راهنمای جامع هود برای آشپزخانه

راهنمای جامع انتخاب هود برای کابینت آشپزخانه

با تغییر طراحی آشپزخانه های امروزی به مدل اوپن و متصل به نشیمن تهویه هوا و خروج بوی غذا یک دغدغه اساسی است. به دلیل باز بودن فضای آشپزخانه بوی غذا در زمان پخت و یا سرخ کردن در سراسر خانه می پیچد. در نتیجه برای مکش بوی غذا و ذرات چربی در هنگام آشپزی، داشتن یک هود مناسب ضروری به نظر می رسد. اصلی ترین نقش هود، تهویه هوا است اما در حال حاضر با طراحی های مدرن و متنوعی که دارد جزو دکوراسیون آشپزخانه نیز محسوب می گردد. اگر در حال ساخت یک واحد مسکونی هستید و هنور هود اشپزخانه را تهیه نکرده اید و یا به دنبال تعویض هود قدیمی خود با مدل های جدیدتر هستید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

هود آشپزخانه

تضمین تهویه هوا با انتخاب هود مناسب آشپزخانه

هود آشپزخانه در قسمت بالایی اجاق گاز نصب شده و بعد از اجاق گاز جزو کاربردی ترین لوازم آشپزخانه به شمار می رود. از جمله کاربردهایی که برای هود تعریف می شود جذب بو، دود، ذرات چربی، بخار ناشی از پخت غذا و  به بیرون از محیط خانه و آشپزخانه است. عملکرد این وسیله آشپزخانه به گونه ای است که با تهویه هوا، موجب بهبود کیفیت هوا خواهد شده. همچنین همزمان با خارج کردن چربی و دود از فضای داخلی مطبخ، از چرب و کثیف شدن لوازم آشپزخانه، دیوار، پرده ها و  جلوگیری می نماید. در نتیجه نیاز به شستشو و تمیز کردن مداوم نیست.

علاوه بر تمام کاربردهای ذکر شده، هودهای نسل جدید به جز توانایی تهویه و تصفیه هوا، نقش زیادی بر زیبایی و جلوه دکوراسیون آشپزخانه نیز خواهند داشت. مدل ها و رنگ های مختلف تولید شده توسط شرکت های سازنده هود، این موضوع را نشان می دهد که هود علاوه بر تهویه محیط آشپزخانه می تواند بر زیباتر شدن فضای داخلی آشپزخانه هم تاثیرگذار باشد.

هود آشپزخانه

مدل های متنوع هود آشپزخانه

با گسترش دانش طراحی و تولید کلیه لوازم زندگی، مدل های مختلف هود نیز در بازار موجود است. هود آشپزخانه برای هر خانه بر اساس بودجه و سلیقه افراد انتخاب و خریداری می شود. بر اساس تقسیم بندی شکل ظاهری و نحوه نصب، چندیدن مدلهود آشپزخانه در دسترس است که شامل انواع مدل هود دیواری، مدل هود جزیره ای، مدل هود مخفی یا توکار و  می باشد.

مدل هود دیواری

مدل هود دیواری در آشپزخانه هایی نصب می شود که در قسمت بالایی گاز کابینتی وجود ندارد. در نتیجه از یک مدل هود دیواری صاف یا مورب استفاده می شود. مدل هود دیواری به نام هود شومینه ای نیز شناخته شده و به یک دودکش شباهت دارد. این مدل هود به صورت کامل اجاق گاز را پوشش داده و بخش مکنده آن در معرض دید است. با توجه به اینکه مدل هود دیواری قیمت بیشتری نسبت به هودهای معمولی دارد، اما انتخاب افراد بسیاری است. چرا که طراحی کابینت آشپزخانه در برخی منازل به گونه ای است که در اطراف اجاق گاز کابینت نصب نشده است.

هود دیواری

هود مورب

مدل هود جزیره ای

مدل هود جزیره ای در طراحی و ظاهر مشابه مدل هود دیواری است. برای نصب مدل هود جزیره ای در فضاهایی که در آن دیوار برای نصب هود وجود ندارد، به جای راهکار اتصال به دیوار، این نوع هود را از سقف به صورت آویزان متصل می کنند. مدل هود جزیره ای قیمت بالاتری نسبت به مدل هود دیواری داشته اما از نظر دکوراسیون و طراحی آشپزخانه، زیبایی بیشتری دارد.

