آشپزخانه کوچک

طراحی آشپزخانه های کوچک اما شیک

همه ما رویای آشپزخانه ای بزرگ با سقف های بلند و کلی نور طبیعی را در سر می پرورانیم که از پنجره های عظیم می گذرد. با این حال، در واقعیت، بسیاری از ما به موارد کوچک و با شکل های عجیب بسنده می کنیم. اما لازم نیست نگران این باشید که آشپزخانه واقعی شما از رویاهایتان دور است، ما این جا یک سری روش و تکنیک را برای شما می آوریم تا بتوانید هر چه بیشتر آشپزخانه کنونی خود را به آشپزخانه رویاهایتان نزدیک کنید. شما با این ترفند و تکنیک ها می توانید از فضای آشپزخانه خود و حتی فضای کابینت ها نهایت استفاده را ببرید.

آشپزخانه کوچک

۱ـ بعضی از وسایل آشپزخانه خود را از سقف آویزان کنید

اگر فضای کمی برای قرار گیری کمد دارید، با قرار دادن میله هایی که روی سقف محکم می شوند، فضای ذخیره سازی را اضافه کنید. قفسه های لوله مسی یا میله های برنجی فوق العاده شیک به نظر می رسند و برای آویزان کردن لیوان ها یا تاقچه ها برای چیدن ظروف روش ایده آلی هستند.

۲ـ گل ها یا گلدان های خود را در جاهای بلند قرار دهید

شما می توانید گل ها و گلدان های خود را  بالای وسایل ضروری مثل یخچال قرار دهید تا این که یک جای جداگانه برایش در نظر بگیرید. با این روش علاوه بر این که از جاهای مختلف استفاده بهینه می کنید فضا را هم باز تر و بزرگ تر جلوه می دهید.

۳ـ از سبک آشپزخانه تمام سفید یا تمام روشن استفاده کنید

شما به روشنایی تمام برای یک آشپزخانه کوچک نیاز دارید. استفاده از این ترفند حتی کوچک ترین آشپزخانه ها را هم، دل باز و بزرگ نشان می دهد چون بازتاب نور بیشتری در رنگ های روشن و خصوصا سفید وجود دارد.

   بهتر است بخوانید: اهمیت رنگ پردازی در دکوراسیون آشپزخانه

۴ـ کابینت های فلزی و براق

استفاده از کابینت های فلزی و حتی براق چون به بازتاب نور کمک می کنند فضا و آشپزخانه بزرگ تر نمایش می دهند. در این ترفند حتی در صورت انتخاب انواعی دیگر از کابینت ها می توان از دست گیره های فلزی و براق متناسب با آن نوع  انتخاب شده استفاده کرد. 

۵ ـ استفاده از اوپن به عنوان میز ناهار خوری

شما می توانید خیلی راحت با انتخاب چند صندلی مناسب و هماهنگ با سبک و دکوراسیون آشپزخانه و گذاشتن آنها دور اوپن آشپزخانه یا میز کانتر استفاده از فضا را بهینه تر کنید و با این کار به اندازه یک میز ناهار خوری در آشپزخانه فضا خالی کنید.

۶ ـ آشپزخانه کوچک خود را با یک فرش گرم تر و بزرگ تر کنید

هنگامی که نمی توانید برای یک فضای کوچک و تنگ کار زیادی انجام دهید و تمامی نکات مراحل قبل را رعایت کردید، یک فرش مناسب  اضافه کنید. این کار فضای آشپزخانه را گرم می کند و سبک، دکوراسیون و وسایل آشپزخانه شما را تحت تأثیر قرار می دهد و رنگ و طرح جدیدی را اضافه می کند.

۷ ـ سعی کنید درب های شیشه ای را انتخاب کنید

یکی از کارهای ضروری که در هر آشپزخانه ی کوچکی لازم است و باید انجام شود، ایجاد درب های شیشه ای است، درب های شیشه ای داخلی بلند، توهم فضایی بسیار بزرگتر را ایجاد می کنند و علاوه بر این بازتاب نور را هم چند برابر می کنند.

۸ ـ کم کردن وسایل آشپزخانه 

 به آشپزخانه خود و فضایی که در اختیار دارید و نیاز های واقعی خود فکر کنید. آیا به طور مثال واقعاً به ۲۵ کاسه اضافی نیاز دارید؟ وسایل آشپزخانه خود را به حداقل برسانید و متعجب خواهید شد که واقعا چقدر فضای اضافی دارید. به این ترتیب فضای کافی و مناسب برای شما نمایان می شود.

