راهنمای جامع انتخاب سینک ظرفشویی برای کابینت آشپزخانه

راهنمای جامع انتخاب سینک ظرفشویی برای کابینت آشپزخانه

در زمان ساخت و یا هنگام بازسازی خانه های مسکونی از توجه به جزییات آشپزخانه نباید غافل شد. آشپزخانه به عنوان قلب تپنده هر خانه باید محیطی گرم، دلباز و با فضاسازی راحت برای استفاده هرچه بهتر از آن داشته باشد. در زمان بازسازی خانه و یا به طور کلی ساخت خانه های جدید، بعد از انتخاب رنگ و طرح کابینت آشپزخانه انتخاب و خرید سینک مهم و ضروری تری موردی است که باید به آن توچه ویژه ای شود. سینک ظرفشویی وسیله ‌ای در آشپزخانه است که اعضای یک خانه در طول روز مدام با آن سر و کار داشته و استفاده زیادی از آن می کنند. بهتر است در زمان اننتخاب سینک ظرفشویی که مورد پسند قرار می گیرد جنس خوب و زیبایی لازم را داشته باشد. اگر در حال بازسازی و یا ساخت خانه هستید و قصد تهیه سینک ظرفشویی برای آشپزخانه منزل خود را دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

نقش سینک طرفشویی در طراحی فضای آشپزخانه

آشپزخانه نقش اساسی در خانه‌ داشته و به نوعی بخش مهم هر خانه ای محسوب می شودد. هنگام ساخت و خرید لوازم برای طراحی داخلی آشپزخانه باید به جزییات انتخاب آن توجه ویژه ای داشت. در دکور آشپزخانه، کابینت مهمترین عنصر به شمار رفته و نقش تعیین کننده ای در فضای آشپزخانه دارد. در گام بعد از کابینت‌ های زیبا و مناسب، گاز و هود، شیرآلات و سینک ظرفشویی لوازمی هستند که انتخاب هر یک از آن ها اهمیت زیادی دارد. سینک ظرفشویی جزیی از لوازم آشپزخانه است که بخش زیادی از وقت هر یک از اعضای خانواد در آشپزخانه پای آن صرف می شود. امروزه به دلیل وجود تنوع زیاد در مدل های سینک، این وسیله در ظاهر دکوراسیون آشپزخانه‌ی نیز نقش تعیین کننده ای دارد. در نتیجه هنگام انتخاب سینک‌ ظرفشویی برای کابینت آشپزخانه باید دقت و توجه کافی به خرج داد.

انواع مدل های سینک ظرفشویی

بر خلاف سالیان دور که تنها یک مدل سینک استیل یک یا دو لگنه وجود داشت، امروزه این محصول تنوع مدلی بسیاری دارد. مدل های سینک ظرفشویی بر اساس جنس ‌های مختلف، ابعاد، تعداد لگن، نحوه نصب به صورت روکار و توکار و ... تقسیم بندی می شود. انواع مدل های سینک بر اساس جنس شامل سینک شیشه ‌ای، استیل، گرانیتی و سرامیکی است که در ادامه به توضیج هر یک می پردازیم.

انواع سینک

سینک ظرفشویی استیل

سینک استیل از پر طرفدارترین انواع مدل ها بین مدل های مختلف سینک است. این مدل از سال های گذشته تا امروز در اغلب ساختمان ها مورد استفاده بوده است. سینک‌ استیل همچنان در انواع مدل های تک لگنه و دو لگنه در بازار موجود می باشد. در آشپزخانه منازل شلوغ و پرجمعیت اغلب اندازه‌ سینک از نوع دو لگنه با سینی بزرگتر انتخاب می شده است. در گذشته به دلیل تعداد کابینت محدود، سینک استیلی بزرگتر حداکثر کارایی را در فضای داخلی آشپزخانه به وجود می آورده است.

سینک ظرفشویی استیل

سینک ظرفشویی شیشه ای‌

سینک شیشه‌ ای از جدیدترین مدل های انواع سینک موجود در بازار است که به جهت زیبایی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این نوع سینک، با توجه به ظاهر زیبایی که دارد، دکور آشپزخانه را بسیار شیک و لوکس جلوه می دهد. این نوع سینک بهترین گزینه برای خانه هایی با جمعیت و تعداد نفرات کم است. خانه هایی که در طول روز حجم کمی ظرف کثیف تولید کرده و یا از ماشین ظرفشویی استفاده می کنند. سینک شیشه ‌ای نیاز به تمیز کردن مداوم داشته، چرا که جای لکه آب روی آن باقی می ماند. لک و قطرات آب باید به سرعت پاک شود اگر آب باقی بماند بین استیل و شیشه نفوذ می کند. بعد از مدتی موجب جدا شدن لایه استیل از شیشه می گردد. در این صورت نیاز به خریدن یک سینک جدید به وجود خواهد آمد.