هود جزیره ای

هود جزیره ای

هود جزیره ای

مدل هود مخفی یا توکار

مدل هود مخفی یا توکار در آشپزخانه های مدرن با طراحی اختصاصی که کابینت ها به صورت یک دست هستند نصب می شود. در آشپزخانه هایی که کابینت ها بدون دستگیره بوده، یخچال و سایر لوازم خارج از دید هستند، از مدل هود مخفی یا توکار استفاده می شود. در واقع در برخی طراحی های داخلی که زیبایی فضا مهم است و طراح می خواهد بدون آن که هود دیده شود، سراسر آشپزخانه به صورت کابینت سرتاسری دیده شود، مدل هود مخفی یا توکار را انتخاب می کند.

هود مخفی

هود مخفی

نکات مهم در انتخاب بهترین هود

اندازه و ابعاد هود آشپزخانه: اندازه هود آشپزخانه باید با ابعاد اجاق گاز همخوانی داشته باشد. چه بسا بهتر است هود از اجاق گاز نیز بزرگتر باشد تا به خوبی شعله های گاز را پوشش دهد. این پوشش دهندگی باعث شده تا تهویه هوا بهتر انجام شده و همه ذرات دود و مواد غذایی را جذب کند.

قدرت مکش و بی صدایی موتور: در آشپزخانه هایی که پخت و پز زیادی صورت گرفته و تعداد نفرات خانواده زیاد است، بهتر بوده تا مدل هود آشپزخانه از نوع پر قدرت با مکش قوی انتخاب شود. به این نکته باید توجه شود که هر چه قدر میزان مکندگی و قدرت مکش هود بالاتر برود، سر و صدای موتور آن هم بیشتر می ‌شود.در درجه بعد با انتخاب هودهای نسل جدید امکان تنظیم سرعت عکلکرد موتور و قدرت مکش نیز وجود دارد. این که از چه درجه سرعتی استفاده شود بستگی به نوع استفاده و نوع آشپزی روزمره دارد.

طراحی کابینت آشپزخانه در ربوطرح

دیگر امکانات مهم در هود های نسل جدید

اینکه هود باید چه آپشن هایی داشته باشد، موضوعی است که طراحان در طراحی ظاهری و ساخت هودهای نسل جدید و به روز در نظر گرفته اند.

لامپ روشنایی

تمامی هود های مدل  قدیمی و مدل های جدید به لامپ روشنایی مجهز هستند. در هود های نسل جدید لامپ های روشنایی از نوع ال ای دی یا لامپ های هالوژنی با قابلیت تغییر رنگ و روشن و خاموش کردن از راه دور هستند.

قابلیت کنترل از راه دور

هود های جدید مجهز به کنترل از راه دور هستند که به افراد این امکان را می دهند تا از هر نقطه از خانه هود را روشن و یا خاموش کرده ویا سرعت دور موتور را تنظیم کنند.

سنسور حرارتی

این سنسور ها در بالای گاز نصبشده و به محض روشن شدن اجاق گاز موجب روشن شدن هود خواهند شد.

سنسور بو و دود

این سنسور به بوی غذا و دود در زمان سوختن غذا و یا روشن ماندن شعله گاز و خارج شدن گاز منوکسید کربن حساس است. به محض تحریک شدن سنسور هود خود به خو روشن می گردد.

تایمر و زمانسنج

به کمک تایمر هود را می توان در هر زمان که نیاز است خاموش کرد. این قابلیت برای زمان هایی که افراد قصد خروج از منزل را دارند بسیار کاربردی است.

کلام آخر

همان طور که گفته شد هود، از ضروری ‌ترین لوازم آشپزخانه محسوب می‌ شود. انتخاب یک هود مناسب و کاربردی شرط اول برای طراحی آشپزخانه زیبا و راحت با حداکثر تمیزی است. با وجود رقابت برندهای مختلف و محبود در طیف های قیمتی متنوع، خرید هود آشپزخانه به یک کار نسبتا دشوار تبدیل شده است. چرا که در انتخاب مدل هود در کنار در نظر گرفتن بودجه و بهترین قیمت نوع مدل ظاهری هود نیز باید بررسی شده و سپس انتخاب بر طبق حوزه قیمتی و  کاربری مدنظر مشتری صورت گیرد.