۹ـ انباری مخفی برای آشپزخانه خود ایجاد کنید

اگر قفسه‌هایی را برای ذخیره‌سازی در آشپزخانه خود در نظر گرفته اید اما  نمی‌خواهید درهم و برهم به نظر برسند. از انباری کشویی یا همان انباری مخفی استفاده کنید. مثلا از یک گوشه نامناسب در کنار یخچال استفاده کنید و کالاهای خشک خود را آن جا خیلی راحت انباری کنید.

۱۰ـ سقف را هم رنگ کنید

هنگام استفاده از رنگ براق برای جلوه انعکاسی و آینه ای، فراموش نکنید که سقف های خود را نیز در آن بگنجانید. این کار تاثیر زیادی روی بزرگ تر به نظر رسیدن آشپزخانه های کوچک می گذارد.

۱۱ـ میله آشپزخانه متحرک

برای به دست آوردن فضای بیشتر، یک میله متحرک به درب آشپزخانه خود اضافه کنید تا هنگامی که نیاز به ورود و خروج دارید، بتوانید به راحتی آن را از سر راه خارج کنید.

۱۲ـ از حد فاصل کابینت تا سقف آشپزخانه استفاده بهینه کنید

اگر بین کابینت و سقف خود فاصله دارید، فضای ذخیره سازی ایجاد کنید. سبدهای حصیری یا قفسه های تا سقف و جاهای کوچک دیگری اضافه کنید. این مکان بهترین مکان برای نگهداری ابزارها یا کتاب های آشپزی است که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

آشپزخانه کوچک

۱۳ـ سخت افزار ها را کنار بگذارید

از سخت افزارهای حجیم روی کابینت و کشوهای خود صرف نظر کنید. این نکته به فضای شما کمک می‌کند ساده‌تر و شیک‌تر به نظر برسد. 

۱۴ـ الگوهای هندسی را اضافه کنید

الگوهای هندسی در حال حاضر در هنر و طراحی داخلی بسیار پر طرفدار هستند. اینستاگرام مملو از رومیزی ها، فرش ها، پتوها و کوسن های طرح دار هندسی است که برای یک آشپزخانه کوچک ایده آل هستند، زیرا می توانید از این الگوها برای ایجاد توهم فضای بیشتر استفاده کنید و در عین حال آشپزخانه خود را شبیه به یک مجله طراحی داخلی کنید.

از الگوها می توان برای برجسته کردن یک آشپزخانه کوچک استفاده کرد، اما در این کار زیاده روی نکنید زیرا  اگر از الگویی بیش از حد استفاده کنید، می توانید فضای کوچک را شلوغ و کوچک تر کنید.

الگوهای هندسی می توانند چشم را به صورت عمودی یا دراز باز کنند تا تصور یک آشپزخانه بلندتر و بلندتر را القا کنند. استفاده از کفپوش هندسی هم می تواند همان جلوه بصری را ارائه دهد. 

۱۵ـ آینه ها را اضافه کنید

آینه ‌ها برای ایجاد فضای بزرگ‌تر در هر فضایی شناخته شده ‌اند، اما شگفت‌ انگیز است که بسیاری از مردم فقط از آینه در اتاق خواب یا حمام استفاده می‌کنند، اما فکر نمی‌کنند از آینه در آشپزخانه استفاده کنند.

یک آینه بزرگ که یک دیوار را می پوشاند، می تواند بسیار چشمگیر به نظر برسد، به خصوص زمانی که میز یا میز کار آشپزخانه را که روی آن قرار گرفته است منعکس می کند.

همچنین می توانید از کمدهای آینه دار یا کمدهای آینه ای برای ایجاد همین توهم استفاده کنید.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، صندلی‌های پلاستیکی شفاف، جزایر شناور، صندلی‌های بدون پشت یا چراغ‌های آویز شیشه‌ای، همگی به دستیابی به این اثر کمک می‌کنند. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد نکات و ترفند هایی که به بزرگ شدن و ایجاد فضای بیشتر آشپزخانه کوچک شما کمک می کند گفته شود.

شما هر آشپزخانه با هر متراژی که داشته باشد می توانید طراحی دکوراسیون آن را به ربو طرح بسپارید تا با خیال راحت آشپزخانه ای تحویل بگیرید که تمام ترفند ها و نکات لازم روی آن پیاده شده باشد. 

   بهتر است بخوانید: هر آنچه در مورد طراحی کابینت باید بدانید


منابع

60 Small Kitchen Ideas to Steal So You Never Feel Claustrophobic Again

20 Ideas for Making a Small Kitchen Look Bigger