راهنمای جامع انتخاب اجاق گاز برای آشپزخانه

راهنمای جامع انتخاب اجاق گاز برای آشپزخانه

اجاق گاز یکی از لوازم بسیار ضروری در آشپزخانه هر خانه است. برای انتخاب و خرید اجاق گاز باید وقت صرف کرد تا این انتخابی مناسب برای استفاده بلند مدت باشد. امروزه خرید و انتخاب اجاق گاز آشپزخانه که قیمت و کیفیت مناسبی داشته باشد، به یک انتخاب سخت تبدیل شده است. به دلیل وجود مدل های متنوع اجاق گاز مانند مدل اجاق گاز استیل، اجاق گاز شیشه ای، اجاق گاز لعاب و ... انتخاب باید بر اساس سلیقه و بودجه صورت گیرد. از مهمترین نکاتی که پیش از انتخاب اجاق گاز آشپزخانه باید به آن توجه شود تعداد اعضای خانواده و ابعاد محیط آشپزخانه است که باید اجاق گاز در آنجا قرار گیرد. این مطلب را بخوانید تا با توجه به سلیقه خود بهترین مدل گاز برای آشپزخانه را انتخاب نمایید.

اجاق گاز، کاربردی ترین وسیله آشپزخانه

آشپزخانه اصلی ترین مکان در هر واحد مسکونی شناخته می شود. وعده های غذایی در این مکان طبخ شده و اعضای خانواده در آشپزخانه برای صرف غذا دور هم جمع می شوند. اجاق گاز، از جمله اصلی ترین وسایل برای آشپزی بوده که وجود آن ضروری و غیر قابل چشم پوشی است. به طور مثال برخی لوازم آشپزخانه مانند ماشین ظرفشویی و یا ماکروفر را می توان نادیده گرفت و خریداری نکرد. اجاق گاز وسیله ای است که بدون وجود آن آشپزخانه ماهیت اصلی خود را از دست می دهد. این وسیله به کمک گاز طبیعی شهر روشن شده و کار می کند. امروزه انواع اجاق گاز علاوه بر ضروری بودن،  به گونه ای ساخته و تولید می شوند که جزئی از آیتم طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می گردند. با انتخاب این وسیله متناسب با طراحی کابینت آشپزخانه می توان جلوه خاصی به فضای آشپزخانه بخشید.

اجاق گاز

نکات ضروری در انتخاب اجاق گاز

در انتخاب و تهیه این آیتم مهم در آشپزخانه های ایرانی باید به برخی نکات مهم توجه کرد. با توجه به این موضوع که گازهای آشپزخانه بر اساس سیستم اشتعال کار می کنند باید گاز به صورت پیلوت دار انتخاب شوند. اجاق گاز پیلوت دار حداکثر امنیت و ایمنی را در زمان استفاده دارد. تامین امنیت توسط پیلوت به این شکل خواهد بود که در زمان پخت و پز غذا این امکان را فراهم می کند تا اگر شعله خاموش شد، جریان گاز به خودی خود قطع گردد.

نکته مهم دیگر استفاده از انواع مدل های اجاق گاز برقی است که در مقایسه با انواع مدل های گازی حداکثر صرفه جویی در مصرف انرژی را دارند. این مدل های برقی در حقیقت به دلیل صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. در استفاده از گازهای نوع برقی که از جریان الکتریسیته استفاده می کنند، در ابتدا چرخه گرمایی هر شعله را روشن نگه داشته و نیازی به جریان مداوم ندارد بنابراین با استفاده از این روش میزان مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی خواهد شد. از دیگر نکات ضروری در انتخاب اجاق گاز باید به اندازه اجاق گاز اشاره کرد. اندازه گاز تا حد بسیار زیادی به ابعاد و متراژ آشپزخانه، طراحی کابینت ها و اندازه فضای خالی برای قرار گرفتن گاز؛ میزان پخت‌ پز روزانه و همچنین تعداد افراد خانواده‌ بستگی دارد.

مدل های متنوع اجاق گاز

انواع مدل های مختلف و متنوعی از اجاق گاز در بازار داخلی موجود است که در تفاوت آن ها مربوط به طراحی شکل ظاهری، جنس متریال ساخته شده، نحوه نصب به شکل روکار و یا تو کار، تعداد شعله و ... می باشد.

