هر آنچه باید درباره کابینت ممبران بدانید

هر آنچه باید درباره کابینت ممبران بدانید

مهم‌ترین چیز در دکوراسیون هر آشپزخانه، کابینت‌های آن است. انتخاب کابینت مناسب فضای آشپزخانه را زیباتر و دلپذیرتر می‌کند. یکی از انواع کابینت که به‌تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و مورد پسند افراد است کابینت ممبران است. اگر قصد انتخاب این مدل کابینت آشپزخانه را دارید و در انتخاب تصمیم قطعی سردرگم هستید، با ما همراه باشید تا با کابینت ممبران و معایب و مزایای آن آشنا شوید و در نهایت با آگاهی کامل تصمیم بگیرید. 

کابینت ممبران چیست؟

کابینت ممبران از ورق‌های  ام دی اف، چوب یا نئوپان تهیه می‌شود، سپس روکش ممبران که از جنس پی‌وی‌سی ساخته شده است با استفاده از چسب و تکنولوژی خاص، وکیوم می‌شود به همین دلیل به آن کابینت وکیوم هم گفته می‌شود. معمولا وقتی جنس زیر روکش از ام دی اف باشد، کابینت شکل زیباتری به خود می‌گیرد.

 از ممبران برای ساخت کمد و ویترین هم استفاده می‌شود. این کابینت‌ها علاوه بر کارایی، شیک و زیبا هستند که به لوکس جلوه دادن آشپزخانه کمک می‌کنند. همچنین امکان حک طرح‌ها و نقش‌ و نگارهای زیبا روی کابینت وجود دارد و می‌توانید طرح مدنظرتان را روی آن پیاده‌سازی کنید. به این صورت که ابتدا طرح روی ام‌دی‌اف اجرا می‌شود، سپس چسب‌کاری می‌شود و با تکنولوژی وکیوم، روکش روی آن را می‌پوشاند. 

ممبران را می‌توان در طرح‌های مات، براق یا چوبی تهیه کرد و در تولید آن از روکش‌های وکیوم مات، سوپرمات و کتان اسفاده می‌شود. از لحاظ طبقه‌بندی کابینت ممبران در دسته کابیت‌های کلاسیک قرار می‌گیرد اما به‌صورت مدرن هم می‌تواند کار شود. برای کابینت‌های کلاسیک از روکش و طرح‌های کلاسیک و برای کابینت مدرن از روکش ضخیم‌تر و براق و طرح‌های ساده استفاده می‌شود. 

طراحی آنلاین کابینت

مزایای کابینت ممبران

این نوع کابینت مزایای قابل توجهی دارد که بر محبوبیت آن می‌افزاید. برخی از مزایای کابینت ممبران عبارتند از:

قیمت مناسب: شاید روکش‌های ممبران تاحدی گران به‌نظر بیایند اما با وجود اینکه این کابینت‌ها بسیار شبیه کابینت چوبی هستند، نسبت به کابینت‌های تمام چوب به‌صرفه‌تر هستند. هم‌چنین روکش ممبران را  فقط روی یک سمت از کابینت می‌چسبانند و سمت دیگر را با پی‌وی‌سی سفید می‌پوشانند که این کار هم باعث می‌شود قیمت آن گران نشود. پس با قیمت پایین‌تر می‌توانید کابینتی مشابه کابینت‌های کلاسیک داشته باشید. 

نفوذ ناپذیری در برابر آب: مطمئنا شما هم نگران نفوذ آب به کابینت و خراب‌شدن آن هستید اما بهتر است بدانید کابینت ممبران بخاطر وجود روکش پی‌وی‌سی در برابر نفوذ آب نسبت به بقیه کابینت‌ها مقاوم‌تر است. 

نگه‌داری آسان: کابینت ممبران نسبت به کابینت‌های چوبی نگه‌داری آسان‌تری دارند و به دلیل سطح صیقلی و صافی که دارند به راحتی هم تمیز می‌شوند و لکه روی آن‌ها نمی‌ماند. 

تنوع‌پذیری: تنوع رنگ و طرح در این مدل بسیار بالاست و پاسخگوی همه افراد با سلایق متفاوت است. 

