به هماهنگی با سایر اجزای آشپزخانه شامل رنگ دیوارها، پرده ها و دیگر لوازم آشپزخانه دارد. کابینت آشپزخانه آبی فیروزه ای، علاوه بر زیبایی، منجر به روشن تر شدن آشپزخانه نیز می گردد. یکی از ساده ترین راه ها برای استفاده از کابینت های آبی فیروزه ای در کنار دیوارهای سفید رنگ است. این کابینت در کنار کفپوش چوبی یک آشپزخانه شیک و لوکس را پدید می آورد. برای صفحه روکابینتی کابینت آشپزخانه آبی فیروزه ای می توان از سنگ کورین یا کوارتز سفید رنگ استفاده نمود که تضاد جالبی ایجاد می سازد.

کابینت آشپزخانه آبی فیروزه ای

کابینت آشپزخانه آبی فولادی

یکی از طیف های جدید و کمتر دیده شده از رنگ آبی، رنگ آبی فولادی می باشد. رنگ آبی فولادی بین رنگ های آبی و خاکستری قرار دارد. یکی از رنگ های قابل استفاده در کابینت آشپزخانه آبی فولادی است که می تواند با صفحه کابینت سفید و یا سنگی نیز ترکیب شود. ترکیب بی نظیر دیگری که می توان برای کابینت آشپزخانه آبی فولادی در نظر گرفت، در کنار کفپوش چوبی است که جزء جدایی ناپذیر دکوراسیون داخلی می باشد. کفپوش چوبی تیرگی و سردی رنگ آبی فولادی را به تعادل رسانده و یک آشپزخانه مدرن را می سازد.

کابینت آشپزخانه آبی فولادی

کابینت آشپزخانه آبی آسمانی

امروزه با توجه به تنوع طراحی دکوراسیون آشپزخانه و تنوع لوازم انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه آبی آسمانی چندان دور از ذهن نیست. رنگ آبی آسمانی برای خانه های بزرگ و آشپزخانه های وسیع یک گزینه ایده آل است. برای طراحی آشپزخانه به سبک مدرن، می توان از رنگ کابینت آشپزخانه آبی آسمانی استفاده کرد تا با انعکاس نور یک فضای سرشار از آرامش ایجاد گردد. کابینت آشپزخانه آبی آسمانی به راحتی قابل ترکیب با یک میز یا جزیره چوبی با رنگ طبیعی در وسط آشپزخانه است.

کابینت آشپزخانه آبی آسمانی

کابینت آشپزخانه آبی سفید

کابینت آشپزخانه آبی سفید، می تواند یکی از جذاب ترین طراحی های کابینت در طیف رنگی آبی باشد. تفاوت بین آبی به عنوان رنگ تیره و رنگ سفید روشن یک تضاد زییا را در دکوراسیون آشپزخانه رقم می زند. با گرد هم آمدن رنگ آبی، سفید و یا حتی استیل، در یک آشپزخانه نمایی مدرن و شیک خلق می گردد. برای آشپزخانه های کوچک کابینت آبی سفید می تواند بهترین انتخاب باشد. کابینت آبی سفید ضمن روشن بودن رنگ، نوعی خلاقیت و تنوع را ایجاد می کند. علاوه بر طراحی کابینت دو رنگ این امکان وجود دارد تا در کنار کابین های تک رنگ آبی با یک شیر آب، سینک ظرفشویی و یا اجاق گاز سفید رنگ در یک آشپزخانه آبی ساده تضاد ایجاد کرد. علاوه بر آن می توان با انتخاب کاشی های کف آشپزخانه به رنگ آبی و سفید، در کنار کابینت های آبی ، تضاد و تعادل ایجاد کرد.

کابینت آشپزخانه آبی سفید

کابینت آشپزخانه آبی صورتی

کابینت آشپزخانه آبی صورتی یکی از طراحی های جدید و خاص برای آشپزخانه ها است که منجر به خلق یک فضای بسیار متفاوت می گردد. کابینت آشپزخانه آبی صورتی در یک آشپزخانه کوچک به دلیل نیاز برای انتخاب و هماهنگ ساختن لوازم با رنگ کابینت ها یک نظم ذاتی را به وجود می آورد. این توجه و دقت برای ست کردن لوازم آشپزخانه منجر به چشم نوازی بیشتر محیط آشپزخانه می گردد.

