معرفی کابینت نئوکلاسیک | مشخصات، مزایا و معایب کابینت نئوکلاسیک

معرفی کابینت نئوکلاسیک | مشخصات، مزایا و معایب کابینت نئوکلاسیک

معرفی کابینت نئوکلاسیک | مشخصات، مزایا و معایب کابینت نئوکلاسیک

کابینت‌ها مهم‌ترین اجزای یک آشپزخانه‌ هستند که در انتخاب آن‌ها باید نهایت دقت را به‌خرج داد. اولین قدم در خرید کابینت آشپزخانه، انتخاب سبک آن است. کابینت نئوکلاسیک جدیدترین سبک کابینت آشپزخانه است که می‌توان آن را تلفیقی از کابینت مدرن و کابینت کلاسیک دانست، یعنی هم برخی از ویژگی‌های سبک مدرن را دارد و هم تاحدی به سبک کلاسیک نزدیک است. پس این مدل کابینت می‌تواند مورد علاقۀ کسانی باشد که به هردوی این سبک‌ها علاقه دارند و یا سردرگم شده‌اند و نمی‌دانند کدام یک را انتخاب کنند. اگر می‌خواهید با کابینت نئوکلاسیک بیش‌تر آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید. 

کابینت نئوکلاسیک

   بهتر است بخوانید: کابینت مدرن آشپزخانه| معرفی ویژگی‌ها و انواع مدل کابینت مدرن

کابینت نئوکلاسیک چیست و از کجا آمده است؟

کابینت نئوکلاسیک برگرفته از سبک نئوکلاسیک است که در قرن 18 در اروپا زبانزد شد. پیشوند «نئو» به معنای جدید و «کلاسیک» نشان‌دهنده معماری کلاسیک روم و یونان است. سبک نئوکلاسیک بر سادگی تاکید داشت و خواستار بازگشت سبک کلاسیک یونان و روم قدیم بود. سبک نئوکلاسیک، پس از معماری به دکوراسیون داخلی منازل و آشپزخانه هم رسید و حالا کابینت نئوکلاسیک از کابینت‌هایی است که در طی این سال‌ها طرفدارن زیادی را به‌خودش جذب کرده است. کابینت نئوکلاسیک چیزی بین کابینت‌های مدرن و کابینت‌های کلاسیک است. 

کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک بهترین انتخاب برای زمانی است که شما آشپزخانه ای لوکس و در عین حال  ساده می خواهید. ترکیب کلاسیک با مدرنیته یک سبک نئوکلاسیک جذاب برای آشپزخانه ها ایجاد خواهد کرد. بنابراین کابینت آشپزخانه با معماری نئوکلاسیک همیشه جذابیت بیشتری نسبت به بقیه سبک ها دارد.

کابینت نئوکلاسیک ترکیبی از سبک های کلاسیک و مدرن است

ویژگی های کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک:

کابینت های آشپزخانه نئوکلاسیک بیشتر از ام دی اف (MDF) ساخته می شوند. جنس ام دی اف هایی که در این نوع کابینت ها به کار می روند دارای عمر طولانی هستند و با محیطی مرطوب مانند آشپزخانه سازگاری بالایی دارند. کابینت های این نوع از آشپزخانه کاملاً جامد، انعطاف پذیر و مقاوم هستند و با هر شرایطی سازگار هستند. در این نوع از کابینت ها نگران این نباشید که پس از مدتی استفاده تاب بردارند؛ زیرا از این مدل و سبک کابینت هر چه بیشتر از آن استفاده کنید زیباتر می شود.

کابینت های نئوکلاسیک آشپزخانه، در صورت استفاده طولانی مدت، حتی رنگ شان جذاب تر می شود.

کابینت های نئوکلاسیک آشپزخانه خانه شما را بیش از هر عنصر دیگری تحت تاثیر قرار می دهد. خطوطی که با دقت حک شده و نقش هایی زیبا ایجاد کرده اند، ظرافت زیبایی بی نظیری را به وجود می آورد. نکته ی دیگری که در این سبک وجود دارد این است که کابینتی مشابه با کابینت آشپزخانه شما وجود ندارد زیرا تنوع بسیار بالایی دارد و رنگ آن نیز بسیار متنوع است.