 معایب کابینت ممبران

مسلما این کابینت‌ها جدای از مزایای متعددی که دارند معایبی هم دارند که باید در هنگام انتخاب به آن‌ها توجه کرد.

حساسیت به حرارت و نور: از جمله معایب کابینت ممبران این است که نسبت به دمای بالای آشپزخانه مقاوم نیستند و در طی فرایند پخت و پز شکل و رنگ اولیه خود را به مرور زمان از دست می‌دهند. همچنین قرارگیری در معرض نور خورشید در طولانی مدت، ماندگاری و دوام روکش پی‌وی‌سی و چسب استفاده شده برای روکش را از بین می‌برد. البته لازم به ذکر است که جنس چسب استفاده شده هم تاثیر زیادی دارد. استفاده از چسب مرغوب از این وقوع این موارد نامطلوب می‌‌کاهد. 

عدم امکان اجرای طرح‌های ریز و ظریف: شما می‌توانید طرح‌های مورد نظر خود را روی کابینت اجرا کنید اما اجرای طرح‌های ظریف و نقش‌های ریز کار را مشکل می‌کند، به این دلیل که نقش‌های ظریف را نمی‌توان به خوبی روی روکش پی‌وی‌سی اجرا کرد و باعث کاهش دوام و کیفیت کابینت نیز می‌شود. برای حل این مشکل بهتر است طرح‌های درشت‌تر و با ظرافت کمتر را انتخاب کنید. 

حساسیت به اجسام تیز: همان‌طور که گفته شد کابینت ممبران با فشاربالا و به‌صورت یکپارچه روکش می‌شود پس باید مواظب باشید تا با اجسام تیز برخوردی نداشته باشند چرا که در صورتی که خراشی روی کابینت بیفتد دوام و ماندگاری کابینت بسیار کاهش می‌یابد. 

تعمیر با طرح و رنگ اولیه: از معایبی که می‌توان برای کابینت ممبران ذکر کرد این است که در صورت نیاز به تعمیر فقط باید با رنگ و روکش اولیه تعمیر شود که در صورتی کد رنگ مورد نظر در دسترس نباشد می‌تواند دردسرساز باشد. 

بهترین رنگ کابینت‌ ممبران

تنوع رنگ و طرح در کابینت ممبران بالاست و با توجه به دکوراسیون آشپزخانه خود می‌توانید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب رنگ کابینت کاملا بستگی به سلیقه شما دارد اما تعداد محدودی از رنگ‌های کابینت ممبران هستند که بیشتر مورد توجه عموم هستند و با دکوراسیون آشپزخانه هم بهتر هماهنگ می‌شوند مثل رنگ‌های روشن که باعث می‌شوند آشپزخانه دلبازتر و روشن‌تر به‌ چشم بیاید.کابینت ممبران سفید صدفی، کابینت ممبران سفید،کرم طلایی و سفید طلایی معمولا بیشتر از بقیه رنگ‌ها استفاده می‌شوند.

نتیجه‌گیری

به‌طور کلی کابینت ممبران در کنار مزایا و معایب آن می‌تواند یک انتخاب عالی برای دوستداران کابینت‌های کلاسیک باشد. این مدل کابینت علاوه بر شیک بودن، قیمت مناسبی هم دارد که باعث محبوبیت بیشتر آن می‌شود. هم‌چنین شما می‌توانید رنگ و طرح آن را طبق سلیقه خود پیاده کنید. در انتها فراموش نکنید که به جنس روکش و چسبی که در ساخت این کابینت به‌کار می‌رود حتما توجه کنید و کار را به افراد مجرب بسپارید. 

اگر مدل کابینت ممبران را برای آشپزخانه خود انتخاب کرده‌اید، طراحی آن را به ربوطرح بسپارید تا در کمترین زمان و قیمت ممکن آن را برای شما طراحی کند. 

از نمونه کارهای کابینت ممبران که توسط ربوطرح شده اند بازدید کنید. (برای مشاهده بر روی دکمه زیر کلیک کنید)

نمونه کارهای ممبران