معرفی بهترین چیدمان های طراحی آشپزخانه

معرفی بهترین چیدمان های طراحی آشپزخانه

شاید هرکدام از ما نیازها و معیارهای متفاوتی از طراحی آشپزخانه خود داشته باشیم مثلاً فضای آشپزخانه ما باز باشد یا بسته، فضای غذاخوری داشته باشد یا نه و ...، با توجه به این موارد چطور می‌توانیم بهترین چیدمان را بر اساس نیاز و شرایط موجود انتخاب کنیم. چیدمان های مختلفی برای کابینت آشپزخانه وجود دارد که انتخاب هر کدام از آنها وابسته به فضای منزل و آشپزخانه شما است. در زیر به بررسی تک تک این چیدمان ها خواهیم پرداخت.


چیدمان آشپزخانه ی راهرویی یا گالری مانند

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم انتخاب نوع چیدمان آشپزخانه، به نوع فضای آشپزخانه بستگی دارد و فضای آشپزخانه است که نوع و حالت چیدمان را تعیین می‌کند. آشپزخانه‌ی راهرویی از دو دیوار موازی و روبه روی هم تشکیل شده است  که کابینت‌ها به‌صورت دو خط موازی روبه روی هم نصب می‌شوند.

آشپزخانه ی راهرویی یا گالری مانند

 در این نوع آشپزخانه بعد از نصب کابینت‌ها باید حداقل 122 سانتیمتر فضا خالی جهت انجام فعالیت بین کابینت‌ها باقی بماند. آشپزخانه‌ی راهرویی معمولاً تنگ هستند و فضای باریکی ایجاد می‌کنند. این نوع آشپزخانه بیشتر در خانه‌های با مساحت کم و معمولاً خانه‌های کوچک و روستایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پلان آشپزخانه راهرویی

نکات مثبت چیدمان آشپزخانه‌ی راهرویی

ازنظر عملکردی این نوع آشپزخانه‌ها، عملکرد خوب و مناسبی دارند زیرا تمام عناصر و تجهیزات آشپزخانه در فاصله نزدیکی نسبت به هم قرار دارند. استفاده از آشپزخانه‌ی راهرویی در خانه‌های کوچک باعث می‌شود فضای بیشتری برای سایر اتاق‌ها و عملکردها باقی بماند.

نکات منفی چیدمان آشپزخانه‌ی راهرویی

یکی از ضعف‌های اصلی این نوع آشپزخانه این است که فقط آشپزخانه خواهند بود. با توجه به ابعاد محدود و فاصله تنگ امکان استفاده از فضای نهارخوری و یا جزیره آشپزخانه در اینجا وجود ندارد. هرچند که با توجه به فاضله نزدیک دو صفحه کابینت موازی عملاً نیازی به استفاده از جزیره در اینجا نیست.

عدم امکان استفاده از فضای نهارخوری و یا جزیره آشپزخانه در چیدمان راهرویی

اگر در خانه‌های نسبتاً بزرگ از آشپزخانه‌های راهرویی استفاده شود، سبب می‌شود که ارزش ملک در هنگام فروش کاهش پیدا کند.


چیدمان آشپزخانه‌ی با کابینت‌های ال شکل

کابینت‌های  ال شکل تقریباً کلاسیک‌ترین و معمول‌ترین نوع کابینت در آشپزخانه‌ها هستند که به خوبی نیازهای هر آشپزخانه را از لحاظ عملکردی در دهه‌های مختلف رفع کرده اند. 

آشپزخانه‌ی با کابینت‌های ال شکل

این نوع آشپزخانه از قرارگیری دو دیوار عمود بر هم ایجاد می‌شوند که گاها طول یکی از دیوارها به نسبت دیگری  بیشتر است.

پلان آشپزخانه ال شکل

نکات مثبت آشپزخانه‌ی ال شکل

این نوع طرح سبب استفاده از ایده و کانسپت مثلث کار در آشپزخانه خواهد شد. ایده‌ای که در آن ارتباط بین سه عنصر، یخچال، اجاق‌گاز و سینک ظرف‌شویی سبب ایجاد یک فضای مثلثی شکل خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که مثلث کار فقط در این چیدمان ایجاد نمی‌شود بلکه در چیدمان‌های دیگری هم به وجود خواهد آمد اما در آشپزخانه ال شکل می‌توان مثلث کار متراکم و مقرون‌به‌صرفه‌ای به نسبت سایر انواع چیدمان‌ها ایجاد کرد.