کابینت های آشپزخانه چوبی نئوکلاسیک می توانند تمام چیدمان های مختلف مثل چیدمان خطی، راهرویی، L و U  را در بر بگیرد. برای آشنایی با انواع چیدمان کابینت آشپزخانه بهتر است مقاله زیر را مطالعه نمایید

   بهتر است بخوانید:  معرفی بهترین چیدمان های طراحی آشپزخانه

نمونه کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک با طراحی مدرن وچیدمان راهروی شکل 

نمونه کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک با طراحی مدرن I شکل

نمونه کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک با طرح مدرن  با چیدمان L

نمونه کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک با طرح مدرن  با شکل حرف L

   بهتر است بخوانید: آنچه باید از طراحی آشپزخانه U شکل بدانید | 15مدل کابینت آشپزخانه U شکل

مشخصۀ اصلی کابینت‌های کلاسیک درب‌های منبت‌کاری شده، سرستون، پاخور، تاج‌های نقش‌دار و دستگیره‌های دکوراتیو آن‌هاست که آشپزخانه را شبیه به کاخ‌ و قصرهای مجلل و سلطنتی می‌کند. از جمله کابینت‌های کلاسیک می‌توان به کابینت ممبران و کابینت رومی اشاره کرد. کابینت‌های کلاسیک عمدتا از چوب طبیعی ساخته می‌شوند و کیفیت و قیمیت بالایی دارند. معمولا هم این کابینت‌ها به دلیل شلوغی و جزییات زیادی که دارند در آشپزخانه‌های بزرگ با متراژ بالا اجرا می‌شوند. 

   بهتر است بخوانید: با کابینت‌های کلاسیک و انواع آن آشنا شوید

در مقابل کابینت‌های مدرن براساس سادگی ساخته می‌شوند و متمایل به سبک مینیمال هستند. درب‌های آن هیچ طرحی ندارند و در اکثر آن‌ها از دستگیره هم استفاده نمی‌شود. از معروف‌ترین کابینت‌های مدرن کابینت ام‌دی‌اف و های گلاس هستند.

کابینت نئوکلاسیک بین این دو سبک کابینت قرار می‌گیرد. این مدل نه شلوغی و اشرافی بودن کابینت کلاسیک را دارد و نه سادگی و بی‌آلایشی کابینت مدرن. در ضمن چون جزییات کمتری نسبت به کابینت کلاسیک دارند، ارزان‎تر هستند و در فضاهای کوچک هم قابل اجرا هستند. پس اگر بودجه و فضای محدودی دارید اما طرفدار سبک کلاسیک هستید، کابینت نئوکلاسیک هم گزینه مناسبی برای شماست. 

چرا هنگام انتخاب کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک باید به آن بیشتر توجه کرد؟

قبل از تصمیم به خرید کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک باید به دقت موارد مربوط به آن را در نظر بگیرید. مدل کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک به دلیل طراحی خاص و ویژه خود مشهور است زیرا زیبایی اصیلی را به آشپزخانه خانواده می بخشد و دلیل آن هم در این نکته نهفته است که کابینت های آشپزخانه نئوکلاسیک به شدت فضا را تحت تاثیر قرار می دهند و به طور کلی به فضا سبکی خاص می بخشند. کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک برای قرار دادن در فضاهای بزرگ آشپزخانه مناسب است. برای خانه هایی با متراژ متوسط یا آپارتمان های کوچک، انتخاب این مدل کابینت آشپزخانه زیاد توصیه نمی شود. زیرا اندازه این سبک کابینت ها بزرگ است و به کار بردن کابینت های نئوکلاسیک آشپزخانه در فضاهای کوچک باعث از بین رفتن هماهنگی و نظم موجود می شود و در عین حال قرار دادن این نوع کابینت آشپزخانه در فضایی باریک باعث ایجاد مزاحمت های زیادی برای رفت و آمد و فرآیند پخت و پز می شود.

