معرفی جک کابینت

معرفی انواع جک کابینت

همه ی ما می دانیم کابینت یکی از مهم ترین اجزا آشپزخانه می باشد که باید با انتخاب تجهیزات و یراق آلات مناسب علاوه بر زیبایی دسترسی راحت و آسان به کابینت ها را فراهم کنیم. از میان این تجهیزات می توان به جک کابینت اشاره کرد که در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر و انتخاب بهتر مطالب و تصاویری جذاب و کاربردی در مورد انواع لولا و جک کابینت ارایه دهیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان واقع شود. پس با ربوطرح همراه باشید.

جک کابینت چیست؟

هنگام نصب کابینت آشپزخانه از ابزار و وسایلی همانند دستگیره لولا و جک استفاده می کنند که مهم ترین آن ها برای استفاده راحت و آسان از کابینت، جک کابینت است. البته  آشنایی با انواع جک و کارکرد آن نیز به ما در استفاده راحت تر از کابینت ها کمک می کند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

جک کابینت

جنس جک فلزی ضد زنگ یا پلاستیکی می باشد که نصب آن ها در کنار لولای کابینت باعث می شود درب ها به آرامی باز و بسته شوند و هیچ سروصدای آزار دهنده ای در محیط آشپزخانه به وجود نیاید.

نحوه کارکرد جک کابینت

جک کابینت انواع مختلفی دارد که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند، به عنوان مثال بعضی از جک ها روی محور و با زاویه و بعضی دیگر روی تاج باز و بسته می شوند. در کل کارکرد اصلی انواع جک ها به آرام بند بودن آن ها برمی گردد به طوری که درب های کابینت با استفاده از جک به آرامی باز و بسته می شود و به ماندگاری و دوام بیشتر کابینت ها کمک فراوانی می کند، جک کابینت به سه مدل ساده برقی و لمسی باز و بسته می شود.

چرا از جک در کنار لولا کابینت استفاده می کنیم؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که لولای کابینت وظیفه ی باز و بسته کردن درب کابینت ها را بر عهده دارد و نوع آرام بند آن نیز در بازار موجود است، پس چرا از جک در کنار لولا که یک نیاز غیر ضروری ست استفاده کنیم؟ باید بدانید که استفاده از جک و لولا در کنار هم باعث می شود درب کابینت ها در هر زاویه یا فاصله ای از باکس ثابت بماند و بسیار راحت تر باز و بسته شود مخصوصا برای کابینت های ردیف بالایی که دسترسی به درب آن ها دشوارتر است.

معرفی 8 نوع از پرکاربردترین جک های کابینت آشپزخانه 

جک کابینت انواع مختلفی دارد که نحوه کارکرد شکل ظاهری و میزان قدرت و جنس آن ها از هم متفاوت است. از انواع آن ها می توان به جک پمپی ساعتی کمرشکن جاکفشی و غیره ... اشاره کرد که پرکاربردترین آن ها عبارت اند از: 

1) جک گازی (پمپی): اگر می خواهید درب کابینت از پایین به بالا باز شود از این مدل جک استفاده کنید که به راحتی توسط دو پیچ روی درب کابینت وصل می شود. جک پمپی از بازو و پمپ ساخته شده و پمپ آن بسیار قوی و محکم می باشد و بی شک یکی از کاربردی ترین جک هاست.

2) جک اتوبوسی: اگر درب کابینت های شما عرض زیادی دارد، حتما از جک اتوبوسی استفاده کنید؛ زیرا این جک ها باعث می شوند درب کابینت همانند درب اتوبوس به صورت افقی باز و بسته شوند. میله های جک اتوبوسی قابلیت تنظیم درجات را دارند که برای تحمل وزن های مختلف درب کابینت طراحی شده اند.

3) جک اچ اف (اونتوس دو درب ): این نوع از جک ها برای درب های با طول زیاد مناسب است به این صورت که درب های با ارتفاع زیاد را به دو قسمت تقسیم می کند و برای راحتی بیشتر دو درب را به طور همزمان باز می کند.

4) جک اچ ال (اونتوس اتوبوسی ): دو نوع جک اتوبوسی یا اچ ال داریم که یکی معمولی و یکی آرام بند است. نوع معمولی آن باعث می شود درب کابینت سریع باز و بسته شود و احتمال خرابی و ضربه دیدن درب زیاد است؛ اما جک اتوبوسی آرام بند همانطور که از نامش پیداست باعث می شود درب های کابینت به آرامی باز و بسته شوند.