گازهای روکار و توکار: مدل های جدید اجاق گازهای صفحه ای آشپزخانه در دو نوع توکار و روکار در بازار موجود می باشند. اجاق های توکار در داخل کابینت آشپزخانه نصب می شوند و غیر قابل جا به جایی هستند. به همین خاطر باید به خوبی محل قرارگیری آن را از قبل تعیین کرد و متناسب با اندازه آن اقدام به تهیه یک اجاق گاز صفحه ای برای نمود. این در حالی است که اجاق های رومیزی از وزن کمتر برخوردار بوده و می توان آن ها را به راحتی جا به جا نمود.

طراحی شکل ظاهری: امروزه با گسترش و مدرن تر شدن طراحی اجاق های گاز، با شکل های ظاهری تولید می شوند. انتخاب در بین آن ها بسته به سلیقه مشتریان دارد. از جمله شکل های مختلف این نوع از اجاق های صفحه ای باید به مستطیل شکل، دایره مانند، اجاق گاز صفحه مربع و غیره اشاره کرد.

اجاق گاز استیل و اجاق گاز شیشه ای: از دیگر موارد مهمی که منجر به تنوع مدل های اجاق گاز آشپزخانه بوده، جنس بدنه و متریال ساخته شده است. به طور معمول اجاق گاز استیل و اجاق گاز شیشه تولید می شوند. مدل هایی از این محصول با جنس بدنه لعاب نیز در بازار موجود است. نوع استیل این نوع از اجاق ها از کیفیت و دوام بیشتری نسبت به نوع شیشه ای برخوردار است. به لحاظ مقایسه زیبایی ظاهری، اجاق گاز شیشه ای رده بالاتری نسبت به دو مدل دیگر دارد.

اجاق گاز استیل


اجاق گاز شیشه ای

اجاق گاز دو شعله تا پنج شعله: اینکه اجاق گاز چند شعله باشد، به نوع استفاده و تعداد افراد استفاده کننده از آن بستگی دارد. به طور مثال برای استفاده دفتری برای گرم کردن غذا و یا دم کردن چای در یک شرکت یا خانه دانشجویی یک گاز دو شعله کافی و کار راه انداز است. انتخاب یک گاز برای یک خانه مسکونی با تعداد نفرات بیشتر برای استفاده اعضای خانواده و برگزاری پخت و پز برای مهمانی متفاوت است. در این شرایط باید اجاقی انتخاب شود مه که از ۴ یا ۵ شعله برخوردار باشد. فاصله شعله ها نیز به شکلی باشد که بتوان همزمان از تمامی شعله های اجاق، استفاده کرد و یا قابلمه های سایز بزرگ روی آن ها قرار داد.

مزیت های استفاده از اجاق گاز آشپزخانه مدل رومیزی

با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی و کوچک شدن ساختمان های مسکونی، بالطبع فضای آشپزخانه نیز محدود تر شده است. علاوه بر آن با توسعه دانش و تکنولوژی همانند بیشتر لوازم ضروری زندگی روزمره که کم حجم تر و سبک تر شده اند، اجاق گاز نیز دستخوش تغییر شده است. اجاق گازهای قدیمی کمد دار و فر دار جای خود را به گازهای بسیار باریک و سبک رو میزی داده اند. مدل های جدید اجاق گاز نیازی به حمل و جابجایی نداشته و جزو آیتم آشپزخانه می باشد. اجاق های صفحه ای، با طراحی مدرنی که دارند به صورت توکار درون کابینت قرار گرفته و فضای چندان زیادی را در آشپزخانه اشغال نمی کنند. از مزیت های اجاق مدرن، قرارگیری کابینت در قسمت زیر گاز است که فضای زیادی را برای قرارگیری لوازم آشپزخانه فراهم می کند.

اجاق گاز آشپزخانه مدل رومیزی

کلام پایانی

همان طور که عنوان شد اجاق گاز به آیتم مهمی در دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. برای انتخاب اجاق گاز برای آشپزخانه دانستن و توجه به ضروریاتی لازم است تا بیشترین همخوانی را با طراحی کابینت آشپزخانه داشته باشد. جنس بدنه گاز متناسب با نوع طراحی مدرن، کلاسیک، صنعتی و ... در محیط آشپزخانه از استیل ضد خش و یا شیشه ای نشکن به صورت رو کار یا توکار انتخاب می گردد. مرحله بعد نیز انتخاب سایز محصول بوده که بسیار مهم است و باید دید آشپزخانه ظرفیت جاگیری یک گاز چند شعله را دارد. توجه به ابعاد و تعداد شعله های این وسیله ضروری در آشپزخانه موجب شده تا اجاق گاز انتخاب شده، پاسخگوی نیاز خانواده باشد.