10 تکنیک کاربردی نگهداری از کابینت آشپزخانه

10 تکنیک کاربردی نگهداری از کابینت آشپزخانه


کابینت ها بخش اصلی دکوراسیون آشپزخانه را تشکیل می دهند و سبک طراحی آن را مشخص می کنند، به همین دلیل است که می گویند کابینت ها در آشپرخانه حرف اول را می زنند. اگر به صورت صحیح و اصولی از کابینت های خود نگهداری نکنید؛ کاملا طبیعی است که کابینت شما خیلی زود خراب شود. در این مقاله روش هایی را به شما می گوییم تا بتوانید زمان بیشتری از کابینت های خود استفاده کنید.

استفاده از افراد ماهر برای تعمیر

در صورتی که برای کابینت آشپزخانه مشکلی پیش آمد، به جای این که خودتان آن را تعمیر کنید، حتما از فردی که در این کار مهارت دارد، کمک بگیرید تا مشکل به طور کامل رفع شود.

استفاده از افراد ماهر برای تعمیر کابینت ها

استفاده از مواد شوینده مناسب با توجه به جنس کابینت 

با توجه به جنس کابینت های خودتان سعی کنید از ایجاد خرابی پیشگیری کنید، برای مثال بعضی از کابینت ها فلزی هستند و در برابر آب مقاوم هستند، ولی جنس بعضی دیگر چوبی یا MDF است و اگر با آب تماس داشته باشد به مرور می پوسد و از بین می رود. بنابراین اگر کابینت های خانه شما چوبی است، هیچ وقت آن را با آب تمیز نکنید. به جای این کار از مواد شوینده مناسب و یک پارچه نخی تمیز و بدون پرز استفاده کنید. هرگز از اسکاچ برای پاک کردن کابینت خود استفاده نکنید، ممکن است حاوی مواد چربی و مواد شوینده باشد.

استفاده از مواد شوینده مناسب با توجه به جنس کابینت

بستن درب شیشه های داخل کابینت ها

  شیشه های حاوی سرکه، روغن، مربا و ترشیجات را قبل از اینکه داخل کابینت بگذارید مطمئن شوید که زیر آن تمیز و یا درب آن باز نباشد، زیرا در بلند مدت باعث ایجاد لک و تغییر رنک کابینت شما خواهد شد.

بستن درب شیشه های داخل کابینت ها

استفاده از مصالح با جنس مرغوب

هنگام خرید یا ساخت کابینت، سعی کنید جنس مرغوب و مناسبی انتخاب نمایید. برخی از قسمت ها مانند کابینت های اطراف سینک ظرفشویی معمولا در معرض رطوبت بیشتری قرار دارد و خیلی زود خیس می شود، به همین دلیل بهتر است برای این قسمت ها جنسی انتخاب شود که در برابر آب مقاوم است. علاوه بر این، همیشه پس از پایان کارتان تمام قسمت های کابینت را خشک کنید تا آب روی آن نماند.

 عدم استفاده مستقیم از آب و گرما

حتی اگر صفحات کابینت ضدآب باشد، باز هم نباید به طور مستقیم روی آن آب بریزید و به این شیوه کابینت را بشویید، چون در هر صورت رطوبت، عمر آن را کم می کند. یادتان باشد حرارت هم عامل مهمی است که باعث آسیب دیدن کابینت ها می شود؛ بنابراین قابلمه، ماهی تابه و ظرف های داغ را مستقیم روی کابینت نگذارید و مراقب باشید صفحات آن حرارت نبیند.

عدم استفاده مستقیم از آب و گرما

توجه مداوم به لولای کابینت

همیشه به لولاهای در کابینت توجه داشته باشید و نقاط لازم را روغن کاری کنید تا بر عمر آن افزوده شود.

توجه مداوم به لولای کابینت

باز نگذاشتن درهای کابینت ها

 هرگز درهای کابینت های دیواری را باز نگذارید، این کار نه تنها باعث می شود آشپزخانه زیباتر و تمیزتر به نظر برسد؛ بلکه از ورود رطوبت و بخار ناشی از پخت غذا به داخل کابینت ها نیز جلوگیری می کند. از سوی دیگر، باز ماندن درها به تدریج باعث افتادگی، لق شدن و صدا کردن آن ها هنگام باز و بسته شدن می شود.

باز نگذاشتن درهای کابینت ها

اندازه بودن پایه های کابینت ها

حواستان باشد که پایه های کابینت متناسب و هم اندازه باشد و در صورت نیاز آن ها را تنظیم کنید. 

آویزان نکردن دستمال های خیس

هرگز دستمال های خیس آشپزخانه را برای خشک شدن از درب ها یا دستگیره کابینت آویزان نکنید، زیرا تماس طولانی رطوبت با کابینت، باعث آسیب جدی به آن می شود.

آویزان نکردن دستمال های خیس

عدم استفاده از اجسام سنگین 

از گذاشتن اجسام سنگین بر روی قسمتی از کابینت ها که زیر آن خالی است، برای مثال کابینت لباسشوئی جدآ خودداری نمائید.