کابینت نئوکلاسیک

انواع کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک براساس نوع و کیفیت چوبی که در ساخت آن به‌کار می‌رود به سه نوع دسته بندی می‌شود:

1. کابینت نئوکلاسیک چوبی

2. کابینت نئوکلاسیک ام‌دی‌اف با روکش که این روکش یا از جنس پی‌وی‌سی است یا چوب طبیعی که روکش چوب طبیعی زیباتر است

3. کابینت نئوکلاسیک تمام ام‌دی‌اف

در این بین کابینت‌های چوبی کیفیت، عمر و دوام بهتری دارند اما قیمت آن‌ها بیشتر است. کابینت‌های ساخته شده با ام‌دی‌اف گزینه‌های اقتصادی‌تری هستند. 

طراحی کابینت آشپزخانه در ربوطرح

تفاوت کابینت نئوکلاسیک و ممبران

کابینت ممبران در دسته کابینت‌های کلاسیک قرار می‌گیرد و تفاوت آن‌ها در طرح درب‌هاست. کابینت‌های ممبران طرح‌ها و نقش‌ونگارهای پیچیده دارد اما کابینت نئوکلاسیک درب‌های ساده‌تر، طرح‌های نرم‌تر و خطوط دایره و منحنی دارند. 

کابینت نئوکلاسیک درب‌های ساده‌تر، طرح‌های نرم‌تر و خطوط دایره و منحنی دارند

مزایای کابینت نئوکلاسیک

این کابینت از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است.

کابینت نئوکلاسیک ظاهر زیبایی دارد و در عین سادگی آشپزخانه شما را مجلل نشان می‌دهد.

نسبت به کابینت ام‌دی‌اف مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد.

در همۀ آشپزخانه‌ها قابل اجراست

به این دلیل که شلوغی کمتری نسبت به کابینت کلاسیک دارد، تمیز کردن آن راحت‌تر است و گردوخاک کمتری روی آن می‌نشیند. 

از آن‌جا که در کابینت نئوکلاسیک از طرح‌های پیچیده و منبت‌کاری استفاده نمی‌شود، در نتیجه ساخت آن زمان و هزینه کمتری‌ می‌برد و قیمت آن از کابینت کلاسیک کمتر است. 

طراحی مدرن‌تر و به‌روزی نسبت به کابینت‌های کلاسیک دارد.

کابینت نئوکلاسیک

معایب کابینت نئوکلاسیک

قطعا کابینت نئوکلاسیک هم باوجود مزایایی که دارد، معایبی هم دارد که قبل از انتخاب باید به آن‌ها توجه کرد، از جمله معایب کابینت نئوکلاسیک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

اگر روکش استفاده شده در کابینت از جنس پی‌وی‌سی باشد نسبت به اجسام تیز بسیار حساس و باید خیلی مراقب برخورد اشیای تیز با کابینت باشید. 

در صورت آسیب امکان تعمیر و رنگ با همان رنگ اولیه دشوار است.

طراحی آنلاین کابینت

رنگ‌ کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک تنوع رنگ بالایی دارد اما معمولا از رنگ‌های سرد و ملایم برای این مدل کابینت استفاده می‌شود. از پرطرفدارترین رنگ‌ها هم کابینت نئوکلاسیک سفید، کابینت نئوکلاسیک طوسی و کابینت نئوکلاسیک قهوه ای هستند.

کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک

طراحی کابینت نئوکلاسیک

طراحی کابینت نئوکلاسیک نیاز به تخصص بالا دارد و برای طرح‌های آن باید دقت زیادی به‌خرج داد.

در طراحی کابینت نئوکلاسیک تقارن اهمیت زیادی دارد و همه اجزا باید متقارن باشند. 

در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک معمولا چند ردیف کابینت با درب شیشه‌ای هم استفاده می‌شود که جنبه دکوری دارد. 

دستگیره‌ها نقش مهمی در زیبایی کابینت نئوکلاسیک دارند. برای کابینت‌های تیره دستگیره‌های استیل و برای کابینت‌های رنگ روشن دستگیره‌های برنز و طلایی مناسب‌ هستند. 

در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک صفحه کابینت و جزیره معمولا سنگ سفید انتخاب می‌شود. 

ستون و سرستون در کابینت نئوکلاسیک لازم نیست اما در صورت وجود، کمتر از کابینت‌های کلاسیک هستند و مقداری متفاوت‌اند. 