کابینت آشپزخانه آبی صورتی

کابینت آشپزخانه آبی پاستلی

استفاده از رنگ آبی پاستیلی برای کابینت آشپزخانه یک انتخاب خوب خواهد بود. به این صورت که کابینت آشپزخانه آبی پاستلی در کنار انتخاب رنگ آبی تیره برای دیوارهای آشپزخانه یکی از گزینه های انتخابی مناسب است. این ترکیب رنگی از طیف رنگ آبی در محیط آشپزخانه می تواند بسیار چشمگیر باشد.

کابینت آشپزخانه آبی پاستلی

کابینت آشپزخانه آبی سرمه ای

رنگ سرمه ای یا آبی سرمه ای، رنگ اشرافی و شیکی است که وقتی به عنوان کابینت استفاده شود، دکوراسیون منزل را چشم نواز می سازد. کابینت آشپزخانه آبی سرمه ای در کنار صفحه کاینت سنگ سفید مرمر، می تواند یک ترکیب فوق لاکچری و شیک را در دکوراسیون آشپزخانه رقم بزنند.

کابینت آشپزخانه آبی سرمه ای

کابینت آشپزخانه آبی کاربنی

استفاده از کابینت آشپزخانه آبی کاربنی، همچنین کابینت آشپزخانه آبی لاجوردی و رنگ کابینت آشپزخانه آبی کبالت بیشتر برای آشپزخانه های مدرن و امروزی به کار می رود. به طور مثال زمانی که این رنگ با رنگ قهوه ای کفپوش چوبی در کنار لوازم آشپزخانه استیل و یا سفید ترکیب شود، آشپزخانه سبک بسیار مدرنی می گیرد.

کابینت آشپزخانه آبی کاربنی

کابینت آشپزخانه آبی کمرنگ

کابینت آشپزخانه آبی کمرنگ برای فضاهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. کابینت آشپزخانه آبی کمرنگ، و یا همان کابینت آبی روشن، با خانه هایی به سبک کلاسیک حداکثر تطابق را دارد. در واقع ترکیب رنگ آبی کمرنگ کنتراست محیطی آرامبش بخش را به وجود می آورد. فضای خالی بین کنار کابینت های کلاسیک آبی کمرنگ را می توان با کاشی های طرح دار پوشاند. تطابق رنگ کاشی با رنگ بندی کابینت نمای زیباتری به آشپزخانه خواهد داد.

کابینت آشپزخانه آبی کمرنگ

کابینت آشپزخانه سبز آبی

ترکیب رنگ کابینت آشپزخانه سبز آبی با دیوارهای سفید هارمونی زیبا و بی نظیری را در آشپزخانه فراهم می کند. رنگ سبزآبی نمایانگر صلح و آرامش بوده که با عث نشاط و افزایش روحیه افراد در این فضا می گردد. در آشپزخانه  های بزرگ می توان با استفاده از کابینت آشپزخانه سبز آبی یک محیط آرام و صمیمی را به وجود آورد. همچنین در آشپزخانه هایی که نورگیری زیادی ندارند انتخاب کابینت سبز آبی مناسب ترین گزینه می باشد. به شرط آن که در ترکیب و قرارگیری در کنار طیف رنگ های مناسبی باشد.  به طور مثال با استفاده از سطوح براق برای انعکاس ملایم نور این موضوع قابل حل است. علاوه بر آن سبز آبی در ترکیب با صندلی های طلایی رنگ و براق انتخاب بسیار زیبایی برای فضای داخلی آشپزخانه خواهد بود.

کابینت آشپزخانه سبز آبی

جنس های مختلف کابینت با رنگ آبی

با توجه به گسترش دانش و دستگاه ها و متریال ساخت، جنس های مختلف برای کابینت در دسترس است. مدل کابینت های جدید و امروزی با جنس ممبران، ام دی اف و های گلاس در انواع رنگ ها از جمله طیف های متنوع آبی شامل آبی کمرنگ، آبی پر رنگ و سرمه ای در بازار موجود است. این کابینت ها توسط متخصصان حرفه ای طراحی داخلی، طراحی شده و در آن از رنگ آرامش بخش آبی استفاده خواهد شد.

