با این ترفندها آشپزخانه خود را بزرگتر نشان دهید

با این ترفندها آشپزخانه خود را بزرگتر نشان دهید

از جمله دغدغه‌های خانم‌هایی که بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می‌گذرانند، داشتن آشپزخانه‌ای بزرگتر و دلبازتر است. شاید راهی برای بزرگ کردن ابعاد آشپزخانه وجود نداشته باشد، اما ترفندهایی برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه وجود دارد که در همۀ آشپزخانه‌ها می‌توان آن‌ها را اجرا کرد. البته این ترفندها فقط مخصوص آشپزخانه‌های کوچک نیست. شاید شما آشپزخانۀ کوچکی هم نداشته باشید اما بخواهید آن را بزرگتر جلوه دهید، پس این مقاله به‌درد شما هم می‌خورد.

با استفاده از رنگ‌های روشن فضای بیشتری خلق کنید

یکی از مهم‌ترین عناصری که در بزرگتر نشان دادن آشپزخانه نقش اساسی دارد رنگ کابینت و دیوارهاست. همان‌طور که می‌دانید استفاده از رنگ‌های روشنی مثل سفید، استخوانی، کرمی و از این قبیل رنگ‌ها فضای آشپزخانه را روشن‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند و هرچه فضا روشن‌تر باشد آشپزخانه بزرگتر به چشم می‌آید. 

سفید از بهترین رنگ‌ها برای دکوراسیون آشپزخانه است، چون همیشه مد و شیک است و هم آشپزخانه را دلبازتر نشان می‌دهد. 

   بهتر است بخوانید: 6 دلیل برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه با رنگ سفید

آشپزخانه را آینه‌کاری کنید

شاید فکرکنید از آینه فقط در اتاق خواب یا سرویس بهداشتی استفاده می‌شود اما آینه را می‌توانید به عنوان بین کابینتی در آشپزخانه استفاده کنید. آینه‌ نور را بازتاب می‌دهد و بقیه را گول می‌زند که آشپزخانه شما بزرگتر است. با انتخاب بین کابینتی‌های آینه‌ای هم فضای بین کابینت‌ها را به زیبایی می‌پوشانید و هم آشپزخانه را پرنورتر جلوه می‌دهید. 

از ایجاد تضاد دوری کنید

اگر برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه رنگ‌های روشن را برای کابینت یا دیوار انتخاب کرده‌اید، با همان رنگ دکوراسیون آشپزخانه را تکمیل کنید. اصلا برای رنگ و رو بخشیدن به آشپزخانه به سراغ رنگ‌های رنگ‌های تیره و متضاد نروید. البته برای آشپزخانه‌های بزرگ اشکالی ندارد اما در آشپزخانه‌های کوچک یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید با رنگ‌های روشن تضاد ایجاد کنید، می‌توانید رنگ وسایل و  اکسسوری‌های آشپزخانه را متضاد انتخاب کنید. 

نورپردازی بیش‌تر

هرچه نور آشپزخانه بیش‌تر باشد، فضا روشن‌تر و درنتیجه بزرگ‌تر و دلباز خواهد بود. پس توجه کنید که آشپزخانه به حد کافی نور داشته باشد. برای این کار از چراغ‌های آویز و چراغ‌های زیر کابینت کمک بگیرید. اگر آشپزخانه پنجره هم داشته باشد که عالی می‌شود. 

کاشی‌ها را افقی بچینید

کاشی‌ها و بین کابینتی‌های طرح افقی، آشپزخانه را پهن‌تر و بزرگتر نشان می‌دهند. در این آشپزخانه‌ها می‌توانید از قفسه‌های باز که موازی خطوط دیوار قرار می‌گیرند استفاده کنید تا هماهنگی بیشتری ایجاد شود.

بین کابینتی و کانتر را هماهنگ کنید

از دیگر کارهایی که برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه می‌توانید انجام دهید این است که طرح بین کابینتی و کانتر را یکی انتخاب کنید و آن‌ها را به‌هم وصل کنید. مثلا اگر صفحه کابینت و بین کابینت را از طرح گرانیت استفاده کنید، باعث یک‌پارچگی و امتداد دیوارها و بزرگ نشان دادن فضای کوچک شود. 

