12 نکته اساسی در طراحی و اجرای دکوراسیون آشپزخانه

12 نکته اساسی در طراحی و اجرای دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه جذاب ترین فضای هر خانه است. زیبایی و کارایی آشپزخانه، نقش موثری در دکوراسیون داخلی منزل دارد و می تواند جلوه ای خاص به خانه دهد. خانه های امروزی در مقایسه با گذشته کوچک تر هستند به همین دلیل آشپزخانه ها هم فضای کمتری نسبت به گذشته پیدا کرده اند  آشپزخانه اگر به شکل اصولی طراحی شود، نقش مهمی در زیبایی و طراحی های کابینت ها هم دارد و می تواند کاربرد کابینت ها را تا چند برابر افزایش دهد.

در واقع طراحی اصولی پلان آشپزخانه است که تعیین می کند، کابینت ها یا تجهیزات آشپزخانه شما به چه شکلی در آشپزخانه چیده شوند. بنابراین طراحی پلان آشپرخانه اهمیت زیادی دارد که آن را به جذابترین و هیجان انگیزترین فضا در طراحی دکوراسیون داخلی برای معماران تبدیل کرده است. در ادامه ربوطرح قصد دارد شما را با اصول طراحی دکوراسیون آشپزخانه آشنا کند.

بررسی نیازهای خود هنگام طراحی آشپرخانه 

نکته ی اول که باید مورد توجه قرار گیرد این است که همه ی نیازهای خود را هنگام طراحی آشپزخانه بررسی نمایید.  بدین صورت که تمام فضای آشپرخانه را تحلیل کنید، در صورت احساس کمبود فضا باید به فکر باز کردن فضای آشپزخانه باشید، اگر می خواهید صرف کردن غذا در آشپزخانه صورت گیرد می تواند بر دکوراسیون آشپرخانه شما اثرگذار باشد. به تمام ابعاد و آنچه که میخواهید فکر کنید در صورت نیاز می توانید با یک مشاور طراحی دکوراسیون آشپرخانه صحبت کنید.

توجه به سیستم گرمایشی و لوله کشی

به سیستم گرمایشی و لوله کشی فکر کنید، اگر لوله کشی آشپرخانه شما نیاز به تعویض دارد از ابتدا آنرا مد نظر قرار دهید و مطمن شوید که برای اینکار قبل از نصب کفپوش یا سرامیک تجهیزات الکتریکی و لوله کشی را در محل خود قرار داده اید. سعی کنید سینک و ماشین لباس شویی و ظرف شویی در کنار هم قرار گیرند تا سیستم لوله کشی شما ساده تر باشد. بر روی مکان تمام اسباب و اثاثیه خوب کار کنید، چه بزرگ چه کوچک فرقی ندارد ، فضا باید به گونه ای تنظیم شود که درصورت نیاز وسیله ای به پریز برق، آن پریز درکنارش موجود باشد، این نکته را فراموش نکنید که سیستم گرمایشی از کف بهترین انتخاب برای آشپرخانه است چون فضایی از که رادیاتور در اختیار می گیرد می توان برای کابینت ها استفاده کرد.

استفاده از تمامی پارامترها برای طراحی 

سعی کنید از تمام پارامترهایی که به ذهنتان خطور می کند برای طراحی دکوراسیون  آشپزخانه الهام بگیرید. چیزهایی به سادگی یک بشقاب، کاشی، قطعه ای از مبلمان یا تکه ای پارچه نیز می تواند یک نقطه ی شروع بسیار عالی برای انتخاب تم یا رنگ طراحی‌ آشپزخانه شما باشد.


مشورت با طراح آشپزخانه

فراموش نکنید باید با یک طراح آشپرخانه مشورت کنید، برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از فضای خود ببرید، از یک طراح حرفه ای دکوراسیون آشپزخانه کمک بگیرید. تجربه و تخصص طراحان به شما ایده های بسیار زیادی ارائه می دهد که ممکن است شما به آنها توجه نکرده باشید. طراحان آشپزخانه همچنین دانش و اطلاعاتی مربوط به محصولات، اتصالات و البته تنظیمات را دراختیار دارند که می توانند این دانش را دراختیار شما بگذارند. درنهایت این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد تا مطمئن شوید که آشپزخانه ای که طراحی کرده اید، برای شما کارآمد می باشد یا نمی باشد.

