دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی


طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه برای ایرانی ها خیلی حائز اهمیت است، زیرا ایرانی ها به آشپزخانه حساسیت ویژه ای دارند. انتخاب کابینت با رنگ های مناسب و زیبا و مدل دلخواه، نحوه چیدمان وسایل آشپزخانه و ... از جمله مسایلی هستند که توسط خود ما تعیین می شود.

نکاتی قابل توجه در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

نورپردازی و تهویه آشپزخانه

در آشپزخانه وجود یک نورگیر کافی ست و به پنجره نیازی نیست، اما در آشپزخانه برای تهویه طبیعی و مستقیم وجود یک پنجره یک امتیاز مبثت تلقی می شود. اگر آشپزخانه شما پنجره دارد بهتر است که اجاق گاز را در نزدیکی آن قرار ندهید. سینک ظرفشویی و پنجره در نزدیکی هم بهترین گزینه است، زیرا جریان مستقیم هوا رطوبت سینک ظرفشویی را خشک می کند.

اگر در آشپزخانه تهویه طبیعی وجود دارد، باز استفاده از تهویه مصنوعی در آشپزخانه الزامی است. در فضای آشپزخانه از نور مصنوعی طوری استفاده کنید که موجب خیرگی چشم و یا حواس پرتی کاربر هنگام استفاده از قسمت های گوناگون آشپزخانه نگردد.

توجه به رنگ بندی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی ترکیب رنگ بسیار حائز اهمیت است. برای مثال اگر دکوراسیون پذیرایی شما تم سفید دارد، کابینت های آشپزخانه باید با رنگ نشیمن نزدیکی داشته باشد و لازم است این کابینت ها رنگی با هارمونی سفید داشته باشند. بهترین رنگ برای کابینت در آشپزخانه های  با فضای کم رنگ های روشن و براق است. ربوطرح برای شما 5 اصل مهم در انتخاب رنگ کابینت را توضیح داده است.

در نظر گرفتن مثلث کار

رابطه سه عنصر در آشپزخانه که سه راس یک مثلث است، شامل  "سینک ظرفشویی”  "اجاق گاز” و "یخچال” است باید به گونه ای طراحی شود که نه خیلی کم و تنگاتنگ باشد که در مسیر رفت و آمد اختلال به وجود آید و نه اینکه خیلی زیاد باشد که موجب رفت و آمد طولانی شود.

در بهترین حالت باید محیط این مثلث را بین 4.8 تا 6 متر انتخاب کنید، اما در آشپزخانه هایی با فضای کم این سه عنصر را به صورت خطی می چینند.

توجه به جنس و متریال

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه های ایرانی کف سازی بدنه و جنس کابینت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مصالحی که در کف سازی و بدنه آشپزخانه استفاده می کنید باید مقاومت بالایی در برابر شستشو و آتش داشته باشد. یکی از بهترین متریال ها برای آشپزخانه سرامیک است که در برابر حرارت و رطوبت مقاومت بالایی دارد. ترکیب متریال های گوناگون در طراحی آشپزخانه ایرانی چهره ای خاص به آن می بخشد. چوب، فایبرگلاس و صفحات کورین مواد و مصالحی هستند که اگر در جای مناسب خود قرار گیرند انتخاب های خوبی به حساب می آیند. در آشپزخانه استفاده از صفحات کورین برای سطح رویی کابینت هماهنگی به وجود می آورد و یکنواختی فضا را از بین می برد.

استفاده از گل و گیاه

استفاده از گل و گیاهان زینتی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی علاوه بر زیبایی، روحیه را تازه می کند و باعث تصفیه هوا می شود و فضا را مطبوع تر می کند. 

رنگ بندی مایل به سفید

رنگ دیوار ها در کنار رنگ کابینت در آشپزخانه های ایرانی اهمیت زیادی دارد و موجب بزرگ تر یا کوچک تر نشان دادن آشپزخانه می شود. استفاده از رنگ های روشن و کاشی های روشن آشپزخانه شما را بزرگ تر نشان می دهد و رنگ تیره مناسب فضاهای بزرگ تر است، اما اگر رنگ سفید را دوست ندارید از رنگ های نزدیک به رنگ سفید استفاده کنید. رنگ خاکستری محبوبیت زیادی در بین طراحان دارد. از رنگ خاکستری در کنار رنگ های تند و روشن مثل سبز و آبی استفاده کنید تا فضایی زیباتر داشته باشید. پر طرفدارترین رنگ های کابینت را اینجا بخوانید.

استفاده از آویز

قلاب هایی را به دیوار آویزان کنید تا فضای ذخیره سازی آشپزخانه شما را بیشتر کند و آشپزخانه مرتب شود.

در نهایت نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم هماهنگی در دکوراسیون آشپزخانه است و دقت در استفاده از رنگ و مواد و فرم های بکار رفته در طراحی آن بسیار بااهمیت است.

برای اینکه از ایده های جدید استفاده کنید باید ذهنی باز و پذیرا داشته باشید و قانون مشخصی برای خود تعیین نکنید.

تفاوت آشپزخانه‌های ایرانی و مدرن

برای اینکه یک آشپزخانه به سبک ایرانی ولی با معماری مدرن داشته باشیم باید راهکار و ویژگی های دکوراسیون آشپزخانه سنتی را بشناسیم و تفاوت آشپزخانه ایرانی قدیمی و امروزی را بدانیم. در گذشته معماری آشپزخانه در قسمتی از حیاط یا زیر زمین مشخص می شد و آشپزخانه معمولا محیطی کم نور تاریک دودزده و عاری از هر گونه رنگ بود که جلوه مناسبی به آن نمی داد و امروزه با توجه به اینکه آشپزخانه با فضای اصلی خانه مرتبط است باید از این ویژگی دوری کرد و از رنگ های متنوع زیبا در طراحی سنتی ایرانی استفاده کرد.