نکات و ایده‌های جذاب آشپزخانه با چیدمان خطی

نکات و ایده‌های جذاب آشپزخانه با چیدمان خطی

آشپزخانه خطی که به آشپزخانه دیواری یا تک‌دیواره هم معروف است، یکی از چیدمان‌های محبوب برای آشپزخانه‌های کوچک و فضای محدود است که برای آشپزخانه‌های بزرگ‌تر هم کارایی دارد. همان‌طور که از اسمش هم مشخص است، در آشپزخانه دیواری تمام اجزای آشپزخانه و کابینت‌ها تنها روی یک دیوار قرار دارند و به‌صورت خطی در کنار هم قرار گرفته‌اند. سه طرف دیگر آشپزخانه کاملا باز هستند و معمولا آشپزخانه مشرف به اتاق نشیمن است. از آن‌جا که در چیدمان آشپزخانه خطی فقط یک ردیف کابینت داریم، هزینه کمتری برای کابینت صرف می‌شود و از این لحاظ می‌تواند گزینه مناسبی برای بودجه‌های محدود باشد.

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

شاید فکر کنید چون این مدل آشپزخانه کوچک است نمی‌توان خلاقیت زیادی در طراحی آشپزخانه خطی به خرج داد ولی ما در ادامه ایده‌های جذابی برای شما آورده‌ایم که در طراحی آشپزخانه خطی خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

   بهتر است بخوانید: معرفی بهترین چیدمان های طراحی آشپزخانه

در آشپزخانه‌هایی که فضای کافی جلوی آشپزخانه وجود دارد، می‌توانید از یک کابینت جزیره‌ای یا جزیره متحرک استفاده کنید. در این صورت هم‌جای بیش‌تری برای چیدن وسایل دارید و هم می‌توانید به عنوان میز ناهارخوری از آن استفاده کنید. 

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

اگر هم امکان استفاده از جزیره را ندارید، با قراردادن یک میز چوبی کوچک هم می‌توانید از آن برای صرف ناهار یا صبحانه استفاده کنید و هم فضای کار برای فعالیت‌هایی مثل آشپزی را برای شما فراهم می‌کند. 

استفاده از میز در کنار آشپزخانه خطی

 سه عنصر اصلی آشپزخانه که فعالیت‌های اساسی حول آن‌ها می‌چرخد، یخچال، سینک ظرف‌شویی و اجاق گاز هستند که هر یک از آن‌ها یک راس مثلث کار در آشپزخانه‌ را تشکیل می‌دهند. این مثلث به کارایی بیش‌تر آشپزخانه کمک می‌کند، اما به دلیل ساختار خطی، در آشپزخانه خطی مثلث کار تشکیل نمی‌شود. اما برای راحتی بیش‌تر می‌توانید سینک را بین یخچال و اجاق گاز قرار دهید.

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

هرچند در آشپزخانه خطی، مثلث کار تشکیل نمی‌شود اما چون فضا کوچک است و همه وسایل کنار هم قرار دارند، دسترسی شما به آن‌ها راحت است و نیاز به طی کردن فاصلۀ زیاد بین آن‌ها را ندارید.  

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

از آن‌جایی که تعداد کابینت‌ها در آشپزخانه خطی محدود به یک دیوار می‌شوند، شاید جای کافی برای قراردادن وسایل نداشته باشید. بنابراین بهتر است تعداد کابینت‌ها را بیش‌تر کنید و از تمامی فضای ممکن روی دیوار برای قراردادن کابینت استفاده کنید تا با کمبود جا مواجه نشوید. 

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

اگر هم دوست ندارید کل دیوار را با کابینت پر کنید، به‌جای کابینت‌های بالایی می‌توانید از قفسه‌های باز استفاده کنید. 

استفاده از شلف در آشپزخانه خطی

استفاده از شلف در آشپزخانه خطی

عکس‌های پایین، نمونه‌هایی از آشپزخانه‌های خطی با سبک مینیمال هستند. کابینت‌ها کاملا مدرن، ساده و بی‌آلایش هستند و از رنگ سفید به عنوان رنگ غالب استفاده شده است. رنگ سفید کاملا مناسب این آشپزخانه‌های کوچک است و باعث روشنی بیش‌تر آشپزخانه می‌شود. البته ممکن است محیط کمی بی‌روح باشد که با افزودن گل و گیاه می‌توانید روح تازه‌ای به آشپزخانه ببخشید. 

آشپزخانه خطی مینیمال

آشپزخانه خطی مینیمال

آشپزخانه خطی مینیمال

این هم یک آشپزخانه خطی با حال‌وهوای کلاسیک و کابینت‌های آبی و زیبا. برای نورپردازی بیش‌تر و روشن‌تر کردن آشپزخانه می‌توانید مثل این تصویر از چراغ‌های مخفی زیر کابینت استفاده کنید. 

آشپزخانه خطی به سبک کلاسیک

آشپزخانه‌های خطی به‌طور ویژه مناسب سبک‌های مدرن هستند. در سبک مدرن از این کابینت‌های تیره زیاد استفاده می‌شود که خیلی هم شیک هستند. البته اگر از این رنگ‌های تیره برای کابینت آشپزخانه‌های کوچک استفاده می‌کنید، حتما نورپردازی کافی داشته باشید تا آشپزخانه بیش از اندازه تاریک و کوچک نشود. این نور می‌تواند از پنجره آشپزخانه تامین شود و یا با استفاده از لوستر یا چراغ‌های آویز نور بیش‌تری به آشپزخانه بیاورید. 

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

استفاده از کابینت‌های چوبی، گرما و صمیمیت بیش‌تری به آشپزخانه نقلی شما می‌آورد. همچنین کابینت چوبی در کنار رنگی مثل آبی، حس آرامش و راحتی را القا می‌کند. 

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

جمع‌بندی

چیدمان آشپزخانه خطی مخصوص آشپزخانه‌های کوچک است. طراحی آشپزخانه خطی از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است و کارایی بالایی هم دارد. به علاوه، برخلاف ابعاد محدود آشپزخانه می‌توان ایده‌های جذاب و خلاقانۀ بسیاری را برای این مدل چیدمان اجرا کرد. اگر شما هم چیدمان آشپزخانه خطی را می‌پسندید می‌توانید از تصاویر بالا برای طراحی آشپزخانه استفاده کنید.