5) جک اونتوس اچ اس: اگر در آشپزخانه خود کابینت های  تک درب با عرض زیاد دارید از جک اچ اس استفاده کنید، هم چنین این جک برای کابینت های با تاج بسیار بلند نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. جک اچ اس درب کابینت ها را به صورت افقی و زاویه دار باز می کند.

6) جک فانتونی: این مدل از جک باعث می شود درب کابینت به آرامی باز و بسته شود و بیشتر از آن در کابینت های ام دی اف که درب های عریض به سمت بالا دارند استفاده می کنند. 

7) جک بالابر: یکی از پرطرفدارترین جک های کابینت جک بالابر است؛ زیرا اهرام این جک دیده نمی شود و زیبایی خاصی به کابینت ها می بخشد و در صورت استفاده از آن دیگر نیازی نیست از لولا استفاده کنید. جک بالا بر بیشتر برای درب های کوچک و سبک مناسب است.

8) جک معکوس: کارکرد این نوع از جک همانند بقیه مدل هایی ست که در بالا ذکر کردیم و برای نگه داشتن درب کابینت ها از آن استفاده می کنند؛ اما از لحاظ هزینه نسبت به بقیه جک ها گران تر است؛ زیرا در درون پمپ خود هیچ گونه روغن و ماده لغزنده ای ندارد و بسیار روان و مستحکم می باشد.

چند نمونه جک کابینتی در زیر با هم ببینیم

جک کابینت

انواع جک کابینت

انواع جک کابینت

جک کابینت

چگونگی تناسب سایز جک با ابعاد درب کابینت 

اگر شما سایز جک را متناسب با ابعاد درب کابینت های خود  انتخاب کنید بی شک در قدرت و استحکام جک تاثیر زیادی می گذارد و دوام کابینت و اتصالات آن بیشتر حفظ می شود . از آن جایی که واحد اندازه گیری توان جک نیوتن است، بنابراین باید برای  ابعاد درب کابینت ها از جک های با توان مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال اگر اندازه درب کابینت شما 70 سانتی متر است از جک 80 نیوتن استفاده کنید، اگر درب شما از 70 سانتی متر بیشتر است از جک 100 نیوتن استفاده کنید. برای درب های با اندازه بیشتر از یک متر هم از جک 120 نیوتن استفاده کنید .

6 نکته ی مهم در انتخاب و خرید بهترین مدل جک کابینت که حتما باید مدنظر داشته باشیم : 

برای اینکه از میان مدل های مختلفی از جک درب کابینت بتوانید بهترین مدل را طبق نیاز خود انتخاب کنید حتما باید به یک سری از نکات دقت کنید که برخی از آن ها عبارت اند از :

1. مرغوبیت جنس جک به ویژه بازو و پمپ آن

2. حداکثر و حداقل طول جک

3. اندازه لنت های بالا و پایین

4. پیچ تنظیم جک

5. توجه به طول و عرض و ارتفاع درب کابینت 

6. پشتیبانی مناسب از وزن درب کابینت 


   بهتر است بخوانید: هر آنچه در مورد طراحی کابینت باید بدانید| قیمت طراحی و نمایش بهترین نمونه کارهای طراحی آشپزخانه

چگونگی نصب جک درب کابینت 

باید در هنگام نصب جک بسیار دقت کنید و آن را به بهترین نحو نصب نمایید زیرا نصب نادرست جک باعث می شود که کارکرد درستی نداشته باشد و خیلی زود خراب شود. نصب هر کدام از انواع جک ها متفاوت است. در اینجا برای مثال نحوه نصب جک پمپی را خدمت شما عزیزان عرض می کنیم. برای نصب جک کابینت باید در قدم اول وسایل لازم را در اختیارداشته باشید. دریل و پیچ گوشتی برای نصب جک پمپی کافی ست که از دریل برای سوراخ کردن بدنه باکس کابینت و درب آن استفاده می کنیم. پیچ های جک پمپی را در این سوراخ ها قرار می دهیم و آن ها را وصل می کنیم. نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که جای سوراخ ها از قبل مشخص شده باشد. در انتهای کار بعد از اینکه حفره و سوراخ ها را ایجاد کردیم جک را با فشاری کم در محل مشخص شده جایگذاری می کنیم. 

سخن پایانی

در این مقاله نکاتی مهم و تصاویری از انواع جک کابینت آشپزخانه را مشاهده کردید که امیدواریم این مطالب مورد توجه تان قرار بگیرد و بتوانید با ایده گرفتن از آن ها بهترین مدل از جک را متناسب با کابینت خود انتخاب کنید.