پلان آشپزخانه ال شکل به همراه جزیره

با استفاده از این چیدمان می‌توانیم فضای کافی برای قراردادن میز نهارخوری یا جزیره در آشپزخانه ایجاد کنیم.

اضافه کردن جزیره در چیدمان ال شکل

نکات منفی آشپزخانه‌ی ال شکل

در آشپزخانه‌های ال شکل، دسترسی به داخل کابینت‌های که در کنج قرار دارند، نسبتاً سخت خواهد بود. هرچند می‌توان از این قسمت‌ها برای فضای انباری یا قرار دادن وسایلی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم بهره برد. راه‌حل دیگر برای دسترسی راحت‌تر به این نوع فضا، استفاده از تجهیزات و یراق‌آلات مخصوص فضاهای کنج هست.


چیدمان آشپزخانه دیواری یا خطی

چیدمان آشپزخانه دیواری یا خطی از ساده‌ترین نوع چیدمان آشپزخانه هستند. این نوع چیدمان بیشتر مناسب آشپزخانه‌های با مسیر طولانی و باریک خواهد بود.

آشپزخانه دیواری یا یک‌طرفه

 در این نوع آشپزخانه، همه تجهیزات مثل کابینت‌ها، سینک ظرف‌شویی، اجاق‌گاز، یخچال، ماشین ظرف‌شویی و همچنین ماشین لباسشویی بر روی یک دیوار مستقیم و طولانی نصب می‌شوند.

 پلان آشپزخانه دیواری

نکات مثبت آشپزخانه‌ی دیواری

آشپزخانه دیواری و خطی، طراحی و نصب نسبتاً راحت تری دارند. هزینه ساخت این نوع چیدمان آشپزخانه نسبت به سایر چیدمان‌ها، نسبتاً ارزان‌تر خواهد بود زیرا کابینت کمتری استفاده می‌شود. چون از قانون مثلث کار آشپزخانه در این نوع چیدمان استفاده نمی‌شود، مسیر رفت و آمد کمتری ایجاد می‌شود.

چیدمان دیواری مسیر رفت و آمد کمتری دارد

نکات منفی آشپزخانه‌ی دیواری

در این نوع چیدمان معمولاً فضاهای خالی بین کابینت‌های زمینی و هوایی با کابینت پر خواهد شد که درنتیجه‌ی آن میز کار کمتری در اختیار خواهید داشت. برای رفع این مشکل می‌توانید یک جزیره را به‌موازات کابینت‌ها در آشپزخانه نصب کرد که هم به‌عنوان میز کار از آن استفاده کرد هم به‌عنوان میز صبحانه خوری.

اضافه کردن جزیره به چیدمان دیواری

چیدمان آشپزخانه یو شکل

برای طراحی و ساخت کابینت‌های یو شکل نیاز به آشپزخانه‌ی که از سه طرف به دیوار محدود و فقط یک طرف آن باز باشد هست، که در این حالت کابینت‌ها بر روی سه دیوار نصب می‌شوند و چیدمان یو شکلی ایجاد می کنند.

آشپزخانه یو شکل

پلان آشپزخانه یو شکل

نکات مثبت چیدمان آشپزخانه یو شکل

آشپزخانه یو شکل برتری بیشتری نسبت به سایر چیدمان‌ها دارد چون اینکه تجهیزات آشپزخانه راحت‌تر جاگذاری خواهند شد و همچنین فضای کار بیشتری را در اختیار استفاده‌کنندگان خواهد گذاشت. اگر ابعاد آشپزخانه بزرگ باشد امکان استفاده از جزیره در مرکز کابینت‌ها نیز وجود دارد.

استفاده از جزیره در آشپزخانه یو شکل

نکات منفی چیدمان آشپزخانه یو شکل

در صورت استفاده از جزیره در این حالت امکان به وجود آمدن تداخل عملکردی و یا سخت شدن فعالیت‌ها نسبت به سایر چیدمان‌ها بیشتر است.

پلان آشپزخانه یو شکل به همراه جزیره

طراحی آنلاین کابینت