۵ سوال پرتکرار دکوراسیون آشپزخانه

۵ سوال پرتکرار در مورد طراحی دکوراسیون آشپزخانه

همه ما می دانیم که آشپزخانه مهمترین قسمت هر خانه ای است. آشپزخانه بیشتر از هر قسمت دیگری در خانه کاربرد دارد پس باید همیشه و به طور مداوم به بازسازی و به روز رسانی آن توجه کرد. ایجاد تغییرات در هر نوع آشپزخانه ای به برنامه ریزی و هماهنگی زیادی نیاز دارد تا بتوان به همه ی جزئیات آن توجه کرد. همیشه افرادی که به فکر طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود هستند، یک سری سوال ذهنشان را به خود مشغول می کند و دغدغه انجام طراحی تا رسیدن به نتیجه نهایی را دارند.

در این جا به ۵ تا از پرتکرار ترین سوالاتی که در حوزه دکوراسیون آشپزخانه وجود دارد می پردازیم.

۱) اولین کاری که برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه باید انجام داد چیست؟

اولین کاری که هر فردی وقتی می خواهد دکوراسیون آشپزخانه اش را طراحی کند یا تغییرات در آن ایجاد کند این است که شروع به جمع آوری ایده ها و تصاویر و ویژگی هایی کند که می خواهد در آشپزخانه خود بگنجاند. کمی وقت بگذارید و سبک موردنظر خود را انتخاب کنید. شما می توانید برای این بخش از کار، از نمونه کارهای موجود در سایت دیدن کنید و از آن ها الهام بگیرید.

طراحی کابینت آشپزخانه در ربوطرح

برای طراحی یا تغییر دکوراسیون آشپزخانه ام چقدر بودجه لازم دارم؟

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که هیچ دو آشپزخانه ای مثل هم نیستند و کاملا با هم متفاوت اند چه از لحاظ رنگ و نورپردازی چه از لحاظ انتخاب و طراحی نوع کابینت ها و چیدمان وسایل.

عوامل اثرگذار بر میزان بودجه که در نظر می گیریم عبارتند از:

بزرگ یا کوچک بودن آشپزخانه شما

کیفیت مواد و وسایلی که قصد استفاده از آن ها را دارید

سپردن آن به یک طراح حرفه ای و کاربلد یا طراحی معمولی

با توجه به موارد گفته شده میزان بودجه و هزینه متفاوت است پس داشتن یک برنامه دقیق از خدمات، لوازم و وسایل موردنیاز قدم اول برای برآورد هزینه می باشد.

۳) کل فرآیند طراحی چقدر طول می کشد؟

به طور کلی مدت زمانی که برای طراحی آشپزخانه طول می کشد به میزان کاری که قرار است انجام شود بستگی دارد. پس باید در این مورد با تیم طراحی و اجرایی صحبت کرد تا بتوان مدت زمان تقریبی را پیش بینی کرد البته همیشه باید مدت زمانی اضافه بر زمان پیش بینی شده برای تغییرات احتمالی در نظر گرفت.

اگر برنامه ریزی دقیق و حرفه ای باشد روند کار از همان اول سریع پیش می رود اما اگر در طول طراحی، مدام برنامه تغییر کند  افراد نظرات خود را عوض کنند، باعث تاخیر در طراحی و نهایی شدن کار می شود. پس بهتر است تا حد امکان به نظرات اولیه پایبند بود.

۴) چگونه از فضای موجود بیشترین استفاده را برای ذخیره سازی بکنم؟

مهمترین نکته در پاسخ به این سوال این است که نوع و میزان فضایی که در اختیار دارید را تا حد امکان با روال خرید خود و تعداد دفعاتی که پخت و پز انجام می دهید مطابقت دهید. مثلا اگر بیشتر روزها آشپزی می کنید، ممکن است به فضای بیشتری برای ظروف و وسایل مورد نیاز، احتیاج داشته باشید و یا اگر فردی هستید که به آشپزی علاقه دارید، به کابینت های بزرگتری برای نگهداری مخلوط کن، قالب های کیک و... نیاز دارید. بسیاری از افراد می خواهند بعضی از ظروف خود را به نمایش بگذارند که در این صورت باید فضایی برای قفسه های باز در نظر بگیرند. قفسه ها و جعبه هایی که برای سازماندهی و عملکرد بیشتر آشپزخانه استفاده می شوند موجب افزایش فضای ذخیره سازی می شوند.

همچنین استفاده بیشتر از کابینت های هوایی و تا حد امکان استفاده بیشتر از ارتفاع آشپزخانه تا سقف آن باعث می شود از فضای موجود استفاده بهینه تری برای فضای ذخیره سازی شود.

نکته دیگری که در این جا کمک کننده است استفاده از جزیره به جای میز ناهار خوری می باشد و این که در تمام قست های جزیره می توان کابینت ها و کمد هایی را تعبیه کرد که باز به افزایش فضای ذخیره سازی می انجامد.

جزیره

۵) چطوری آشپزخانه کوچک را بزرگتر جلوه دهیم؟

استفاده هوشمندانه از نورپردازی و همچنین تزئینات دیوار، کف و کابینت به هر آشپزخانه ای کمک می کند بزرگتر به نظر برسد. رنگ های مطبوع نور را منعکس می کنند و فضا را بزرگتر نشان می دهند.

استفاده کردن بهینه از ارتفاع دیوار به طور کامل باعث بزرگتر شدن و افزایش فضای خالی در آشپزخانه می شود و اینکه افراد احساس می کنند فضای بازتری وجود دارد. علاوه بر موارد گفته شده، اتصالات داخلی هم در داخل همه کابینت‌ها و کشوها استفاده از فضا را به حداکثر می‌رسانند و استفاده از کابینت ها و وسایل تاشو هم چیدمان آشپزخانه را منعطف تر و بازتر می کند.

عامل دیگری که به بزرگتر جلوه دادن آشپزخانه های کوچک کمک می کند استفاده از رنگ سفید است. همه ما می دانیم که رنگ سفید بهتر از هر رنگ دیگری نور را بازتاب می کند و فضا را بازتر و گسترده تر نمایان می سازد.

استفاده از کابینت ها و وسایل متحرک هم به افزایش فضا در آشپزخانه کمک می کند تا در صورت نیاز آن را به هر جایی که فکر می کنیم بهتر است جا به جا کنیم.

کلام آخر

حال با توجه به مطالب گفته شده در مورد سوالات پرتکراری که برای هر فردی پیش می آید و پاسخ به آن ها موجب شد تا حد زیادی به افراد کمک کند که یک پیش زمینه در ذهن خود داشته باشند.

انتخاب هر فردی با فرد دیگری متفاوت است و با میزان بودجه ای که برای طراحی در نظر گرفته می شود و انتخاب وسایل و کابینت ها و همچنین جنس و کیفیت متفاوت آن ها، هر آشپزخانه ای متمایز از آشپزخانه ای دیگر خواهد بود و به دنبال آن جزئیاتشان هم متفاوت خواهد بود. 

در این جا تلاش شد به ۵ تا از پر تکرارترین سوالات در حوزه دکوراسیون آشپزخانه پاسخ داده شود و به تمام نکات مربوط به آن پرداخته شود. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره شود دقت و مهارت در انتخاب تیم اجرایی و سازنده ی حرفه ای طراحی است که در نهایت به چیزی که از اول در ذهن خود داشتند و سبکی که پیش بینی کرده بودند به طور دقیق و تمیز دست یابند.