مشخص کردن هزینه 

بودجه ای که می خواهید برای آشپرخانه خود هزینه کنید را مشخص کنید، در صورتی که بودجه مشخص باشد طراح دکوراسیون آشپزخانه شما می تواند به شما بگوید که در کدام قسمت باید صرفه جویی کرد و حتی بعضی موارد را اضافه یا حذف نماید پس سعی کنید کاملا صادقانه مقدار بودجه را مشخص کنید. فراموش نکنید که حداقل 10 درصد از بودجه خود را برای موارد احتمالی کنار بگذارید.

انتخاب تیم مناسب برای اجرا

سعی کنید بعد از اتمام موارد بالا یک تیم مناسب برای نصب فرایند آشپزخانه خود انتخاب نمایید، برای این کار می توانید از اطرافیان و فامیل کمک بگیرید و یا طراحی که با او مشورت کرده اید می تواند گزینه ی مناسبی باشد چون اطلاعات کاملی در اختیار دارد و هر آنچه که شما می خواهید را می تواند به نحو احسن پیاده سازی نماید.

توجه به کاربرد آشپزخانه

قبل از اجرا کاملا مطمن شوید و آخرین انتخاب های خود را انجام دهید، کاربرد آشپرخانه در این مواقع خیلی مهم است هیچ شکل ایده آلی برای آشپزخانه وجود ندارد؛ آشپزخانه چه U شکل و چه L شکل باشد، سینک ظرفشویی، یخچال و اجاق‌گاز را طوری جاگذاری کنيد که يک مثلث تشکیل دهند و در نهایت آشپزخانه ی خود را به گونه ای طراحی کنید که گویی همه چیز با هم ارتباط دارند و این کار را ماهرانه و با کمک موارد مربوط به هم انجام دهید

اختصاص فضای کافی برای ذخیره سازی

فضای کافی برای ذخیره سازی در نظر بگیرید، به‌جای اينکه بین کابینت‌های دیواری و سقف فاصله‌ای بگذارید، ارتفاع آنها را تا سقف ادامه دهید تا به‌جای جمع شدن گرد  وخاک روی کابینت‌ها، فضای بیشتری را برایتان به وجود آورد. کشوها را عمیق‌تر در نظر بگيريد تا دسترسی راحت‌تری به قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها داشته باشيد و برای سایر وسایلی که ممکن است روی ميز جمع شوند، فضای ذخیره‌سازی مناسبی در نظر بگیرید.

توجه به نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپرخانه از نکات مهم و ضروری است که باید به آن توجه کنید، چراکه در هنگام کار سایه شما موجب کم تر شدن دید شما می شود. نور باید طوری تنظیم گردد که جلوی شما قرار گیرد برای این کار بهتر است زیر کابینت های شما لامپ تعبیه شود تا نور مستقیم روی میز بیفتد. زمان طراحی نورپردازی،بهتراست که یک سیستم کاملا منعطف ایجاد کنید تابتوانید محیط آشپزخانه را کاملا مستقل از دیگر فضا ها، تنظیم کنید.

در نظرگرفتن منابع انرژی

منابع انرژی را فراموش نکنید، بسیاری از افراد بعد از اجرای طرح تازه متوجه مي‌شوند که خروجی‌های گاز يا پریزهای برق کافی برای تجهیزات را در اختیار ندارند. پس مطمن شوید که برای تمامی تجهیزات منابع کافی انرژی در دسترس قرار دارد.

در نظر گرفتن ایمنی آشپزخانه

ایمنی محیط آشپزخانه بسیار مهم است، سعی کنيد نکاتی دیگری که مربوط به ایمنی است را رعایت کنيد مانند استفاده از کانتر گرد، استفاده از کفپوش‌های ضدلغزش و تعبیه اجاق‌گاز و فر در ارتفاعی که کودکان نتوانند به آن دسترسی داشته باشند و سوختگی‌های احتمالی به حداقل برسد. لازم به ذکر است تهویه محیط آشپزخانه را فراموش نکنید و ترجیحا از هودهای بهینه و کم صدا استفاده کنید.

توجه به کف آشپزخانه

کف آشپرخانه را هم مد نظر قرار دهید، هنگام برنامه‌ریزی برای کف آشپزخانه دقت داشته باشيد که از کفپوش‌های ضد لغزشی استفاده کنيد که نگهداری از آنها آسان باشد. یادتان نرود درست است که کفپوش‌های چوبی زيبا هستند اما زودتر از سطوح دیگر در برخورد با یخچال، گاز و سینک فرسوده می‌شوند.



اجرای صحیح این نکات به تجربه کافی نیاز دارد. طراحان دکوراسیون این تجربه‌ها را طی چند سال به دست می‌آورند. در صورتی که شما فرصت چنین کاری را ندارید روبوطرح می تواند بهترین ها را در اختبار شما بگذارد.