طراحی کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه چگونه طراحی می شود؟

آشپزخانه قلب خانه است و دقت و توجه بالا به تمامی اجزای آن از جمله طراحی کابینت ها بسیار مهم و ضروری می باشد و در زیبایی آشپزخانه و منزل شما تاثیرگذار است. کابینتی که برای آشپزخانه خود طراحی می کنید باید قفسه ها و کمدهای زیبا کاربردی و با دوام داشته باشد. برای طراحی مناسب و اصولی کابینت های یک آشپزخانه باید یک سری ترفند را در مدنظر قرار دهیم که ما در این مقاله همه ی آن ترفندهایی را که برای طراحی شما لازم و ضروری است بیان می کنیم تا به راحتی بتوانید کابینتی ایده ال و جذاب را برای آشپزخانه خود طراحی کنید پس با ربوطرح همراه باشید.

نکاتی که باید قبل از شروع طراحی کابینت آشپزخانه مدنظرداشته باشید

بیشتر افراد به دلیل صرفه جویی در هزینه و زمان تمایلی ندارند طراحی کابینت هایشان را به شرکت های طراحی و معماری بسپارند و مستقیم به سراغ کابینت ساز می روند. برای اینکه به راحتی بتوانید خواسته های خود را در طراحی کابینت های آشپزخانه به کابینت سازان منتقل کنید، باید همه ی ایده هایی را که در ذهن خود دارید روی کاغذ رسم کنید و به کابینت ساز تحویل دهید با این روش به راحتی کابینت هایی بنا بر خاسته و سلیقه خود طراحی می کنید. بعد از اینکه طرح موردنظر خود را رسم کردید ابعاد و اندازه دقیق را مشخص کنید، آن را به کابینت ساز نشان دهید تا از هزینه و قیمت طرح و چوب درخواستی اطلاع پیدا کنید. بدین ترتیب طراحی کابینت شما بر اساس بودجه ای که برای آن در نظرگرفته اید پیش می رود. البته علاوه بر طرح و جنس چوب مواردی همچون ساخت جزیره، کابین زمینی و دیواری، کاور یخچال و هود و ویترین ها همگی در نحوه محاسبه قیمت کابینت تاثیرگذار است که در این صورت شما باید همه ی نیاز های خود را با کابینت ساز در میان بگذارید.

طراحی کابینت آشپزخانه

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر آنچه در مورد طراحی کابینت باید بدانید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید

   بهتر است بخوانید: هر آنچه در مورد طراحی کابینت باید بدانید | قیمت طراحی و نمایش بهترین نمونه کارهای طراحی آشپزخانه


انواع طراحی کابینت آشپزخانه

در طراحی کابینت آشپزخانه با شش طرح روبرو هستیم که هرکدام را جداگانه خدمت شما عزیزان عرض می کنیم:

1) طرح خطی یا دیواری: اگر فضای آشپزخانه شما محدود است و چیزی بین 1.8الی 3 متر است از طرح یک طرفه استفاده کنید. در این طرح تمامی کابینت های شما به صورت کابینت بالایی و پایینی بر روی یک دیوار نصب می شوند که از معایب  پیاده سازی این طرح درآشپزخانه ها فضای کار یکنفره ی آن است و چون تمامی کابینت ها بر روی یک دیوار قرار می گیرند باید به انشعابات و محل قرارگیری آن ها بسیار دقت کرد.

2) طرح راهرویی یا گالری: برای طراحی کابینت ها به صورت دوطرفه باید فضای آشپزخانه تان خیلی کوچک نباشد، زیرا در این طرح کابینت ها در دو طرف آشپزخانه  نصب می شوند و باید بین دو طرف فضایی با عرض 120 سانتی متر وجود داشته باشد.

3) طرح ال شکل: در این طرح همانگونه که از نام آن پیداست کابینت ها به شکل حرف ال طراحی می شوند. پیاده سازی طرح ال برای کابینت ها باعث می شود از گوشه های آشپزخانه استفاده بهینه شود و به راحتی میز غذاخوری در آشپزخانه قرار گیرد بدون اینکه در رفت و امد اعضای خانواده مشکلی به وجود آید.

4) طرح یوشکل: یکی از مناسب ترین طرح ها برای کابینت آشپزخانه طرح یوشکل است، زیرا در این طرح می توانید به تعداد موردنیاز کابینت در آشپزخانه نصب کنید. طراحی  به شکل یو برای کابینت های ممبران و آشپزخانه هایی که مربعی هستند مناسب تر است.

5) طرح جزیره: در فضاهای بزرگ از طرح جزیره استفاده می کنند که بسیار کاربردی و جذاب است و مورد توجه بسیاری از افراد قرارگرفته است. در پیاده سازی  این طرح زیبا که از جدیدترین طرح هاست یک میزکار در مرکز آشپزخانه قرار می گیرد و دورتا دور آشپزخانه را برای نصب کابینت ها در نظر می گیرند و از فضاهای خالی بهترین استفاده را می برند. 

6) طرح اپن: در  این طرح آشپزخانه و پذیرایی باهم در ارتباط هستند و به صورت یکپارچه به چشم می آیند. در طرح اپن گاز و یخچال و ماشین لباسشویی به صورت مثلثی در بین کابینت ها قرار می گیرند و دسترسی به آن ها آسانتر می شود. طرح اپن با توجه به ابعاد آشپزخانه به دو نوع تقسیم می شود یک قسمتی و دو قسمتی که در نوع اول آن ورودی آشپزخانه در کنار دیوار است و اپن از یک کابینت یک قسمتی تشکیل می شود و در نوع دوم آن ورودی آشپزخانه در وسط قرار دارد و دو کابینت یک قسمتی در دو طرف اپن قرار می گیرد.

نتیجه گیری 

همانگونه که در شروع مقاله گفتیم آشپزخانه مهم ترین بخش خانه است دقت و توجه کافی به طراحی آن شور و نشاط فراوانی به خانه می بخشد، بنابراین شما می توانید با بکارگیری مطالب و نکاتی که ذکر شد کابینت هایی ایده ال و متناسب با فضای خود طراحی کنید و از تماشای آن و کارکردن در آشپزخانه لذت ببرید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگذاریم و امیدواریم این مطالب برایتان مفید و سودمند واقع شود.