نکات طلایی طراحی آشپزخانه کوچک

نکات طلایی طراحی آشپزخانه کوچک

از جمله مشکلات بسیاری از افراد داشتن آشپزخانه کوچک و فضای ناکافی است. این مشکل بانوان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا آن‌ها بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می‌گذراند و دوست دارند آشپزخانه‌ای دلباز داشته باشند. هم‌چنین مشکل دیگری که برای آشپزخانه‌های کوچک وجود دارد، کمبود فضا برای ذخیره‌سازی وسایل است. برای حل این مشکلات راهکارهای زیادی وجود دارد تا بتوانید آشپزخانه کوچک خود را هوشمندانه طراحی کنید. اگر شما هم فضای کافی برای آشپزخانه در اختیار ندارید و می‌خواهید از این فضای کوچک به بهترین شکل استفاده کنید نکات مهمی را که در ادامه ذکر می‌شود در طراحی آشپزخانه کوچک خود به‌کار بگیرید. 


   بهتر است بخوانید: 6 ایده برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

طراحی آشپزخانه به سبک  گالی یا راهرویی

آشپزخانه‌های راهرویی می‌توانند بهترین انتخاب برای طراحی آشپزخانه کوچک و باریک باشند. در آشپزخانه‌های راهرویی که به آن گالی هم می‌گویند، کابینت‌ها به موازات هم قرار می‌گیرند و از فضای بین آن‌ها برای رفت‌وآمد استفاده می‌شود. می‌توانید تعداد کابینت‌ها را بیشتر انتخاب کنید تا از حداکثر فضای آشپزخانه استفاده کنید. 

چیدمان وسایل و نظم و ترتیب آن‌ها در آشپزخانه‌های راهرویی اهمیت زیادی دارد. همچنین سعی کنید در چیدمان این مدل آشپزخانه‌ها از وسایل غیرضروری صرف نظر کنید. 

آشپزخانه به سبک  گالی یا راهرویی

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

مدل آشپزخانه خطی مناسب آشپزخانه‌های با ابعاد کم است. اگر دلباز بودن آشپزخانه برای شما اهمیت زیادی دارد، می‌توانید آشپزخانه خود را به سبک خطی و تک دیواری طراحی کنید. این مدل آشپزخانه فقط یک دیوار دارد و تمامی وسایل آشپزخانه و کابینت‌ها در یک خط قرار می‌گیرند، به همین خاطر کوچک و دلگیربودن آشپزخانه زیاد حس نمی‌شود. آشپزخانه‌های خطی جدای از دلباز نشان دادن فضا، باعث هزینۀ کمتر در طراحی کابینت می‌شوند چرا که فقط در یک سمت کابینت کار می‌شود. 

آشپزخانه خطی یا تک دیواری

نورپردازی مناسب

وجود نور، مخصوصا نور طبیعی باعث دلبازشدن آشپزخانه می‌شود. هم‌چنین نورپردازی مناسب آشپزخانه شما را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. پس نور کافی و مناسب از مهم‌ترین عناصر یک آشپزخانه است. مخصوصا برای آشپزخانه‌های کوچک از این مورد غافل نشوید. برای بهره‌مندی بیشتر از نور می‌توانید در آشپزخانه خود ‌پنجره‌ای تعبیه کنید تا روزها از نور طبیعی خورشید استفاده کنید و در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی شود. 

سرامیک‌های بزرگ و روشن

برای کف آشپزخانه‌های کوچک قید سرامیک‌های کوچک و تیره را بزنید. سعی کنید سرامیک‌های کف آشپزخانه را در ابعاد بزرگ و رنگ‌های روشن انتخاب کنید. استفاده از سرامیک‌های بزرگ، آشپزخانۀ کوچک شما را در نظر دیگران بزرگ‌تر جلوه می‌دهد، دلیل آن هم کمتربودن خطوط کف آشپزخانه نسبت به زمانی است که از سرامیک‌های کوچک استفاده می‌کنید. البته توجه کنید که این کار برای آَشپزخانه‌های راهرویی توصیه نمی‌شود چون به‌دلیل باریک بودن آشپزخانه، استفاده از سرامیک‌های بزرگ کمی عجیب جلوه می‌کند. 

استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی

هرگز از رنگ تیره برای دیوارها و کابینت استفاده نکنید چون کوچکی و دلگیری آشپزخانه را دو چندان می‌کند و آشپزخانه را تاریک نشان می‌دهند. در عوض هرچه رنگ استفاده شده برای طراحی آشپزخانه، دیوار، کابینت‌ها و حتی وسایل آشپزخانه روشن‌تر باشد، فضای آشپزخانه روشن‌ و دلبازتر به‌نظر می‌رسد. پس بهتر است در طراحی آشپزخانه کوچک بیشتر از رنگ‌هایی مثل سفید، کرم، خاکستری روشن، استخوانی و صدفی بهره بگیرید. هم‌چنین رنگ کابینت بهتر است با رنگ دیوار یکی باشد تا روشنی فضا بیشتر مشخص باشد.

استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی

هیچ فضایی را خالی نگذارید

استفاده بهینه از فضا در طراحی آشپزخانه کوچک حرف اول را می‌‌زند. پس سعی کنید هوشمندانه عمل کنید و از تمامی فضاهای ممکن برای ذخیره‌سازی وسایل و ابزارها استفاده کنید. از بیشترین تعداد کابینت ممکن برای پایین تا بالای دیوارها استفاده کنید و تا حد ممکن جایی را خالی نگذارید.

استفاده مناسب از فضاهای خالی

استفاده از آینه و شیشه

به‌کار بردن آینه و شیشه باعث بازتاب بیشتر نور و در نتیجه روشن و بازتر نشان دادن فضای آشپزخانه می‌شود. به این منظور می‌توانید از درب‌های شیشه‌‌ای برای کابینت استفاده کنید. به‌کاربردن بین کابینتی‌های شیشه‌ای و آینه‌ای نیز می‌تواند اثربخش باشد. همچنین کاشی‌های براق هم می‌توانند در بازتاب نور به‌خوبی عمل کنند و فضا را درخشان جلوه دهند.

استفاده از آینه و شیشه در فضای بین کابینت ها

استفاده از کاشی ‌بین کابینتی زیبا

از آن‌جا که در آشپزخانه‌های کوچک عملا فضایی برای تزیین و زیباتر نشان دادن آشپزخانه وجود ندارد، می‌توانید از کاشی‌های بین کابینتی با طرح‌های شیک و زیبا استفاده کنید تا آشپزخانه شما شیک‌تر جلوه کند. 

استفاده از کاشی بین کابینتی

جمع‌بندی

در این مقاله به ذکر نکاتی پرداختیم که در طراحی آشپزخانه کوچک می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید تا از فضای کوچک آشپزخانه به شکل بهینه و کاربردی استفاده کنید. هم‌چنین به این صورت می‌توانید کوچک و دلگیر بودن آشپزخانه را با طراحی هوشمند جبران کنید. 


   بهتر است بخوانید: ایده های آشپزخانه جزیره ای برای آشپزخانه کوچک

طراحی آنلاین کابینت