کابینت آشپزخانه ممبران آبی

افرادی که علاقه مند به دکوراسیون سلطنتی و اشرافی هستند، کابینت ممبران را انتخاب می کنند. کابینت آشپزخانه ممبران آبی جذابیت خاص و منحصر به فردی دارد که به زیبایی هرچه تمام تر دکوراسیون داخلی آشپزخانه منجر می گردد. در میان متریال کابینت های رنگی به ویژه تم آبی، ممبران قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل های موجود دارد.

کابینت آشپزخانه ممبران آبی

کابینت آشپزخانه هایگلاس آبی

افرادی که به دنبال یک خانه مدرن با آشپزخانه ساده اما شاین و براق هستند، به سراغ کابینت های هایگلاس خواهند رفت. کابینت آشپزخانه هایگلاس آبی، نوعی از کابینت مخصوص آشپزخانه می باشد که در یک آشپزخانه مدرن قابل استفاده است. در واقع کابینت هایگلاس آبی ، با سبک مدرن و منحصر به فردی که دارد نوع خاصی از زیبایی را ارائه می کند. افرادی که به دنبال دکوراسیون ساده و مینیمال بوده و علاقه ای به سبک سلطنتی ندارند، برای آن ها بهترین انتخاب کابینت هایگلاس آبی با حداکثر زیبایی می باشد.

کابینت آشپزخانه هایگلاس آبی

کابینت آشپزخانه ام دی اف آبی

در اغلب خانه ها، کابینت آشپزخانه از جنس ام دی اف ساخته شده است. در بین سه نوع کابینت ممبران، هایگلاس و ام دی اف، کابینت های MDF اقتصادی ترین قیمت را دارند. با توجه به اینکه در بیشتر خانه ها از انواع مختلفی از کابینت های ام دی اف استفاده می شود، اکثر طرح ها تکراری می باشد. کابینت آشپزخانه ام دی اف آبی یکی از طراحی های جدید می باشد. کابینت آشپزخانه ام دی اف آبی یک ترکیب ساده بوده که تنوع خاصی به محیط  آشپزخانه می بخشد.

خاصیت استفاده از کابینت با ترکیب رنگ آبی در آشپزخانه

کاربردهای رنگ آبی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه بسیار گسترش یافته است. در واقع استفاده از کابینت آشپزخانه آبی به یکی از ترندهای رنگی محبوب در طول سال های اخیر تبدیل شده است. خاصیت و تاثیر استفاده از این رنگ کابینت به شرح زیر است:

استفاده از رنگ آبی تغییر زیادی در آشپزخانه نسبت به ظاهر معمول آشپزخانه ها به وجود خواهد آورد،

رنگ ساختار شکن آبی می تواند جداکثر تاثیر را بر دکوراسیون آشپزخانه بگذارد هرچند اگر استفاده از آن بسیار کم باشد.

از جمله دیگر خصوصیات بارز استفاده از رنگ آبی در دکوراسوین آشپزخانه می توان به ایجاد امید، آرامش و برطرف کنندگی خمودگی روحی با حذف یکنواختی رنگ های کسل کننده موجود در محیط پیرامون اشاره کرد.

جمع بندی 

رنگ آبی به عنوان نماد پاکی و آرامش دریا است که تنها تماشای آن نیز حس آرامش را به بیننده منتقل می‌ کند. با توجه به زیبایی و نشاط آفرینی این رنگ تا سالیان پیش کمتر آشپزخانه ایرانی را می شد پیدا کرد که از رنگ آبی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود استفاده نماید. در دکوراسیون داخلی آشپزخانه با انتخاب رنگ آبی خلاقیت، آرامش و طراوت برای ساکنین منزل فراهم می گردد. همان گونه که در این مطلب عنوان شد به کار بردن و نصب کابینت آشپزخانه آبی باید با احتیاط صورت گیرد. این احتیاط موجب شده تا علی رغم صرف هزینه پس از گذشت مدتی همچنان جذاب باشد؛ چرا که علاوه بر تمام ویژگی های مثبت این رنگ، استفاده نادرست از آن در کنار سایر رنگ ها می تواند دکوراسیون آشپزخانه را بعد از مدتی کسل کننده سازد.