درب‌های کابینت را با شیشه عوض کنید

اگر درب‌های کابینت را شیشه‌ای انتخاب کنید، بازتاب نور در فضا بیشتر می‌شود و در نتیجه آشپزخانه پرنور و بزرگ به‌نظر می‌رسد. همچنین این کار باعث می‌شود حواس‌ها به سمت عمق کابینت برود و فاصلۀ دیوارها بیش‌تر شود. البته زمانی که درب کابینت را شیشه‌ای انتخاب می‌کنید باید حواس‌تان به مرتب بودن وسایل داخل کابینت و هماهنگی آن‌ها با رنگ‌های دیگر دکوراسیون آشپزخانه باشد. 

انتخاب وسایل کوچک‌تر

اگر وسایل آشپزخانه مثل یخچال یا ماشین لباسشویی را کوچک‌تر و متناسب با سایز آشپزخانه انتخاب کنید، فضای بیش‌تری برای رفت‌وآمد درون آشپزخانه باقی می‌ماند و آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. 

همه چیز را براق کنید

سعی کنید سطوح آشپزخانه مثل کابینت‌ها، بین کابینتی یا حتی سطوح کف آشپزخانه را از متریال براق انتخاب کنید. سطوح براق درخشندگی آشپزخانه را دوچندان می‌کنند و به شما حس بزرگ‌تر بودن آشپزخانه را القا می‌کنند. برای این‌کار می‌توانید از کابینت های گلاس که به کابینت براق معروف است استفاده کنید. از کاشی‌های براق و وسایل استیل هم می‌توانید کمک بگیرید. 

   بهتر است بخوانید: کابینت های گلاس | هر آنچه در مورد کابینت های گلاس یا براق لازم است بدانید

روی کانتر خلوت را کنید

برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه، فضا را خلوت کنید. از آن‌جایی که آشپزخانه‌های کوچک فضای کافی ندارند، معمولا روی کانتر شلوغ است و همه وسایل آشپزخانه را روی آن قرار می‌دهند. اما این کار اشتباه است. سعی کنید فضای آشپزخانه مخصوصا روی کانتر و بالای کابینت‌ها را خلوت کنید و وسایلی که به آن‌ها احتیاجی ندارید را در کابینت قرار دهید. برای این که تمامی وسایل را بتوانید درون کابینت قرار دهید، عمق کابینت‌ها را بیشتر کنید تا فضای بیشتری در اختیار داشته باشید. 

از قفسه‌های باز استفاده کنید

به‌جای کابینت‌های بالایی می‌توانید از قفسه‌های باز برای چیدن وسایل آشپزخانه استفاده کنید. این کار فضای آشپزخانه را دلبازتر نشان می‌دهد. البته اگر بخواهید از قفسه‌های باز استفاده کنید باید حواس‌تان باشد که همیشه مرتب باشند، در غیر این‌صورت، حتی باعث می‌شود آشپزخانه کوچک‌تر هم به‌نظر برسد. 

پیوند آشپزخانه به فضای بیرون

در صورتی که مساحت و طراحی آشپزخانه اجازه دهد می‌توانید آشپزخانه را به فضای بیرون از خانه مثل حیاط متصل کنید. این کار نور طبیعی بیش‌تری به آشپزخانه می‌آورد و آشپزخانه را دلباز و پرنور نشان می‌دهد. 

جزیره متحرک 

شاید بخواهید آشپزخانه‌ای جزیره‌ای داشته باشید اما باید بدانیدکه کابینت جزیره‌ای فضای زیادی از آشپزخانه را می‌گیرد. برای حل این مشکل می‌توانید از جزیره‌ متحرک استفاده کنید تا در مواقعی که به آن احتیاج ندارید آن را جابه‌جا کنید. 

   بهتر است بخوانید: ایده‌های آشپزخانه جزیره‌ ای برای آشپزخانه کوچک

طراحی آنلاین کابینت