۵ عنصر کلیدی و مهم که کمک می کند آشپزخانه شما بیشتر  به یک خانه اصیل و نئوکلاسیک تبدیل شود به شرح زیر هستند:

پالت های رنگی ساده و کم رنگ

دیوارهای نقاشی شده با دست یا کاغذ دیواری

نورپردازی تزئینی

جزئیات و وسایل تزئینی 

قالیچه هایی که با  ظریف کاری ساخته شده اند

۱ـ پالت های رنگی ساده و کم رنگ

هر پروژه طراحی داخلی اولین گامی که برای شروع بر می دارد، انتخاب و تنظیم پالت رنگ مناسب برای زمینه دکوراسیون مورد نظر می باشد. در این مورد، سبک نئوکلاسیک نیاز به طیفی از رنگ ‌ها دارد که به سمت سایه ‌های کرم، عاج، و گردویی گرایش پیدا می‌کنند.

۲ـ دیوارهای نقاشی شده با دست یا کاغذ دیواری

نحوه تزئین دیوارها بیشتر به شما و  سلیقه شخصی تان بستگی دارد، که البته ترجیحی که در این سبک وجود دارد استفاده از رنک های  پاستلی یا کاغذ دیواری به سبک نئوکلاسیک با طرح چاپی، یا نقوش یونانی هستند.

کار دیگری که می توانید انجام دهید استفاده از رنگ آمیزی در قسمت بالای دیوار و استفاده از کاغذ دیواری در قسمت پایین است که با این کار هارمونی رنگی خوبی ایجاد می شود.

۳ـ  نورپردازی تزئینی 

نورپردازی تزئینی علاوه بر ارائه روشنایی عملی به اتاق، برای دلپذیرتر کردن هر فضایی خصوصا آشپزخانه ایده آل است.

برای تزیین آشپزخانه خود با پیروی از دستورات سبک نئوکلاسیک، توصیه می کنیم از چند لامپ تزئینی با طرح کلاسیک استفاده کنید و چندین لامپ متفاوت که از مواد مختلفی ساخته شده اند را ترکیب کنید.

۴ـ جزئیات و وسایل تزئینی 

فضای هر مکان بیش از هر چیز به لطف جزئیات تزئینی جذاب و زیبا می شوند. جزئیاتی را انتخاب کنید که به دقت تزئین شده اند و بوفه هایی را انتخاب کنید که با ویترین ها و با ستون های کناری هماهنگ و ترکیب شوند.

۵ ـ قالیچه هایی که با  ظریف کاری ساخته شده اند

برای تکمیل نهایی فضای موردنظر به سبک نئوکلاسیک کامل، باید فرش‌هایی به سبک نئوکلاسیک را انتخاب کنید که به خوبی ساخته شده‌ باشند. فرش یک دکوراتیو ضروری برای آشپزخانه شماست، زیرا راحتی و ارزش را به هر فضای داخلی اضافه می کند.

ما به شما توصیه می کنیم که گران بها ترین کار را انتخاب کنید که با پارچه های باکیفیت ساخته شده و برای فضای نئوکلاسیک مناسب است.

توجه به رعایت تقارن در کابینت کلاسیک

کابینت نئوکلاسیک

کلام آخر

اگر هنوز هم بین انتخاب کابینت کلاسیک و کابینت مدرن مردد هستید و به نتیجه‌ای نرسیده‌اید، مطمئننا کابینت نئوکلاسیک می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد، چون هم پیچیدگی کابینت‌های کلاسیک را ندارد و هم به‌سادگی کابینت مدرن نیست. در ضمن قیمت کمتری نسبت به کابینت کلاسیک دارد و حتی اگر آشپزخانۀ بزرگی هم نداشته باشید می‌توانید از کابینت نئوکلاسیک استفاده کنید. پیش از انتخاب حتما مزایا و معایب کابینت نئوکلاسیک را هم در نظر بگیرید و با آگاهی کامل کابینت مورد علاقه خود را انتخاب کنید. پس اگر قصد دارید سبک نئوکلاسیک را در آشپزخانه خود پیاده کنید، درنگ نکنید و با خیال راحت طراحی و اجرای آشپزخانه نئوکلاسیک خود را به ربو طرح بسپارید.