سینک ظرفشویی شیشه ای‌

سینک ظرفشویی گرانیتی

از جمله مدل های جدید سینک، سینک گرانیتی بوده که از سنگ گرانیت ساخته شده است. این سینک‌ ها مدرن و در تنوع رنگ متنوع در بازار در دسترس است. از مزایای مهم سینک گرانیتی باید به این قضیه اشاره نمود که دارای خواص آنتی باکتریال بوده و به راحتی هم تمیز می‌شوند. از معایب این نوع سینک باید به وزن سنگین آن اشاره کرد. همچنین به محض برخورد ضربات ظروف شیشه و چینی به سینک گرانیتی، ظروف دچار شکستگی می شوند.

سینک ظرفشویی گرانیتی

سینک ظرفشویی کورینی

سینک کورینی جدیدترین نوع سینک عرضه شده به بازار است که با استقبال زیادی مواجه شده است. سینک کورینی نیز مانند دیگر مدل ها دارای تنوع زیادی در طرح و رنگ می باشد. یکی از تفاوت های بارز این نوع سینک با مدل های دیگر، در نحوه نصب است. در سینک کورینی بین سینک و رویه بالایی کابینت هیج شیاری وجود ندارد. این موضوع به خودی خود نشان از ظرافت و و زیبایی داشته و از ایجاد هر نوع کثیف شدن جلوگیری به عمل می آید. جنس سینک کورینی معمولا از سنگ کورین بوده و به شکل یک لگنه و دو لگنه در دسترس است.

سینک ظرفشویی کورینی

عوامل تاثیر گذار در قیمت سینک ظرفشویی آشپزخانه

عواملی بر روی قیمت سینک ظرفشویی تاثیرگذار هستند که شامل موارد زیر می گردند:

ابعاد سینک و تعداد لگن متناسب با تعداد و نیاز اعضای خانوار

میزان عمق لگن (معمولاد سینک ها با لگن عمیق قیمت بالاتری دارند.

علاوه بر موارد ذکر شده، سینک ‌های با جنس استیل قیمت کمتری نسبت به دیگر مدل ها دارند. پس در شرایطی که محدودیت بودجه وجود دارد، بهتر است مشتریان به سراغ سینک های استیل اقتصادی بروند. در رابطه با سینک استیل با افزایش ضخامت سینک، قیمت نیز بالاتر خواهد رفت. ابعاد سینک نیز در قیمت نهایی و تمام شده آم تاثیرگذار است.در مواردی که زیبایی و خاص بودن برای مشتری اهمیت دارد، سینک شیشه ‌ای و همچنین سینک های گرانیتی گزینه خوبی می باشند. نحوه نصب سینک به صورت روکار، توکار و کورین با هم متفاوت بوده و در قیمت نهایی نیز تفاوت دارند. از این سه شیوه نصب، نحوه‌ نصب سینک توکار قیمت بالاتری از بقیه دارد

چگونگی نصب سینک توکار و روکار 

انواع سینک از هر جنس سینک استیل، سینگ گرانیتی، سینک شیشه و ...  به دو صورت مدل های روکار و توکار در بازار در دسترس است. برای نصب سینک توکار، صفحه بالایی کابینت برش خورده و سینک را آن نصب می گردد. نصب سینک به شکل روکار، بسیار ارزان ‌تر از دیگر مدل های سینک‌ است و همچنان طرفداران زیادی دارد. از معایب این نوع سینک این بوده که آب بندی آن ها کمی مشکل است. به همین جهت با گذشت چند سال و نفوذ آب در بلند مدت موجب پوسیده شدن چوب در طراحی کابینت آشپزخانه می گردد.


کلام آخر

همانطور نه که عنوان شد سینک ظرفشویی در دکوراسیون آشپزخانه تاثیر زیادی داشته و انتخاب سینک ظرفشویی نامناسب می تواند به دکوراسیون آشپزخانه لطمه بسیاری بزند. به همان اندازه انتخاب یک سینک مناسب منجر به زیبایی و جذابیت طراحی دکوراسیون آشپزخانه می گردد. در نظر گرفتن اطلاعاتی مانند تنوع سینک‌ ظرفشویی به لحاظ تفاوت در جنس ساخته شده، اندازه‌ ها و ابعاد سینک، کاربرد و تعداد نفرات خانواده و ... مهم می باشند. همچنین توجه به این نکات می ‌تواند به انتخاب هر صحیح تر شما کمک بسیاری کند و خرید سینک ظرفشویی مناسب را برای شما راحت ‌تر نماید.